Jako v přesýpacích hodinách se měnilo pořadí v posledních vteřínách kvalifikace Velké ceny Turecka. Když drama skončilo, zářilo nahoře jméno Sebastiana Vettela. Mladý jezdec Red Bullu vybojoval druhé pole position sezony. Porazil Buttona a Barrichella a před nedělním závodem má nejblíže k vítězství.
Vettel protnul cílovou fotobuňku jako poslední ze všech jezdců na trati. Po jeho předhozích časech nebylo první místo Velké překvapení. V prostřední část kvalifikace zajel s minimem paliva nejlepší čas víkendu Grand prix.
Red Bullu snad už konečně funguje dvoupatrový difuzor a vrátí se do boje o první místo. To potvrdil i Mark Webber, který začne závod ze druhé řady.
Přesto k titulu má zatím Vettel daleko. Sice o něm často mluví, ale 28 bodů ztráty na vedoucího Buttona se stále velmi rychlým monopostem BrawnGP není zrovna málo. Vettelovi by nemuselo stačit, ani kdyby vyhrál všechny zbývající závody sezony.
Vettel na tiskové konferenci děkoval týmu, že mu dokázal připravit tak dobré auto. V pátek odpoledne totiž kvůli závadě motoru byl na dráze jen tři kola. V sobotu však nepoznal, že by měl nějaké problémy.
"Vzhledem k průběhu příprav jsem to vůbec nečekal," přiznal vždy usměvavý pilot.
Před ním budou kromě týmového kolegy jen jezdci stáje BrawnGP. Suverén sezony 2010 se nenechal rozhodit složitým hledáním nastavení ve volných trénincích a v prvním důležitém okamžiku vylétl vzhůru. O kousek lepší byl opět Jenson Button, který by v případě nedělního triumfu slavil šesté vítězství sezony. Páté pole position mu těsně uniklo.
Zklamání zavládlo po kvalifikaci ve Ferrari. Po časech v trénincích čekal tým víc než šesté a sedmé místo na startovním roštu. Obzvlášť rychlost Felipeho Massy byla zklamáním. Brazilec ani chvíli nevypadal na to, že by mohl získat čtvrté turecké kvalifikační vítězství za sebou.
Zlepšení ukázal tým BMW-Sauber. V Turecku poprvé představil "dvoupatrový" difuzor a hned se jeho jezdci odpoutali z chvostu startovního pole na 1O. a 11. místo.
Naopak, stejně jako v Monaku, propadl McLaren. Lewis Hamilton chyboval a nedokázal postoupit mezi nejlepších patnáct jezdců kvalifikace. V Turecku je sice předjíždění zcela reálnou záležitostí, ale po startu ze šestnáctého místa může na vytoužené stupně vítězů zapomenout.
První část kvalifikace (20 minut, jezdci jedou s minimem paliva, 5 nejpomalejších končí)
Hned na úvod kvalifikace se smutnilo ve slavném McLarenu. Hvězdný Lewis Hamilton podruhé za sebou nepostoupil do druhé části kvalifikace. V Monaku ho vyřadil smyk, v Turecku nedokázal porazit ani Němce Sutila v pomalém autě Force India.
Ale i tentokrát v tom byla jezdecká chyba. V předposledním letmém kole na nových pneumatikách dostal smyk a ztratil cenné desetiny vteřiny. V závěrečném kole na trochu ojetých gumách už výpadek napravit nedokázal.
Spolu s ním mohl zapomenout na postup do další fáze kvalifikace Buemie a Bourdais z Toro Rosso a Piquet s Renaultem, který dodržel své zvyky a zaparkoval auto v kačírkové únikové zóně. Vidět ho v kole, v kterém by nevyrovnával smyk, bylo v podstatě nemožné.
Nejrychlejší byl na úvod boje místa na startu Vettel s vozem Red Bull. Poprvé v Turecku se vyhoupl do čela a potvrdil, že ne každý tým ukázal v trénincích, jak rychlá mohou jeho auta být.
Hned za ním se seřadili jezdci BrawnGP, kteří v trénincích vůbec mezi nejlepší nepatřili.
Druhá část kvalifikace (15 minut, jezdci jedou s minimem paliva, 5 nejpomalejších končí)
Hlavní zpráva prostřední části kvalifikace zněla: BMW je zpět! Švýcarsko-německý tým poprvé v sezoně nasadil v Turecku dvoupatrový difuzor. Součástku okopírovanou od BrawnGP namontoval do auta jako poslední z týmů a hned to bylo znát - z posledních míst poskočil do nejlepší desítky.
Heidfeld přišel o postup do finále kvalifikace o půl desetiny vteřiny, Kubica ale postoupil. V neděli bude bojovat o první body sezony.
Kromě zkušeného Němce v modro-bílém stroji vypadli podle očekávání Nakadžima s Williamsem, Kovalainen z McLarenu a Sutil z Force India. Překvapením byl slabý čas Timo Glocka. Pilot Toyoty výrazně zaostal za týmovým kolegou Trullim, který se těšil z druhého místa.
Nejrychlejší čas druhé části kvalifikace i celého víkendu zajel Němec Vettel s voze Red Bull. Porazil Buttona z Brawn GP, i stále silnější dvojici Ferrari Massa - Räikkönen.
Třetí část kvalifikace (10 minut, jezdci jedou s palivem pro závod)
Před závěrečným přezouvání na nové pneumatiky vévodil prozatimnímu pořadí na startovním roštu Vettel. Hned za ním byli Trulli s Buttonem.
Závěr byl neskutečně dramatický, co průjezd cílem, to nový vedoucí jezdec. Trulli sice závěrečné letmé kolo nezvládl, ale Webber, Barrichello, Button a nakonec Vettel chtěli pole position.
Nejlepší byl mladý Němec s vozem Red Bull a vybojoval druhé pole position sezony. Z prvního v čínské Šanghaji suverénně vyhrál.
Kvalifikace GP Turecka F1:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Sebastian Vettel | Německo | Red Bull | 1:28,316 |
2. | Jenson Button | Velká Británie | Brawn GP | 1:28,421 |
3. | Rubens Barrichello | Brazílie | Brawn GP | 1:28,579 |
4. | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 1:28:613 |
5. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 1:28,666 |
6. | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 1:28,815 |
7. | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 1:28,858 |
8. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 1:29,075 |
9. | Nico Rosberg | Německo | Williams | 1:29,191 |
10. | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 1:29.357 |
11. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 1:27,521 |
12. | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | 1:27,629 |
13. | Timo Glock | Německo | Toyota | 1:27,795 |
14. | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | 1:28,207 |
15. | Adrian Sutil | Německo | Force India | 1:28,391 |
16. | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 1:28,318 |
17. | Nelson Piquet | Brazílie | Renault | 1:28,582 |
18. | Sébastien Buemi | Švýcarsko | Toro Rosso | 1:28,708 |
19. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Force India | 1:28,717 |
20. | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | 1:28,918 |