Poté, co se sobotní kvalifikace na náročné dráze v Suzuce změnila v demoliční derby, čekali všichni napínavý závod plný přerušení a výjezdů safety car. Nestalo se.
Vettel z prvního místa suverénně odstartoval, dostal se do vedení, a až do cíle vedl celé startovní pole. V pohodě kroužil se všemi soupeři za zadním křídlem a zajížděl nejrychlejší kola závodu. Red Bull má na konci sezony nejvýkonější monopost ve formuli 1.
O druhé místo si to rozdali Hamilton z týmu McLaren a Trulli ze stáje Toyota. Na startu proklouzl díky systému obnovení brzdné energie KERS Hamilton před Itala, ale pozici do cíle neudržel.
Závod jsme sledovali v on-line reportáži |
Toyota byla nečekaně lepší než McLaren a při druhých zastávkách v boxech se Trullimu podařilo posunout před britského mistra světa.
Japonská stáj vybojovala druhé místo už před týdnem v Singapuru. Tam se ale radoval Němec Glock, který v Suzuce nezávodil - po těžké havárii v sobotní kvalifikaci mu lékaři start nedovolili. Kvůli extrémně obtížnému okruhu v Suzuce nepovolila FIA Toyotě nasadit náhradu - nezkušeného Japonce Kobajašiho, který ještě nikdy závod formule 1 nejel.
Obavy z nehody byly na místě, což potvrdil devatenáctiletý Španěl Alguersuari, který 9 kol před cílem havaroval. Ve slavné zatáčce 130R nazvládl řízení, vlétl do únikové zóny a roztříštil monopost o pneumatikovou bariéru.
Z kokpitu vystoupil sám a nezraněn, ale karbonové trosky ležely všude kolem a na dráhu musel safety car, který srazil celé jezdecké pole do dlouhého vláčku. Pět kol před cílem byl závod znovu odstartován, nikomu se však nepodařilo své umístění zlepšit. V letošním vyrovnaném poli F1 je předjíždění velmi obtížné.
Rubens Barrichello, který v celkovém pořadí stíhá týmového kolegu z Brawnu Buttona, startoval ze šesté příčky, ale závod nezvládl. Byl pomalý, na jezdce před sebou ztrácel a dokončil jako sedmý.
Naopak Jenson Button se z 10. příčky zlepšoval, v závěru dokonce útočil na Brazilce a bral jeden bod za osmé místo. V celkovém pořadí tak má náskok 14 bodů na Barrichella a šestnáct na Vettela.
Do konce roku zbývají dva závody. Za čtrnáct dní čeká jezdce tradičně zajímavá Velká cena Brazílie na okruhu Interlagos.
Red Bull - suverénní triumf Vettela
Rakouský tým to s titulem mistra světa myslel v létě vážně. Proto pokračoval s vývojem monopostu do poslední možné chvíle. Ještě před týdnem do Singapuru přivezl nové díly, které opět ubraly z času na kolo nějakou tu desetinku vteřiny. Jen nepovedená kvalifikace zabránila týmu ve vítězství v nočním závodě, Vettel byl jasně nejrychlejším jezdcem na trati.
V Suzuce už všechno vyšlo podle předpokladů. Německý pilot v sobotu porazil Trulliho i Hamiltona s lehčími auty a vybojoval pole position. A o den později v závodě neměl jediný problém.
Vettel na startu uhájil první místo, a pak se pohodlně vzdaloval všem soupeřů. Hamilton i Trulli se mohli snažit, jak chtěli, na vítězství ale neměli. Mladý Němec zamířil k mechanikům později než jezdci za ním, takže i po prvním dotankování udržel vedení.
Závěrečná havárie Alguersuariho a následný výjezd zpomalovacího vozu sice posunuli pronásledovatele těsně za zadní křídlo Němcova Red Bullu, ale ani to pro něj nebyl problém. Na náročném okruhu si připsal třetí triumf v sezoně.
K dokonalosti chybělo Vettelovi jen nejrychlejší kolo závodu, které mu tři kola před cílem, když už šetřil motor a převodovku, sebral týmový kolega Webber. To byl ale Australanův jediný úspěch v letošním Japonsku. Webber totiž jezdil celý závod poslední se ztrátou minimálně celého kola.
Problémy si ale způsobil sám. V závěrečném tréninku zdemoloval při havárii monopost natolik, že nemohl startovat v kvalifikaci. Závod absolvoval po startu z boxové uličky v náhradním šasi, s kterým měl první kola problémy a musel několikrát k mechanikům, aby dali vůz do pořádku. V závěru závodu už vypadal dobře, ale ztrátu na předposledního Grosjeana už stáhnout nedokázal.
Webber už je mimo hru o titul a musí se soustředit spíš na uhájení čtvrté příčky v šampionátu před dotírajícími Hamiltonem a Räikkönenem. Naopak Vettel není v úplně špatné pozici - tým Brawn nemůže při současné formě myslet na větší bodové příděly, zatímco Vettel, pokud mu vydrží nespolehlivý motor, je pro Brazílii u Abú Zabí favoritem číslo jedna. Jenson Button by však při jeho dvou triumfech nesměl získat více než tři body.
Toyota - zas jen druhá
Vedení největší světové automobilky dalo svému týmu F1 před sezonou jasně najevo, že očekává vítězství, nebo Toyota nemá ve formuli 1 budoucnost. Začátek sezony se stáji povedl, pak šla výkonnostně dolů, ale nyní opět jezdí mezi nejlepšími. Jenže kýžené první místo ne a ne přijít.
Také v Suzuce to byla opět jen druhá pozice. Na Vettela neměl nikdo šanci. Ale v týmu smutno nebylo. Trulli totiž vyhrál souboj s úřadujícím mistrem světa Lewisem Hamiltonem s vozem McLaren.
Italský pilot vybojoval druhou příčku v kvalifikaci, ale na startu podle očekávání podlehl tlaku Hamiltona s vozem vybaveným zrychlením systému KERS. Nikoho v té chvíli nenapadlo, že Trulli, který se pravidelně v průběhu závodu propadá směrem dolů, bude ještě na Hamiltona útočit. Ale stalo se.
Před posledními zastávkami v boxech se dotáhl na druhého Brita a dvě kola na dráze navíc mu stačila, aby se posunul na stříbrnou pozici. Radostné výkřiky z garáže Toyty byly na místě. Trulli se vyšvihl na průběžné osmé místo mistrovství světa formule 1.
Jeho týmový kolega Glock na start závodu vůbec nenastoupil. Po dramatické havárii v kvalifikaci mu lékaři nedali souhlas. Kvůli tomu, že v pátek a sobotu většina mladíků v kokpitech F1 obtížný okruh v Suzuce nezvládala, nemohla Toyota posadit do vozu třetího jezdce Kobajašiho. Závod tak jela s jediným monopostem.
McLaren - díka za Hamiltona
Kdyby tým z Wokingu neměl Lewise Hamiltona, byly by jeho bodové zisky v letošní sezoně na úrovni Force India. Jenže Brit dokáže i s autem, které nestačí a pro poslední závody už nebylo dál zlepšováno, sbírat umístění na stupních vítězů.
V Suzuce jel poprvé v životě, nadšeně se před novináři radoval z poznávání "nejlepšího závodního okruhu na světě" a byl zas jednou rychlý. V kvalifikaci vybojoval třetí místo na startu a v závodě kroužil spolehlivě za vedoucím Vettelem. Menší problém při poslední zastávce v boxech a ztráta pár cenných desetin vteřiny ho sice posunula na třetí místo za Trulliho, ale bronzová příčka ho vůbec netrápila. Úspěch.
Měl být proč spokojený. Stačí se podívat na umístění jeho týmového kolegy Kovalainena, který startoval po výměně převodovky peřd zýávodem jako devátý, ale v závodě se zlepšit nedokázal. Naopak se propadal.
Jediným světlým Finovým momentem byla závěrečná zastávka v boxech, kdy mechanici Ferrari dokázali rychlou výměnou pneumatik a bleskovým dotankováním dostat Fisichellu před Kovalainenův McLaren. Fin však vyjel z boxové uličky rychleji než Ital a nečekaným, chytrým manévrem získal zpátky 11. příčku. O lepší umístění ho připravil Adrian Sutil, který se ve 13. kole pokusil v té chvíli osmého Kovalainena předjet, došlo však ke střetu jejich monopostů a oba vypadli z elitní desítky.
McLaren má letos slabší sezonu, ale to neznamená, že by nebylo o co bojovat. Hamilton si myslí na posun v celkovém pořadí na 4. místo před Räikkönena a Webbera a tým se v Poháru konstruktérů chystá na Ferrari. K pozici třetí nejlepší stáje sezony mu scházejí pouze dva body.
Ferrari - Räikkönenův postup vpřed
Fin Kimi Räikkönen je od Maďarska, kde se zranil Felipe Massa, jediným jezdcem slavného Ferrari s šancí na body. Brazilcovi náhradníci Badoer a Fisichella prostě nestačí. Fisichella je sice maximálně o půl vteřiny na jedno kolo pomalejší než finský závodník, jenže v letošním vyrovnaném poli formule 1 to znamená ztrátu deseti příček.
V oblíbené Suzuce, kde už dokázal i vyhrát, se Räikkönen v chaotické kvalifikaci probojoval na páté místo na startu. Pozici v první zatáčce udržel, ale pak se musel obávat Rubense Barrichella, který na něj začal dotírat. Vypadalo to, že Brawn je rychlejší, jenže po zastávkách v boxech si role prohodili. Barrichello začal ztrácet a Räikkönen se blížil čtvrtému Heidfeldovi.
Fin předkládal tradiční strojově podobná a rychlá kola. Na chvíli dokonce dokázal uzmout zástupcům Red Bullu nejlepší kolo závodu. To sice neudržel, ale při závěrečných zastávkách v boxech si hladce poradil s Heidfeldem, který, stejně jako Barrichello, ztrácel na rychlosti.
Závěrečný výjezd safety car ho posunul těsně za zadní křídlo třetího Hamiltona. Po restartu závodu se pokusil dostat před Brita, ale obtížný okruh v Suzuce dlouhé výjezdy z ideální stopy nepřipouští. Finovi zůstalo pět bodů.
Räikkönen v týmu po sezoně končí a čeká ho pravděpodobně angažmá v McLarenu. Do konce sezony má za úkol porazit v celkovém pořadí šampionátu svého budoucího týmového kolegu Hamiltona, jeho náskok se snížil na pouhé dva body.
Brawn - pomalí mistři světa
Bylo by velkou náhodou, kdyby Brawn nezískal v letošní sezoně oba tituly. Mezi týmy je to v podstatě stoprocentní, dva závody před koncem sezony stačí Brawnu jediný bod, mezi jezdci není jistota taková, ale Button s Barrichellem jen těžko podlehnou útoku mladého Vettela.
Britský pilot v čele celkového pořadí má na jezdce Red Bullu dva závody před koncem roku náskok 16 bodů, takže by nesměl v Brazílii a v Arabských Emirátech získat více než tři body. Hamilton sice před dvěma roky dokázal přijít o náskok 17 bodů na Kimiho Räikkönena, ale to byla náhoda, která se často neopakuje.
V Japonsku to nejdříve vypadalo lépe pro Barrichella. V kvalifikaci byl už tradičně lepší Buttona a startoval čtyří místa před týmovým kolegou. Jenže zatímco Button postupoval během Velké ceny, i diky kolizi Sutila s Kovalainenem, vpřed, Barrichello se propadal. Nakonec projeli cílem v těsném závěsu za sebou.
Brazilec získal na týmového kolegu jediný bod. A to je málo. Až na první kola se pral se špatným nastavením auta a pneumatiky mu nefungovaly, jak by potřeboval. Na lepší než sedmé místo neměl.
Pokud si chce udržet naděje na titul mistra světa, musí za čtrnáct dní v Brazílii vybojovat o pět bodů více než Jenson Button. A to určitě nebude snadné.
VÝSLEDKY ZÁVODU
|
Nejrychlejší kolo: Mark Webber - 1:32,569
Pořadí mistrovství světa jezdců
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Jenson Button | Velká Británie | Brawn GP | 85 |
2 | Rubens Barrichello | Brazílie | Brawn GP | 71 |
3 | Sebastian Vettel | Německo | Red Bull | 69 |
4 | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 51,5 |
5 | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 45 |
6 | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 43 |
7 | Nico Rosberg | Německo | Williams | 34,5 |
8 | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 30,5 |
9 | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 26 |
10 | Timo Glock | Německo | Toyota | 24 |
11 | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 22 |
12 | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | 22 |
13 | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 15 |
14 | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 9 |
15 | Giancarlo Fisichella | Itálie | Ferrari, Force India | 8 |
16 | Adrian Sutil | Německo | Force India | 5 |
17 | Sébastien Buemi | Švýcarsko | Toro Rosso | 3 |
18 | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | 2 |
Pohár konstruktérů
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Brawn GP | Velká Británie | 156 |
2 | Red Bull | Rakousko | 120,5 |
3 | Ferrari | Itálie | 67 |
4 | McLaren | Velká Británie | 65 |
5 | Toyota | Japonsko | 54,5 |
6 | Williams | Velká Británie | 34,5 |
7 | Renault | Francie | 26 |
8 | BMW Sauber | Německo | 24 |
9 | Force India | Indie | 13 |
10 | Toro Rosso | Itálie | 5 |