Z ní lze do F1 dohlédnout.
V luxusním hotelu v centru italské Verony zhasla v pátek odpoledne světla a na plátně, pod nímž Kostka seděl, se míhaly tváře známé z F1. Rubens Barrichello, Riccardo Zonta či Felippe Massa prošli stejnou stájí, jež nyní sáhla po jedenadvacetiletém mladíkovi ze Zlína.
"Jména těch jezdců jsou stále napsaná na týmovém kamionu. Čtu si je s dobrým pocitem, že se má kariéra vyvíjí správně," líčí Kostka. Ale číst si slavná jména nestačí...
Být v NHL? Oproti F1 hračka
Český pilot ve formuli 1? To je mnohem větší kontrast, než když se v pátek Kostkův moderní monopost ukazoval ve Veroně před renesančními freskami.
Výstižný příměr má i manažer Antonín Charouz: "Aby jezdil Čech v F1, to je jako by Angola vyhrála mistrovství světa v hokeji."
Kdo jsou Češi s nadějí na start ve formuli 1Tomáš Enge (29). Nejlepší český jezdec současnosti. Má dobrou pozici u týmu ProDrive a společně s ním by mohl do F1 proniknout. Tomáš Kostka (21). Stojí patrně před nejdůležitější sezonou v životě. Úspěšné piloty ze série Renault si k sobě povolávají týmy F1. Josef Král (18). BMW si ho ve velmi silné konkurenci vybralo pro prestižní formuli BMW. A mladíček minulý víkend v úvodním podniku bodoval. Jarek Janiš (23). Jeden čas testoval ve formuli 1 u stáje Jordan. Zatím však nenaplnil velké cíle, které před něj byly stavěny |
Charouzovi se zázrak povedl: dotáhl do formule 1 Tomáše Engeho, jehož tři starty za stáj Prost v roce 2001 jsou dosud jedinou českou stopou v nejprestižnější motoristické disciplíně.
Právě Engeho návrat do F1 v roce 2008 je podle posledních náznaků teoreticky možný. "Pokud by taková nabídka přišla, asi by nešlo odmítnout," přiznává Enge.
"Že zrovna já byl první Čech v F1, to byla souhra okolností. Ale ten zážitek byl tak silný, že bych ho chtěl zkusit znovu." Kromě Engeho a Kostky mohou v účast ve formuli 1 v Česku doufat Josef Král a Jarek Janiš.
Přitom už jen to, že pro ně F1 není naprostou utopií, je nutno brát za úspěch.
Proniknout do hokejové NHL nebo fotbalové Premier League je nepoměrně snazší. Míst v těchto soutěžích je totiž závratně víc.
"F1 je absolutně nejvyšší liga, kterou hraje jen 22 lidí. A ve frontě za nimi stojí stovky mladých kluků," říká Pavel Turek, bývalý manažer McLarenu, který teď pracuje pro Kostku.
"Tomáš je v té frontě hodně vzadu. Ale když bude letos vyhrávat, může být katapultován dopředu."
Talent je málo
Kostku čeká klíčová sezona, ale jen rychlost a talent k proniknutí mezi vyvolené nestačí. Není-li to geniální talent typu Alonsa či Räikkönena.
Zdejší jezdci mají navíc handicap v tom, že Česko je z marketingového hlediska pro F1 neatraktivní zemí. Důležité jsou mimo jiné i konexe, i mentální vyzrálost. A také – jak jinak – rance peněz.
Sezona na Kostkově úrovni může vyjít až na 30 milionů korun. Ve formuli 1 jsou pak placeny jen hvězdy, lepší průměr je na nule, zbytek pole musí naopak peníze přinést – klidně hodně přes 100 milionů. Mít sponzora či mecenáše je bezmála nutnost.
Pozici Čechů v souvislosti s F1 výmluvně vystihla pozice jednoho z nich, Josefa Krále, na tiskovce před sezonou. Král při ní seděl na schodišti: nebyl úplně dole, směrem vzhůru však zbývalo schodů mnohem víc...
Talent: Myslím jen na F1Verona (fis) - Když sleduje Tomáš Kostka závody formule 1, přemýšlí prý o jediném: "Jak to udělat, abych F1 jednou řídil já." Není to až přehnaný cíl? Pomoci by k tomu měl i tým, že? Ten vám nyní ve Veroně osobně popřál štěstí. Radí vám Kubica? Vždyť loni sérii Renault vyhrál. Jak vlastně vypadá kondiční příprava pro jezdce F1? Manažer: Rychlost nestačíPraha (fis) - Antonín Charouz, jediný manažer, který dostal českého jezdce do formule 1, tvrdí: "To, co se nám tehdy s Tomášem Engem povedlo, se mi vrací i teď." Z nostalgie? Štve vás, že v F1 brzy skončil? Co je k angažmá v F1 potřeba? Dá se tradiční cesta do F1 obejít? Anebo? |