CART: Jak mocný je Pook?
Když koncem roku 2001 převzal Chris Pook předsednictví CART, mnozí v něm viděli spasitele tohoto seriálu. V zasedání, které se konalo v rámci japonského podniku v Motegi, teď ale vedoucí týmů hlasovali proti rozhodnutí Pooka, od příští sezony používat chassis identické s IRL. Týmy argumentovaly tím, že po odchodu všech výrobců motorů z CART (Ford, Honda a Toyota) budou muset za agregáty platit a na nové vozy nezbydou finance. CART tedy nastoupí 2003 se stejnými vozy Lola a Reynard, jako letos.
Toto rozhodnutí však má dva háčky. Soudobé chassis jsou konstruovány pro turbomotory a musí tedy být nejprve adaptovány pro sací motory o objemu 3,5 l, které jsou od příští sezony předepsány. Jak nebezpečné důsledky může mít jízda s nevyladěnými komponenty chassis-motor ukázala nejedna těžká nehoda v začátcích IRL...
Druhým háčkem je kolaps firmy Reynard. Derrick Walker sice převzal všechna práva na výrobu dílů, mnoho týmů na kartu Reynard ale nevsadí. CART se tedy stane "formulí Lola". Celá akce se ale dá i vidět jako jasný signál zarytých odpůrců IRL proti možnému sblížení.
Tony George: Naschvály s jasným cílem
Plány CART, adaptovat pro svou sérii předpisy IRL však šéf IRL, Tony George již beztak zkřížil paragrafem, dle kterého v jeho sérii smějí nastoupit jen výrobci, kteří nejsou aktivní i jinde. Problém prohlubuje i další předpis, že tito výrobci smějí
být jen tři. Vedle již aktivních firem Dallara a G-Force se o toto právo ucházel i Penske.
Americký gigant však byl ze dvou důvodů odmítnut: Zaprvé se proti takové konstelaci vyslovil mocný A.J.Foyt, kterému se nelíbilo soupeřit s týmem, který je zároveň i výrobcem. Hlavním důvodem je ale další pokus, uškodit CART. Místo třetího výrobce totiž má být připraveno pro Lolu. Britové jsou s konstrukcí vozu pro IRL již hotovi a poté, co se CART rozhodlo i roku 2003 nastoupit s letošním materiálem, se pro Lolu stal "trh CART" nezajímavým...
IRL možná opustí americký kontinent
Předminulý víkend Tony George šokoval CART, když se znenadání objevil v Motegi. V rámci třetího závodu CART drze vedl rozhovory s pořadatelem a s Hondou. George by milerád nastoupil v Japonsku. Znamenalo by to sice odchylku od filozofie IRL (US-seriál pro US-jezdce na US-oválech), ale dobře ví, že musí dodavatele motorů Toyotu a popřípadě i Hondu držet při náladě.
Firma Honda již oficiálně prohlásila, že se od roku 2004 chce opět angažovat v severoamerickém sportu, pravděpodobně s motory vyrobenými firmou Ilmor, která vyrábí i "Mercedesy" pro F1. Japonci se ale ještě nerozhodli zde v CART, IRL, či v obou sériích.
Vypadá to tedy, že CART a IRL k sobě po dobrém nenajdou. Celý spor o prvenství v americkém monopostovém sportu se tedy rozhodne tím, že jeden z rivalů vykrvácí. Z takového sporu ale i vítěz většinou vyjde nadmíru oslaben. Bernie Ecclestone si
asi bude opět spokojeně mnout ruce.