Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Valoušek bude při Rallye Český Krumlov útočit na třetí triumf v sezoně

Pavel Valoušek s fabií | foto: Petr Lusk

20 2010
Zničehonic je tu nový favorit. A nová situace je to i pro něj. Pavel Valoušek vyhrál oba úvodní podniky otevřeného mistrovství republiky v rallye a o víkendu bude při Rallye Český Krumlov pozici lídra hájit.

Největším překvapením tuzemské sezony v rallye je zřejmě Pavel Valoušek. Sice se s ním počítalo. Ale že vyhraje oba úvodní podniky mistrovství Česka, to je novinka. I pro nového lídra.

Pavel Valoušek

Vůz:
Škoda Fabia S2000
Výkon:
cca 265 koní
Hmotnost:
1 200 kg
Převodovka:
6stupňová sekvenční
Poznámka:
Zřejmě nejlepší auto jedoucí letos po tratích mistrovství Česka. O jeho provoz se stará Motorsport Kopecký. Neliší se ničím výrazným od vozů, se kterými startuje tovární tým Škoda Motorsport v Intercontinental rallye challenge, tedy v seriálu IRC.

Jste překvapený z toho, že jste vyhrál oba letošní závody mistrovství republiky v rallye?
Samozřejmě to pro nás velké překvapení bylo. Dosud jsme žádný velký závod tady nevyhráli. Ale nutno říci, že jsme na to měli patřičné zázemí. Nevěřili jsme však tomu, že se do začátku tak dobře chytíme.

Změnila se příprava v továrním týmu proti dobám, kdy jste si auto připravoval sám?
To je úplně o něčem jiném. V továrně je spousta lidí, kteří pro vás pracují, a vy nemusíte na nic myslet. Kromě toho, že máte řídit závodní auto co nejlíp. Když si organizujete celou přípravu sám, musíte myslet na spoustu věcí a to vám bere čas i energii.

Vy jste dříve jezdil ve třídě N. Můžete posoudit rozdíl mezi mitsubishi a vaší současnou fabií?
To se těžko posuzuje. Fabie je závodní speciál, od začátku stavěný na závody. Mitsubishi je sériové auto, které je přestavěné na závodní. Je logické, že skupina S2000 je lepší než skupina N. Je to znát na všem.

S jakým cílem přijedete na Rallye Český Krumlov?
Určitě dokončit soutěž na co nejlepším místě. My ale musíme uvažovat z pohledu na šampionát, který máme dobře rozjetý. Ale určitě nebudeme chtít taktizovat a pojedeme určitě rychle.

Máte speciální přípravu na českokrumlovskou soutěž?
Před týdnem ve čtvrtek jsme měli test závodního auta, kde jsme najeli nějaké kilometry. Navíc na povrchu podobném Krumlovu. Takže jsme udělali nějaké nastavení, které bude vhodné pro závod, a bude to super.

Valouškovi konkurenti

Václav Pech

Vůz:
Mitsubishi Lancer EVO IX
Převodovka:
5stupňová manuální
Hmotnost:
1 350 kg
Poznámka:
Vůz je z dílen Charouz Racing, které vede Josef Semerád. Technicky jeden z nejlepších produkčních vozů v Česku. Výhodou je velká maximální rychlost, minusem je větší hmotnost. Od letošní sezony mohou mít tyto produkční vozy o milimetr větší restriktor vzduchu.

Roman Kresta

Vůz:
Peugeot 207 S2000
Převodovka:
6stupňová sekvenční
Hmotnost:
1 200 kg
Poznámka:
Vůz francouzské výroby je oproti konkurentům z tuzemské špičky nejstarší. Auto pochází z Motorsportu Kopecký. Ve spolupráci s Peugeot Sport mechanici provedli úpravy.

Jaromír Tarabus

Vůz:
Ford Fiesta S2000
Převodovka:
6stupňová sekvenční
Hmotnost:
1 200kg
Poznámka:
Je to nejmladší ze speciálů S2000. Premiéru měl letos na Rallye Monte Carlo. O vůz se stará tým Martina Prokopa, který jede s druhým vozem MS. Řada věcí je převzata z typu Ford Focus WRC. Všechny tři vozy favoritů jsou 'čtyřkolky' mají dvoulitrový motor a výkon zhruba 280 ks.

Můžete srovnat náročnost soutěží v Česku? Která je nejtěžší a kam byste zařadil Český Krumlov?
Je velmi těžké říct, která soutěž je nejnáročnější. Český šampionát má to specifikum, že každá soutěž je jiná a jinak těžká. Šumava je těžká proto, že je po zimě a na vozovce je spousta posypu. Krumlov je krásný, ale jsou to uzoučké rozskákané cestičky. Tím je zase těžký Krumlov.

S jakým výsledkem by byli zástupci Škoda Motorsport ve vašem případě na konci sezony spokojeni. Máte nějaký úkol?
Extra úkol pro tuhle první sezonu není. Hlavní je naučit se s autem za sezonu co nejlíp. A pohybovat se někde v popředí. Být konkurenceschopný v souboji o titul mistra republiky.

Takže s vámi ve Škodě počítají?
Myslím si, že ano. Pokud budou výsledky a spolupráce ke spokojenosti obou stran, tak bude trvat delší dobu.

Co říkáte letošním soupeřům?
Obecně jsou v českém mistrovství velmi kvalitní. S kvalitní technikou. Není třeba mluvit o Romanu Krestovi a Vaškovi Pechovi. Míra Tarabus je také hodně rychlý. A jsou tu i další. Tady není extra prostor na chybu, jede se hodně rychle. Každé malinké zaváhání je velká časová ztráta.

Mezi fanoušky letos zavládlo nadšení hlavně při Rallye Šumava. Obdivovali váš souboj o vteřiny s Pechem a hlavně s Krestou.
Myslím si, že jsme nebojovali o vteřiny, ale o desetiny. Kdyby Roman (Kresta) nedostal penalizaci pět vteřin, vyhrál bych celkově o vteřinu. Souboje jsou hodně těsné a opravdu záleží i na psychice. Člověk to musí ustát.

Co děláte pro to, abyste psychicky takové souboje ustál?
Je nutné si závod rozplánovat. Musí se také umět odhadnout vývoj. To je hodně důležité. Třeba když se nezadaří na jedné rychlostce, nesmí se panikařit. Je třeba počkat na tu další. Nebo ještě další.

Jsou v rallye větší rezervy?
Myslím si, že my nějaké malinké rezervy máme. Plynou z toho, že i když se to zlepšuje, nejsme schopní prozatím na sto procent využít potenciál auta, které máme. Čeká nás i s loňskou Barumkou teprve čtvrtý závod. A je těžké auto pochopit a vyždímat z něj maximum. Ale rychle se jede už teď.

Byl jste v továrním týmu Suzuki. Můžete se opět dostat do seriálu mistrovství světa jako tovární pilot?
Asi by v tom nebyl žádný problém. Je to všechno o tom, jakou strategii má hlavní partner nebo sponzor. To se uvidí do budoucna. Jsem ale nyní vázaný ve Škodě a s ní startuju. O jiném týmu v současnosti neuvažuju.

Pech, Kresta, Tarabus. Hlavně ti budou honit lídra

Dvě bitvy a dvakrát stejný vítěz. Takový průběh má mezinárodní mistrovství Česka v automobilových soutěžích. Valašskou rallye i Rallye Šumava vyhrál Pavel Valoušek. Kdo se bude v sobotu radovat v Českém Krumlově? Valoušek do mistrovství doslova vlétl. Startuje s podporou továrního týmu Škoda Motorsport. K dispozici má skvěle připravené auto, stará se jen o závody.


"Samozřejmě je to velká změna," řekl Valoušek. "Dříve jsem neměl k dispozici tolik pneumatik a dalších náhradních dílů. Nemohl jsem tolik testovat," vypočítával.

Václav Pech


Šampionát dlouho nepamatuje tak vyrovnané souboje. Valoušek odhadl, že podobně se bude soutěž vyvíjet i tento víkend. Plzeňský jezdec Václav Pech zůstal u Mitsubishi. Skupina produkčních vozů, kam Mitsubishi patří, a vozy S2000, se letos bodují zvlášť.


U produkčních aut je povolen o milimetr větší restriktor. "Samozřejmě je to znát. Auto se lépe řídí, dá se lépe ovládat plynem," říká ke změně Pech. V průběžném celkovém pořadí je druhý a skupinu produkčních vozů vede. "Zatím se nám daří nad očekávání. A to i přesto, že nás trápily menší technické problémy," prohlásil.


Je nadšený dosavadním průběhem šampionátu. "Do Krumlova se hodně těším. Jde o těžkou soutěž," ujistil Pech. "Doufám, že se povede vystupňovat tempo jako v předcházejících rallye. Rozhodovat bude každá chybička." Přípravu měl na Saturnus rallye ve Slovinsku, kde zvítězil.


Úřadující mistr Roman Kresta bude útočit na své šesté českokrumlovské vítězství. V úvodní soutěži musel odstoupit v poslední rychlostní zkoušce kvůli problémům s motorem, na Šumavě byl druhý. Jeho atak na čelo lze čekat. Po Šumavě přiznal, že jeho tým čeká spoustu práce. "Zapracovali jsme na podvozkových částech vozu, určité změny doznal také motor a převodovka," vyjmenoval Kresta.


Místo testování se zúčastnil rallyesprintu Kopná a zvítězil. Nejrychlejší byl v šesti rychlostních zkouškách z osmi. Měl by být dobře připraven.

START. Roman Kresta na startu Rally Šumava.


Podobně se připravoval i Jaromír Tarabus. Jak na Valašské rallye, tak na Šumavě obsadil třetí místo. "S umístěním jsme spokojeni, i když na Šumavě nás trápily technické problémy. Zatím jsme nedokázali využít naplno přednosti auta," přiznal Tarabus.


Kromě čtyř zmiňovaných je řada jezdců, kteří se také mohou zapojit do boje o pocty. Josef Peták na jihu Čech patřil vždy k nejrychlejším, Václav Arazim i ve svém pokročilém věku 55 let dokáže porážet mladší. S vozem Subaru Impreza bojují proti přesile mitsubishi Vojtěch Štajf nebo Emil Triner.


Rallye je i mistrovstvím Česka 'historiků', třetím podnikem Poháru Mitropa (osmidílný seriál se jede v Rakousku, Itálii, Slovinsku, Německu a Česku) a tuzemským seriálem Citroën Racing Trophy. Bude při ní ukázková jízda Rallye Legend s vozy Audi Quattro, Ford RS 200 a dalšími. Rychlostní zkoušky celkem měří 180 kilometrů. Je přihlášeno 81 posádek a 23 'historiků'. Startovní číslo 75 má František Markvart z Plzně, který jako jediný odjel všech 37 ročníků.

Autoři:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze