Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


V Monze se čeká hon na Hamiltona. McLaren na rovinkách kraluje

Minulý rok vyhrál v Monze kvalifikaci Hamilton, závodu však kralovali jezdci Brawnu Barrichello s Buttonem. | foto: AP

9 2010
Dlouhé rovinky tradičního okruhu v Monze by měly nejvíce svědčit týmu McLaren. Stejně jako nedávno v Belgii je favoritem před velkou cenou Itálie Brit Hamilton, konkurenční Red Bull chce však pro vítězství udělat vše.

Třiadvacetiletý Vettel vyhrál před dvěma lety z první pozice na startu Velkou cenu Itálie v monopostu Toro Rosso a získal zde první vítězství. Webber zde nikdy nevyhrál, stejně jako Hamilton.

Okruh v Monze

Kvalitní a rychlý vůz - to je předpoklad úspěchu na okruhu v Monze, kde se jede o víkendu Velká cena Itálie formule 1. Oblíbená trať je nejrychlejším okruhem v seriálu mistrovství světa a o vítězi rozhodne především síla koní pod kapotou. Absolutní rychlostní rekord na trati Autodromo Nazionale je 368 km/h, průměrná rychlost pak činí kolem 240 km/h.

Trať, na níž se běžně jezdí kolem 350 km/h, skýtá dostatek možností k předjíždění, například v nájezdech do šikan Variante dle Rettifilo na konci cílové rovinky a Variante Ascari. Snaha po dosažení maximální rychlosti vede k minimalizaci přítlačných ploch, což zhoršuje ovladatelnost vozů v zatáčkách a šikanách.

Okruh v Královském parku hostí Velkou cenu Itálie od roku 1923 a byl dlouho považován za nejnebezpečnější okruh vůbec, až do konce sedmdesátých let byl dějištěm mnoha tragédií.

V současné podobě už jezdci takový strach nemají, nicméně tragická smrt hasiče Ghislimbertiho v roce 2000 budí nepříjemné vzpomínky.

Hamilton je v čele celkového hodnocení se 182 body, Australan Mark Webber z Red Bullu je však zpět jen o tři body. Třetí Vettel má na svém kontě 151 bodů. I na dalších místech je tlačenice - obhájce titulu Brit Jenson Button je čtvrtý (147) a bývalý dvojnásobný mistr světa Fernando Alonso ze Španělska s Ferrari pátý (141). Poslední závod v Evropě může před blížícím se koncem sezony hodně naznačit o šancích na titul.

Pro Red Bull to podle šéfa týmu Christiana Hornera bude nejtěžší závod v sezoně. McLareny jsou totiž v poslední době rychlejší. Navíc Vettel byl hodně kritizován za manévr, při kterém minule ve Spa narazil do Buttona, čímž ho vyřadil ze závodu a sám také přišel o možnost bodovat, byť Velkou cenu dokončil.

Vettel v letošní sezoně vybojoval ve třinácti závodech sedmkrát první místo na startu, ale pak nedokázal pole position naplno "prodat". Na Hamiltona má v průběžném pořadí manko 31 bodů. Za vítězství se sice letos nově dává 25 bodů, ale nelze očekávat, že by Brit nebodoval, pokud dojede. Hamilton tak může v Monze udělat mílový krok k titulu.

"V Maďarsku i v Belgii jsem vždy chyboval, ve všech dosavadních závodech jsem nikdy nejel přesně podle svých představ, ale stále mám jen 31 bodů ztrátu, a to se dá hravě dotáhnout," prohlásil německý pilot. "Věřím si a tvrdím, že vše je hodně otevřené," uvedl závodník, který se po minulém závodu Buttonovi za nehodu omluvil.

Hamilton nikdy v Monze nevyhrál, ale hýří sebevědomím a je favoritem po vítězství ve Spa, kde se dostal do čela hodnocení MS. Pětadvacetiletý pilot loni v Monze vyhrál kvalifikaci, ale v posledním kole ze třetího místa havaroval. V Itálii chce někdejší nejmladší mistr světa vyhrát i proto, že ve sbírce už má triumfy z dalších tří nejstarších závodů v seriálu v Silverstone, Spa a Monaku.

"V Monze se nám vždy hodně daří, takže jsem si jist, že to i letos bude dobré," řekl Hamilton. "Je to historický závod, domovina konkurenčního týmu Ferrari, každý tady chce vyhrát víc než jinde i proto, že fanoušci jsou tam skvělí a že je to prostě Monza, i když dalších okruhy, třeba Abú Zabí, jsou také skvělé," uvedl.

Jeho pronásledovatel Webber v Monze nebyl v osmi z dosavadních startů lepší než sedmý, ale nikdy neměl tak kvalitní auto. "Takže letos od toho očekávám trochu víc," řekl druhý muž ze Spa. "Ale je jasné, že Monza je trať, kde může vyhrát Ferrari, McLaren i Renault či někdo úplně jiný."

Poprvé před "domácím" publikem pojede s ferrari Alonso. Po návratu do seriálu bude poprvé v Monze závodit sedminásobný mistr světa Němec Michael Schumacher, který dlouhá léta pilotoval právě rudý monopost italské stáje, s nímž získal pět titulů. Letos se mu ale s mercedesem nedaří a je celkově desátý.

Box

Průběžné pořadí MS (po 13 z 19 závodů): 1. Hamilton (Brit./McLaren) 182 b., 2. Webber (Austr./Red Bull) 179, 3. Vettel (Něm./Red Bull) 151, 4. Button (Brit./McLaren) 147, 5. Alonso (Šp./Ferrari) 141, 6. Massa (Braz./Ferrari) 109, 7. Kubica (Pol./Renault) 104, 8. Rosberg (Něm./Mercedes) 102, 9. Sutil (Něm./Force India) 45, 10. M. Schumacher (Něm./Mercedes) 44.
Pohár konstruktérů: 1. Red Bull 330, 2. McLaren 329, 3. Ferrari 250, 4. Mercedes 146, 5. Renault 123, 6. Force India 57, 7. Williams 40, 8. BMW Sauber 27, 9. Toro Rosso 11.

Autoři: ,






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze