Fisichella potvrdil rychlost z tréninků a způsobil nekontrolovatelné oslavy v boxech týmu Force India. Stáj, která v letošní sezoně nemá jako jediná ani bod, získala své premiérové pole position.
Zároveň také poprvé v historii formule 1 odstartuje z nejlepší pozice indický monopost. Pro šestatřicetiletého veterána Fisichellu je to čtvrté pole position kariéry.
Force India má tak velkou šanci na první letošní bodový zisk. Slibnou pozici má i Němec Sutil s druhým vozem, který začne závod z výhodné jedenácté příčky s plnou nádrží.
Přírodní okruh ve Spa-Francorchamps se natolik liší od moderních tratí formule 1, že pořadí na startu vypadá v srovnání se zbytkem sezony jako by ho někdo vzal, dal do krabičky, a pořádně s ní zahrkal.
Nejlepšími týmy kvalifikace se staly BMW-Sauber se třetí a pátou příčkou a Toyota se druhou a sedmou. Až za nimi je například Red Bull, jehož piloti Webber a Vettel, oba s choutkami na titul, začnou Velkou cenu ze čtvrté a páté řady.
Ještě hůře, než rakouská stáj, dopadl McLaren. Po třech Velkých cenách, kdy Hamilton bojoval o pole position, nastal návrat o pár měsíců zpět. Kovalainen bude na roštu patnáctý, úřadující mistr světa dvanáctý. Díky systému KERS by se však na startu měl protáhnout do nejlepší desítky.
Jiné potíže řeší Ferrari, jeho monopost sice není ve Spa tak slabý, což potvrdil Kimi Räikkönen šestým nejlepším časem, jenže Ital Badoer dál nestačí. Sice stáhl výkonnostní ztrátu na soupeře, ale i v Belgii je poslední. Sobotní vystoupení ve Valencii navíc zakončil efektním smykem v zatáčce Les Combes, nárazem do bariéry a rozmlácenou zádí rudého vozu.
První část (20 minut, jezdci jedou s minimem paliva, 5 nejpomalejších končí)
Polojasno a sucho. Předpověď počasí na víkend Velké ceny Belgie se zatím nemýlí a v sobotu nepřipadal déšť v úvahu.
Jako první se 10 minut před koncem prvního úseku kvalifikace dostal do vedení s časem 1:45,566 nejlepší muž závěrečného tréninku Nick Heidfeld.
Hned za něj se zařadil vítěz závodu ve Valencii Brazilec Barrichello, který potřeboval na konkurenceschopný čas dvě letmá kola na dráze. Při prvním pokusu chyboval a vylétl před dvanáctou zatáčkou na trávu.
Náhradník Ferrari Luca Badoer se držel celou dobu na poslední pozici a nepodařilo se mu uniknout z nelichotivého umístění ani v závěrečném letmém kole. Dal do něj všechno a to byla chyba. Dostal smyk, rozbil záď auta o bariéru a uvízl ve štěrkovém kačírku vedle trati.
Naštvaní na Badoera mohli být hlavně ostatní jezdci. Protože předek jeho monopostu zůstal "čouhat" do dráhy, traťoví komisaři museli vytáhnout žluté vlajky a všichni, kteří jeli své rozhodující letmé kolo, museli zpomalit.
Ale ve Spa je Badoer určitě rychlejší než ve Valencii. Na Räikkönena ztrácel už "jen" vteřinu a půl. Na nejlepší čas to pak byly téměř dvě vteřiny.
Na Badoerův lapsus málem doplatil úřadující šampion Hamilton. V závěrečných dvou letmých kolech už nezrychlil a postupoval do druhé části kvalifikace až z posledního, patnáctého místa. K dobru měl dvě desetiny vteřiny.
Nejlepší časy nečekaně zajeli jezdci týmu Force India. Vyhrál Ital Fisichella, jeho týmový kolega Sutil z Německa byl čtvrtý. Druhý výkon si připsal Trulli z Toyoty, třetí Brazilec Barrichello z BrawnGP, který i ve Spa zatím dosahuje lepších časů než lídr šampionátu Button ve stejném voze.
Pátý a šestý čas patřil jezdcům Red Bullu, kteří chtějí po propadáku ve Španělsku získal umístění na stupních vítězů.
S Badoerem nepostoupili další dva letošní nováčci Francouz Grosjean a Španěl Alguersuari. Podle očekávání nestačili ani Švýcar Buemi a Japonec Nakadžima, který na týmového kolegu z Williamsu Rosberga ztrácí téměř stejně jako Badoer na Räikkönena a jeho místo ve formuli 1 se otřásá v základech.
Druhá část (15 minut, jezdci jedou s minimem paliva, 5 nejpomalejších končí)
Než se jezdci vypravili na nových pneumatikách k závěrečným dvou letmým pokusům, vedl Trulli z Toyoty před Webberem z Red Bullem a Polákem Kubicou. Jenže poslední kolo mělo všechno změnit...
Nezměnil se však fakt, že nejlepší čas víkendu zůstal na kontě Jarna Trulliho. Ital dokázal ještě zrychlit a připsal si výkon 1:44,503 minuty.
I další místa byla překvapivá. Druhý Polák Kubica s vozem BMW-Sauber, třetí Němec Vettel z Red Bullu. Pátou příčku získal pro Force India Fisichella. Jeho týmový kolega Sutil zůstal jedenáctý, na postupujícího Rosberga mu chybělo sedm setin vteřiny.
Pátý čas oslavoval Němec Heidfeld, za ním byl Rubens Barrichello z týmu BrawnGP. Byl o půl vteřiny rychlejší než Button s druhým Brawnem, který měl k postupu mezi nejlepších deset hodně daleko.
S nadějemi na postup se musel rozloučit i Fernando Alonso z Renaultu, ale největším šokem byl výkon McLarenu. Jeho současný stroj je skvělý na pomalých, zatáčkovitých tratích, ale na rychlých okruzích, jako je Spa, nestačí. Ani Kovalainen, ani Hamilton na postup neměli.
Třetí část (10 minut, jezdci jedou s palivem, pro závod)
První měřený výkon si připsal Kimi Räikkönen, který byl jediným pilotem ve finálové desítce kvalifikace se systémem obnovení brzdné energie KERS, což mu dává velké naděje pro start.
Všichni jeho soupeři zajeli po zaváděcím kole zpátky do boxů a přezuli z měkké pneumatikové směsi, která zřejmě při plné nádrži nefungovala, na tvrdou. I proto došlo ke kuriózní situaci, kdy tři minuty před koncem finálové kvalifikace měl na kontě letmé kolo právě jen Räikkönen.
Před Finův výkon se dostal až 1,5 minuty před koncem jízd Němec Heidfeld, kterého vzápětí překonal týmový kolega z BMW-Sauberu Kubica. A pak už šel do čela Ital Trulli, jenže toho okamžitě překonal krajan Fisichella s vozem Force India.
Finále kvalifikace stálo za to! Fisichellu už zcela nečekaně nikdo překonat nedokázal. Druhý Trulli zrychlil, ale na výkon krajana to nestačilo. Z třetího místa odstartuje stejně nečekaně Němec Heidfeld.
Z kandidátů na titul skončil nejlépe Rubens Barrichello, který odstartuje ze čtvrté pozice. Za ním budou na roštu Kubica s vozem BMW a Räikkönen z Ferrari.
Kvalifikace Velké ceny Belgie F1:
|