Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rok po pádu na stejné trati. Zapomenout nebylo jednoduché, říká Fejfar

NA TRATI. Autokrosař Václav Fejfar s vozem Škoda Fabia v plném tempu na trati závodu mistrovství Evropy. | foto: Josef Hlaváček

27 2016
Autokrosař Václav Fejfar ve Francii vyhrál pátý závod mistrovství Evropy třídy Touring Autocross a v kategorii tzv. plechových aut se bodově dotáhl na vedoucího Otakara Výborného. Do konce šampionátu zbývají čtyři závody, první se jede za necelé tři týdny v Přerově.

Přesně před rokem nastupoval Václav Fejfar k závodu evropského šampionátu na okruhu poblíž francouzského Saint Georges de Montaigu jako jasný lídr pořadí třídy Touring Autocross.

Jenomže po ataku českého soupeře Otakara Výborného pro něj nejen závod, ale i celá nadějně rozjetá sezona předčasně skončily.

Vážně zraněný se tehdy domů dostal až se zpožděním a dlouho zvažoval, zda má v autokrosové kariéře ještě vůbec pokračovat.

Václav Fejfar

Lužanský autokrosař o víkendu ve Francii ovládl pátý podnik mistrovství Evropy a čtyři závody před koncem šampionátu se ve třídě Touring Autocross dotáhl na vedoucího Otakara Výborného.

Fejfar si ve Francii vyjel maximální počet 35 bodů, což se v této třídě letos ještě žádnému jezdci nepodařilo.

V čele průběžného hodnocení má Fejfar 149 bodů stejně jako Výborný, třetí v pořadí Samohýl ztrácí 28 bodů, čtvrtý Fučík pak dalších pět bodů.

Do konce šampionátu zbývají čtyři závody, první z nich se jede 13. a 14. srpna v Přerově.

Po roce je ale všechno jinak. Zkušený pilot z Lužan u Jičína totiž nejenže dokázal vytěsnit nepříjemné vzpomínky na karambol a s ním spojené těžké zranění, ale ve Francii dominoval, když si do celkového pořadí šampionátu připsal maximální počet 35 bodů - 10 za rozjížďky a 25 za prvenství ve finálové jízdě.

Tohle se v této sezoně ještě žádnému jezdci této třídy nepovedlo. „Odjížděl jsem se smíšenými pocity, nebylo jednoduché zapomenout,“ netají zkušený autokrosař, pro kterého to bylo už 37. vítězství v závodech mistrovství Evropy.

Odpovídala tomu i vaše přání před závodem?
Odpovídala. Říkal jsem si, že bych bral každé umístění na bedně, což by pro mě bylo vítězstvím.

Prý jste měli velké starosti s vaším vozem Škoda Fabia, který byl po předcházejícím závodě v Nové Pace hodně poničený...
To je pravda. V Nové Pace jsem po sérii kontaktů ve finálové jízdě nedojel do cíle a auto bylo poničené tak, že i když mezi závody byly tři týdny, stihli jsme ho dodělat, ač až těsně před odjezdem do Francie. Navíc kluci opravovali i hodně poškozené auto Aleše Fučíka a celý tým makal doslova nadoraz.

Jak se vám ve Francii při vzpomínce na loňský karambol a utrpěné zranění nastupovalo na start prvních jízd?
Přiznávám, že jsem určité obavy měl a psychický blok se dostavil. Hodně mi však pomohla první závodní jízda. Dva mí největší soupeři Samohýl s Výborným po jejím startu odjížděli o kousek vpředu, já jsem před první zatáčkou najížděl po dlouhé rovince vnějškem, ale v samotné zatáčce se mi podařilo protáhnout vnitřní stopou na první místo, které jsem už udržel.

Vyhrál jste i druhou jízdu a do třetí jste už ani nemusel. Asi to byl hodně povzbudivý krok...
Měl jsem jistých deset bodů a všechno fungovalo, což se nakonec potvrdilo i ve finále, kde se mi skvěle podařil start. Z levé strany jsem se dostal na vedoucí pozici.

Berete svůj úspěch a posun do čela průběžného pořadí jako satisfakci za minulý rok?
Tak bych to asi nebral, ale bylo to letos hodně emotivní. Byl jsem dojatý aplausem diváků a gratulacemi od spousty lidí, kteří si moji loňskou havárii pamatovali.

Zápis do historie, další výhra setřásla legendu

Už jen dva závodníci celé historie autokrosu vybojovali v závodech mistrovství Evropy víc vítězství než Václav Fejfar.

Lužanský matador totiž ve francouzském Saint Georges du Montaigu slavil sedmatřicátou výhru své bohaté kariéry a právě jí za sebou nechal českou legendu, stále závodíciho Jaroslava Hoška, který nasbíral o jednu méně.

Před Fejfarem tak jsou nyní v historickém pořadí už jen dva jezdci. Druhý Němec Bernd Stubbe, v posledních letech jednička třídy Super Buggy, má ve svých záznamech zatím o tři prvenství více než český jezdec. Celkové pořadí vede Stubbeho krajan Willy Rösel, který však už ke svým 42 vítězstvím žádné nepřidá. Východočeský závodník se ale do historie autokrosu zapsal výrazně nejen počtem výher, kde jsou ještě dva soupeři před ním, ale také způsobem, jakým jich dosáhl.

Jako první a zatím jediný závodník totiž dokázal vyhrát závod evropského šampionátu ve všech třech hlavních autokrosových kategoriích - vedle současné Touring Autocross i v Buggy 1600 a Super Buggy.

Navíc v prvních dvou má doma trofeje za tituly mistra Evropy. V letech 2000 a 2001 celkově vyhrál kategorii D3A do 1600 ccm (dnes Buggy 1600), před čtyřmi lety pak triumfoval ve třídě Touring Autocross.







Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze