Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dlouhé dakarské erzety by mi měly sedět, věří Valtr a chce do desítky

Jaroslav Valtr během Silk Way Rally. | foto: KM Racing Media

6 2014
Jaroslav Valtr startuje na Rallye Dakar potřetí. Se žlutým liazem stáje KM Racing dojel v premiéře před dvěma lety dvanáctý, loni odstoupil pro poruchu po čtvrté etapě. Letos touží prosadit se do první desítky mezi kamiony.

Velké očekávání má od Rallye Dakar Jaroslav Valtr. Šternberský pilot v neděli odstartoval na slavném maratonském závodu potřetí a v cíli by se rád viděl v první desítce kategorie kamionů. Po dvanáctém místě při premiéře v roce 2012 a loňském předčasném konci ve čtvrté etapě tentokrát s notně vylepšenou liazkou věří v úspěch. "Bude to do třetice všeho dobrého. Jsme schopní a máme na to něco dokázat," řekl pro web své stáje KM Racing Valtr, který v první etapě skončil mezi kamiony devátý.

Loňský ročník přinesl Valtrovi velké zklamání, když ho po čtyřech etapách zradil motor Deutz a ani celonoční práce osmi mechaniků nedokázala odhalit příčinu. Závod tak opustil dřív, než pořádně začal. "S tímhle motorem už nepojedu," vzkázal tehdy rozmrzelý pilot a neskrýval zklamání, že celoroční práce přišla vniveč.

Náhrada se našla rychle, v KM Racingu sáhli po motoru Gyrtech vyvinutém českou Buggyrou. Pro letošní rok s ním pojedou i další české kamiony Tatra Aleše Lopraise, či Martina Kolomého. V případě Valtrovy liazky je však odlišně laděný. "Má jinou křivku, takže maximální výkon je od 1 100 otáček do nějakých 2 400 otáček. To je jak sekačka, můžete tam mít strčenou jakoukoliv rychlost, a to auto pořád jede," směje se Valtr.

Jaroslav Valtr během Silk Way Rally.
Jaroslav Valtr během Silk Way Rally.

K optimismu má důvod, z ruské Silk Way Rally si přivezl dobrou zkušenost, když skončil pátý, nejlepší z českých posádek. "Nový motor je úplně někde jinde, s ním se dá jet s Rusy naprosto vyrovnaná partie. Je konkurenceschopný a v podmínkách, které známe, jsme schopní míchat karty na čele. Ve stepích už jsou doma Rusové a tam zkrátka neumím jet jako oni," pochvaloval si v červenci po návratu z Ruska.

Radost mu kalila jen nehoda, která mu sice nezabránila dojet do cíle, jeho liaz však musel podstoupit kompletní přestavbu kvůli poškozenému rámu podvozku. "Nejzávažnějším problémem byl do zatáčky ohnutý rám i obě nápravy. Došlo k tomu ve čtvrté etapě, když jsme jeli mimo pistu a při tom najeli do díry. Byla hluboká asi metr třicet... Šlo o mou chybu, měl jsem být pozornější. Sice jsme jeli dál a závod dokončili, ale bylo jasné, že oprava bude nutná," vzpomínal.

Při přestavbě jeho vozu pro jihoamerickou soutěž, jež trvala pět měsíců, došlo i na nové prvky z prototypu Franta, který by měl být příští generací závodního kamionu v KM Racing. "Jarda teď má k dispozici takřka kompletně novou techniku," prozradil šéf týmu a bývalý dakarský pilot Martin Macík.

Jaroslav Valtr během Silk Way Rally.

S tím však na šternberského pilota míří i velké očekávání, jako týmová jednička by měl zúročit celoroční práci mnoha lidí umístěním v první desítce. "Rád bych je viděl jezdit vepředu a potěšilo by mě, kdyby předváděli ustálený výkon po celou dobu soutěže. Pokud se jim to podaří, mohou skončit hodně nahoře," opatrně naznačil Macík.

Valtr sám nechce o konkrétním umístění mluvit nejen kvůli tlaku, ale i po loňské zkušenosti. "Hodně bude záležet na štěstí, proto si chci své třetí dakarské vystoupení v roli pilota užívat. O nějakých výhledech na umístění se ale nechci vůbec bavit," odmítá čtyřiačtyřicetiletý pilot. "Věřím, že když se budeme starat hlavně sami o sebe a o vlastní výkon, nemůžeme dopadnout špatně," dodává.

Letos bude hrát štěstí a výdrž techniky větší roli než v minulých letech. Řada závodníků loni kritizovala příliš krátké etapy a úmorné dlouhé přejezdy, kvůli kterým se vytratil maratonský duch na úkor honičky za každou vteřinou. I proto se měřené úseky etap prodloužily, místo loňských 250 kilometrů měří letos v průměru 400.

Z celkové délky 9 188 kilometrů jich pojedou kamiony na čas 5 212, což je o padesát procent víc než předchozí rok. Z délky etap nemá Valtr obavy, podobné úseky v červenci na ruské Silk Way zvládl i navzdory nemoci.

"Bude to pro všechny stejné, ale myslím, že konkrétně mně by měly šestisetkilometrové erzety sedět. Jsou určitě přijatelnější než takové to bláznění a honění za vteřinami, které pořadatelé připravili v posledních dvou letech. Věřím, že to bude vytrvalostní soutěž se vším všudy. Možná bude rozhodovat, kdo udrží nervy na uzdě," předvídá Valtr, který pojede v posádce s velezkušeným navigátorem Josefem Kalinou a mechanikem Jakubem Firstem.







Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze