Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Ve formuli 1 testují zkušení

4 2000
L o n d ý n - Listopad, měsíc spánku, v němž je zakázáno testovat, má formule 1 za sebou a začínají přípravy na sezonu 2001, která odstartuje za 89 dní závodem v Austrálii. Týmy se zhlédly v praxi, kterou kdysi zavedlo Ferrari, a vytyčily výrazný trend formule 1: testovacími jezdci se u předních značek už nestávají nastupující talenty, ale zkušení piloti, pro které se po sezoně nenašlo závodní místo.

Testovačem McLarenu se stal Rakušan Wurz, který jezdil tři a čtvrt sezony za Benetton. K Jordanu šel zkoušet Brazilec Zonta, vyhozený po dvou letech od týmu BAR. Nejhorší tým - Minardi - opustil Španěl Gené, aby se mohl stát testovacím jezdcem Williamsu.

Jejich cíl je jasný: nabrat další zkušenosti u renomovaných týmů a upozornit na sebe tak, aby v další sezoně znovu získali angažmá závodníků. Cestu jim ukázal Francouz Panis. Čtyřiatřicetiletý vítěz Velké ceny Monaka 1996, který loni odešel od týmu Prost, měl letos tak skvělé testovací časy u McLarenu, že ho pro sezonu 2001 lapil BAR.

Také Fin Salo se rozloučil se Sauberem a obětoval příští sezonu testování pro Toyotu, která vstoupí do formule 1 v roce 2002. Zkušebního jezdce Ferrari dělá už několik let Ital Badoer, veterán padesáti Velkých cen.

Zaměstnat ostříleného jezdce jako testovače je i pro týmy přínosem. Exzávodníci rozumějí chování vozu a jsou schopni přispět k jejich vývoji víc než ti, kteří se s formulí 1 teprve seznamují.

"V situaci, kdy časy na jedno kolo jsou prakticky stejné a musí se volit mezi různými druhy pneumatik, potřebujeme zkušeného jezdce," vysvětlil technický ředitel Williamsu Patrick Head.

Výjimkou mezi testmany, jdoucí opačným směrem, byl letos Brazilec Burti. Jako nadějný jezdec, ale bez zkušenosti s formulí 1, se chytil u Jaguaru. V létě zaskočil na jeden závod za nemocného Brita Irvinea a pro příští rok získal angažmá závodníka namísto odcházejícího Brita Herberta.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze