Na Valašsku závodí po pětileté přestávce, přesto tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký usiluje o vítězný hattrick. Jak je to možné?
Snadno. Janča Valašská rally, která se jede v sobotu a neděli a otevírá novou motoristickou sezonu, totiž v předchozích pěti letech nebyla součástí mezinárodního mistrovství republiky, ale patřila jen mezi jednodenní sprintrally. Poslední dva velké podniky v letech 2011 a 2012 Kopecký ovládl, takže při návratu soutěže do společnosti nejdůležitějších tuzemských rally může dosáhnout na třetí výhru v radě.
36. Janča Valašská rallyČasový harmonogram Pátek 24. března Sobota 25. března Neděle 26. března Čelo startovní listiny |
O tu mu jde nejen v okolí Valašského Meziříčí a Kopřivnice, ale také v celkové klasifikaci. Předchozí dvě sezony ovládl suverénním způsobem a nyní pomýšlí na třetí titul za sebou.
„Láká to nás i celý tým,“ přiznal Kopecký, který v minulosti ovládl mistrovství Evropy nebo Asijsko-pacifický šampionát.
Pilot Škody Fabie R5, kterého doplňuje Pavel Dresler, je v posledních letech na domácích tratích suverénní. Od Rally Bohemia 2014 tady jen vítězí, jeho úspěšná série čítá už 11 triumfů. „Bylo by fajn, kdybychom opět vyhrávali, ale letos to bude mnohem těžší,“ tuší Kopecký. Jeho největším soupeřem bude především Václav Pech. Mnohonásobný mistr republiky po epizodě s porsche, které na špičku nestačilo, přesedl do vozu Ford Fiesta R5.
„Chtěli bychom vyhrávat, ale jsem realista. Dost dlouho jsme nezávodili na úplné špičce, takže roli bude hrát i to, jak se s tím vyrovnám,“ poznamenal Pech, kterého tradičně naviguje Petr Uhel. „Před prvním startem jsme trochu nervózní. Čekáme na první erzetu, abychom měli srovnání s konkurencí.“
Oba hlavní favorité těsně před startem vůz testovali. Kopecký jezdil na Zlínsku, zatímco Pech doma v Plzni.
Vysokými ambicemi se netají ani dva medailisté z loňské sezony – stříbrný Jan Černý a bronzový Vojtěch Štajf. Oba pilotují Fabii R5 a oba znovu myslí na stupně vítězů.
„Mým cílem je titul,“ odhodlaně naznačil Černý.
„Konkurence je letos velká, chtěli bychom být hned za Honzou Kopeckým a Vaškem,“ plánuje Štajf.
Na Valašce se celkem objeví dvanáct modelů R5. Zaujmout můžou i Ondřej Bisaha, který startoval v Monte Carlu, Miroslav Jakeš, Polák Jaroslav Szeja či Daniel Landa. Zajímavé bude i srovnání se starším typem S2000, jenž osedlá čerstvý čtyřicátník Jaromír Tarabus.
„Jedná se o určitý test, který po závodě vyhodnotíme,“ objasnil Tarabus, jenž ve Škodě Fabii pojede s navigátorem Petrem Machů. S tradičním kopilotem Danielem Trunkátem, s nímž v posledních letech startoval v mistrovství Evropy, by měl obsadit sprinty.
Janča Valašská rally se jede podruhé pod organizačním štábem vedeným soutěžním jezdcem Jaromírem Tomaštíkem. Loňská rallysprintová premiéra se vydařila natolik, že soutěž okamžitě povýšila do hlavního seriálu.
„Byl to náš cíl, který vyšel o rok dřív, než jsme čekali,“ libuje si Tomaštík. Soutěž začíná i končí ve Valašském Meziříčí, jejím pravým centrem ovšem bude polygon Tatry v Kopřivnici. Tam se nachází servisní areál a pojedou se tam čtyři rychlostní zkoušky – dvě v sobotu a dvě v neděli v okruhové verzi. Dalšími testy jsou tradiční úseky Hukvaldy, Lešná, Juřinka a Bystřička. Na jezdce celkem čeká 12 měřených úseků o délce 150 ostrých kilometrů.
„Zařazení polygonu představuje vstřícný krok vůči divákům, kteří na rally pravidelně nechodí. Budou tam v bezpečí a ještě se můžou projít servisem,“ vysvětlil Tomaštík.
Stream z Valašské rally najdete v sobotu a neděli na sport.idnes.cz