Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Valoušek po výhře na Valašské rallye: Auto je zatím lepší než já

Start Valašské rallye | foto: Omelka Josef, Petr Okurka,  MF DNES

31 2010
Tak dramatický souboj česká rallye už dlouho nezažila. Přetahovanou tří pilotů o vteřinky na Sheron Valašské rally, úvodním dílu domácího šampionátu, nejlépe zvládl Pavel Valoušek a rázem je z něj obrovský favorit na titul. Možná největší.

"Jen jsme ti, kteří vyhráli první závod sezony," brání se Valoušek, kterého ve Škodě Fabii S2000 naviguje Zdeněk Hrůza. "I příště se od nás bude čekat něco podobného, ale náš sport je tak vrtkavý, že nikdy se nedá říct předem, kdo vyhraje."

V čem byla valaška nejtěžší?
Byla těžká po všech stránkách. Závodili jsme na náročné trati plné nečistot a zrádných míst. Začalo se závodit v první erzetě a skončilo se v poslední. Tempo se jenom zvyšovalo, všichni jeli velmi rychle.

Ovšem fandové si nic lepšího nemůžou přát, že?
Jednoznačně. Pokud je vítězství jasné a startovní pole se nějakým způsobem roztrhne na skupiny, které si udržují odstupy, jsou závody docela fádní. Ale už před začátkem sezony jsem upozorňoval, že v českém mistrovství jsou auta a piloti, kteří můžou bojovat o vteřinky. Jsem rád, že se to vyplnilo, a potěší mě, pokud to všichni zopakujeme v každém závodě.

Druhého Václava Pecha jste porazil až díky výhře v posledním testu, rozdíl mezi vámi byl jen 7,6 vteřiny. Překvapilo vás, že i v produkčním mitsubishi byl tak rychlý a držel s vámi krok?
Václav je soupeř, kterého nikdy nemůžete podcenit. Ani když pojede s oběma polámanýma rukama. Je to výtečný pilot, jehož obrovskou devizou je dokonalá taktika a znalost českého mistráku. Můžu před ním jen smeknout klobouk, že s produkčním autem dokáže jet takto rychle.

Třetím pilotem, který usiloval o prvenství, byl Roman Kresta, jenž kvůli technickým problémům nedojel. Potěšilo vás, že jste se vyrovnal nejzkušenějšímu jezdci domácího šampionátu?
Je mi líto, že nedojel, ale to jsou závody. Potěšilomě, že jsem dokázal odhadnout, kdy jede rychle a kdy ne. Tyto nuance byly velmi malé. Vím, že vmé jízdě byly rezervy, zatímco Roman jel velmi rychle.

Máte za sebou první závod v továrním autě. Jaké jsou vaše dojmy?
Je skvělé po všech stránkách. Ale hodnotit ho můžu teprve ve chvíli, kdy jej využiju na sto procent. Auto je zatím neustále lepší než já. Hlavní rezervy cítím v brzdách. Je pro mě složité věřit jim, přestože auto neskutečně brzdí.

Je fabia nejlepším vozem, který jste kdy řídil?
Takto se to nedá říct. Je to jiná kategorie aut, než jsem řídil v minulosti. A já jezdil snad ve všech autech všech kategorií. Každopádně skýtá neskutečné možnosti pro pilota, ať se to týká podvozku, motoru nebo brzd.

V zázemí Škoda Delimax Teamu se pohyboval také tovární pilot Jan Kopecký. Využil jste jeho rad?
Jedeme v týmu jeho táty, Honza byl na závodech jako naše podpora. S tímto autem najel strašně moc kilometrů, takže mi opravdu dal pár rad, které jsem zužitkoval v závodě.

Co konkrétního?
Jak využívat motor a jak brzdit.

Závodíte v týmu s továrním zázemím. Co se pro vás nejvíc změnilo ve srovnání s minulými sezonami, kdy jste si auto chystal sám?
Tým má strašně moc členů a každý pracuje pro nás. Já ani Zdeněk nemusíme nic řešit, jen svoje věci. Předtím se všechno dělalo za pochodu, měli jsme v hlavě spoustu jiných věcí, které nás rozptylovaly.

Ale na druhou stranu se teď od vás nečeká nic jiného než úspěch.
Pro nás nemohlo být nic horšího než ustát tlak v programu BF Goodrich Drivers Team (v roce 2008 na Barum rally – pozn. aut.). Tam to byl mediální mazec a obrovský nápor po všech stránkách. Díky tomu jsme schopni sžít se s dnešním tlakem a zvládnout ho.

Potřebuji čas, upozornil Tarabus


Nejnovější model kategorie S2000 poprvé závodil na českých tratích, postaral se o to Jaromír Tarabus. S premiérou v kokpitu Fordu Fiesta S2000 mohl být spokojený. Na Sheron Valašské rally získal bronzovou medaili.

"Fiesta fungovala skvěle, chyby byly jen u jezdce," pronesl sebekriticky Tarabus, jehož v autě doplňuje spolujezdec Daniel Trunkát.

Zlínský pilot si jel vlastní závod. Na nejrychlejší trojici – Valoušek, Pech, Kresta – nestačil, ale před ostatními pronásledovateli měl velký náskok. Bronz získal v posledním testu vinou Krestova odstoupení.

"Byl bych radši, kdybych se s nejlepší trojkou víc honil, ale chce to čas. Musím na sobě víc zapracovat," přiznal Tarabus. "Jde o to, abych občas víc podržel plyn, abych plynuleji projel zatáčkou."

A nevymlouvá se ani na nedávnou operaci pravé ruky, při nížmu lékaři spravovali nefunkční nerv. Z nohy mu vytáhli nervový štěp a voperovali jej do ruky.

"Ruka je v pohodě," ujistil. "Na operaci si vzpomenu jen tehdy, když se na ni někdo zeptá. Při závodech necítím žádný problém."

Na trati úvodního podniku domácího mistrovství přesto prožil krušné chvíle. Vinou problémů s elektrikou zůstal stát na přejezdu na dálnici. Horší ale byl průjezd příkopem ve čtvrtém testu.

"Byl tam kus betonu, o který jsme zavadili levým zadním kolem. Měli jsme štěstí, že jsme ho neurazili nebo že jsme neměli defekt," vydechl si Tarabus.

Šampion Kresta zůstal bez bodů, nepřálo nám štěstí říkal


Horší vstup do nové domácí sezony si obhájce prvenství Roman Kresta mohl představit jen stěží. Boj o svůj pátý titul začal s nulou. V poslední rychlostní zkoušce Sheron Valašské rally jej zradil motor Peugeotu 207 S2000, proto předčasně odstoupil.


"Štěstí nám nepřálo, takže nezbývá nic jiného než se soustředit na další závod," podotkl Kresta, který jako obvykle startoval s Petrem Grossem.


Bývalý tovární pilot Škody a Fordu sváděl tvrdý boj o prvenství s dvojicí Valoušek, Pech. Z bitvy o sekundy jej poněkud odsunula desetivteřinová penalizace za předčasný start do jedné rychlostní zkoušky. V předposledním testu však zabral a znovu začal své konkurenty ohrožovat. Jenže cíl nespatřil kvůli banální závadě.


"Uvolnila se spona na hadici přívodu chladicí kapaliny a nechtěli jsme pokračovat s rizikem poškození motoru," vysvětlil Kresta.


Jeho rozhodnutí bylo pochopitelné. Podobná "prkotina" na podzim v Příbrami zavinila poškození motoru, jehož oprava stála obrovské peníze.


"Je smutnou ironií, že to nebyl první případ, kdy selhal díl, který jsme před soutěží preventivně měnili," připomněl své loňské trable Kresta.


Pro šampiona byla valaška už druhým podnikem v sezoně, který nedokončil. Předčasně odstoupil také ze světové Švédské rallye. Náladu si může spravit o víkendu, kdy se v mitsubishi zúčastní Horácké rally, úvodního podniku šampionátu v rallyesprintech.







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze