Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


V Malajsii triumfoval tým Red Bull, vyhrál Vettel před Webberem

Sebastian Vettel (Red Bull) se raduje z triumfu ve Velké ceně Malajsie. | foto: AP

4 2010
Sebastian Vettel skvěle odstartoval, ze třetího místa se v první zatáčce protáhl do vedení a poté již jen konroloval vedení před týmovým kolegou Webberem z Red Bullu. Třetí skončil Rosberg z Mercedesu. Šampionát vede Massa z týmu Ferrari, který bodoval sedmým místem.

Co bylo nejdramatičtější na Velké ceně Malajsie? Bohužel sobotní kvalifikace. Během hodinového boje o místa na startu se nad okruhem přehnalo několik přeháněk a načasování letmých kol vůbec nevyšlo pilotům Ferrari a McLarenu. Čtyři jejich špičkoví piloti stáli na roštu v posledních čtyřech řadách.

Naopak se ctí se s nevypočitatelnými podmínkami vypořadali zástupci Mercedesu a Red Bullu. První startoval Mark Webber, druhý Nico Rosberg, třetí Sebastian Vettel. Jen Michael Schumacher byl až osmý.

Nejlepší odpich na startovním roštu měl mladík Vettel, který v Bahrajnu i Austrálii přišel o vítězství kvůli technické závadě. Až v urputném horku Velké ceny Malajsie jeho stroj vydržel až do cíle. V první zatáčce se protáhl před týmového kolegu Webbera a po celých 56 kol před sebe nikoho nepustil. V celkovém pořadí šampionátu je už druhý.

Dominanci stáje Red Bull potvrdil druhou příčkou Mark Webber, který byl nejrychlejší v kvalifikaci i v závodě (dosáhl na nejlepší kolo), ale s Vettelem opět prohrál.

Třetí místo držel od startu až do cíle Nico Rosberg s vozem týmu Mercedes a potřetí za sebou si poradil s týmovým kolegou Schumacherem, který se po návratu do formule 1 zatím hledá. Tentokrát sice výborně začal a polepšil si na šestou příčku, ale už v desátém okruhu ho vyřadila uvolněná matka na zadním kole.

Čtvrtou příčku si celý závod držel Polák Kubica s vozem týmu Renault, pátou Němec Sutil, jediný zástupce stáje Force India v cíli.

 Sebastian Vettel (vpravo) a Mark Webber z týmu Red Bull se radují z triumfu ve Velké ceně Malajsie,Sebastian Vettel se raduje s mechaniky Red Bullu

Podle výčtu pořadí na prvních pěti místech, by se mohlo zdát, že závod byl totální nuda, ale není tomu tak. Vzadu se bojovalo a předjíždělo o sto šest. Dvojice McLarenu a Ferrari se hned po startu vrhly vpřed a bleskovým tempem stoupaly vzhůru.

Hamilton se protáhl na dvanácté místo, hned za ním se blížili Massa s Alonsem v závěsu s Buttonem. Ale Hamiltonovi šlo předjíždění přece jen o něco lépe. V sedmém kole byl již na devátém místě před Rusem Petrovem.

Button s druhým McLarenem předjel kousek za ním dokonce Fernanda Alonsa a dral se vpřed, ale nakonec tým zvolil jinou taktiku a úřadující mistr světa byl prvním jezdcem, který měnil pneumatiky. Už v desátém kole. Na to doplatil v samém závěru, kdy ho předjel Massa na čerstvější směsi.

O podobný kousek se snažil také Alonso, ale tři kola před cílem, když se konečně dostal na úroveň Buttonova stroje, se zakouřilo ze zádi jeho monopostu a motor mu vystavil stop. Poprvé v sezoně nebodoval.

Hamilton byl v závěru rád, že odolal dotahujícímu Massovi, přesto může být spokojen. Po startu z nejhorší pozice v kariéře není šesté místo vůbec špatné.

V závodní neděli v Malajsii nepršelo. Po několika dešťových dnech zůstala trať suchá a fandové formule 1 po celém světě přišli o očekávanou dramatickou podívanou. Ale ve srovnání s úvodem sezony v Bahrajnu nebyl závod špatný, zejména díky jezdcům Ferrari a McLarenu se předjíždělo a bojovalo do posledního dechu.

Massa se díky sedmému místu dostal do čela mistrovství světa, ale týmový kolega Alonso a Vettel jsou v těsném závěsu za ním. Daleko nejsou ani Button a Rosberg. Letošní šampionát je zatím velmi vyrovnaný a z osmi jezdců čtyř elitních týmů ztrácí pouze navrátilec Michael Schumacher.

Dalším podnikem je Velká cena Číny. Jede se za 14 dní.

Sebastian Vettel (Red Bull)  projíždí vítězně cílem Velké ceny Malajsie.Sebastian Vettel (Red Bull)  projíždí vítězně cílem Velké ceny Malajsie.

Red Bull - napotřetí to vyšlo

Konečně! Jásavé výkřiky Vettela v kokpitu a poskakování šéfa stáje Christiana Hornera po boxové uličce byly oprávněné. Tým s nejrychlejším autem sezony se po sérii technických průšvihů konečně dočkal maximálního bodového zisku. A to jak mezi jezdci, tak mezi týmy. Druhého Vettela doprovodil do cíle Webber.

Základním kamenem triumfu byla sobotní kvalifikace, kdy si stratégové rakouské stáje poradili s nevypočitatelným deštěm a dovedli své piloty do cíle klání mezi prvními třemi. Suverénně nejrychlejší byl Mark Webber, který se jako jediný z finálové desítky odvážil nazout pneumatiky do přechodných podmínek. Navzdory stále poměrně velkému množství vody na dráze se mu to vyplatilo, byl o více než vteřinu rychlejšího všech soupeřů.

Vettel nestačil v kvalifikaci ani na Němce Rosberga s vozem Mercedes, ale to mu v neděli vůbec nevadilo. Po zhasnutí červených světel se prohnal nejen okolo krajana Rosberga, ale také kolem Webbera. Australan mu zkusil v dalších zatáčkách úvodního kola ještě manévr vrátit, ale bez úspěchu. Dobře věděl, že až do cíle se před Vettela nemusí dostat.

A stalo se. Po náročné, ale celkem stereotypní jízdě slavil Vettel první triumf sezony. Navzdory tomu, že ho v předchozích dvou zastavily technické problémy, ztrácí na celkově vedoucího Massu pouhé dva body.

Webber si kromě osmnácti bodů za druhé místo odváží také nejrychlejší kolo Velké ceny. Dosáhl na něj v samém závěru, kdy Vettel jen kontroloval vedení. Po výměnách pneumatik měl před týmovým kolegou dostatečný náskok, toho totiž zdrželi mechanici o pár vteřin. Nedařilo se jim uvolnit hydraulickou pistoli od kola.

Michael Schumacher po deštivé kvalifikaci GP Malajsie.Sebastian Vettel (vlevo) a Mark Weber z Red Bullu ve Velké ceně Malajsie.

Mercedes - z minima maximum

Nico Rosberg v sezoně 2010 nečekaně válí. Spokojen mohl být už jako druhý muž kvalifikace, ale ani po třetím místě v cíli nedělního závodu nebyl smutný. Premiérově v sezoně se dostal na stupně vítězů, dotáhl se na lídry šampionátu a hlavně: Už potřetí za sebou porazil sedminásobného šampiona Michaela Schumachera.

Víc se toho bohužel o cestě Nika Rosberga za patnácti body říct nedá. Kroužil po trati na bronzové pozici celý závod, nikdo před ním ani za ním. Ale rychlost mu nechybí, stejně jako jistota za volantem, jíž se mu minulé sezony ve Williamsu nedostávalo.

Méně šťastný je momentálně jeho týmový kolega Schumacher. V kvalifikaci jel téměř nepochopitelně na jistotu, a ačkoliv býval považován za specialistu na mokrou dráhu, tentokrát nestačil.

Z osmého místa na roštu se Schumacher odrazil výborně, posunul se na šestou příčku, avšak k dalšímu posunu vpřed už nedošlo. V desátém kole zjistil, že jeho auto ztrácí ovladatelnost. Na zadním kole se mu uvolnila matka a to znamenalo konec. Zastavil na trávě vedle trati.

Michael Schumacher je po třech závodech na desátém místě v šampionátu, mimo jiné i za Kubicou z Renaultu nebo Sutilem z Force India. Tak si návrat na závodní dráhy určitě nepředstavoval.

Druhý trénink na Velkou cenu Malajsie - Fernando AlonsoLewis Hamilton (vpravo) s vozem McLaren a Vitalij Petrov (Renault) ve Velké ceně Malajsie.

Renault - Kubica k nezaplacení

Fernando Alonso je určitě skvělý závodník, ale nebylo snadné si nevšimnout, že v minulé sezoně v kokpitu Renaultu rychle ztrácel motivaci. Aby také ne, měl podepsáno na příští rok s Ferrari.

To Polák Kubica přišel z loni pomalého BMW a kromě rychlosti a zkušeností má i vůli a chuť bojovat. Po skvělé kvalifikaci výborně odstartoval a po celý závod nenechal nikoho na pochybách, že čtvrté místo udrží.

Přezouvání na druhou sadu pneumatik vyšlo francouzské stáji výborně a nebylo co řešit. V závěru se Robert Kubica dokonce blížil třetímu Rosbergovi, ale to byl spíš důsledek toho, že Němec šetřil své auto. Kubica s třiceti body drží mezi elitou šampionátu, což je určitě nečekaný úspěch.

Rus Petrov se v prvním roce ve formuli 1 stále pouze učí. Má některé světlé momenty, v kvalifikaci zajížděl v jednu chvíli nejrychlejší kola z celého startovního pole, ale dělá chyby, takže na body to zatím není. V Malajsii by to však na pozici někde kolem desátého místa stačilo, technika jeho vozu byla ale proti.

Adrian Sutil před Velkou cenou Malajsie F1Adrian Sutil v kvalifikaci Velké ceny Malajsie F1.

Force India - zasloužený úspěch

Pokud někdo považoval loňské úspěchy týmu Force India za náhodu, která se nebude opakovat, letos už musí uznat, že indický tým se zařadil do středu pole formule 1 a bude sbírat body pokaždé, když favorité zaváhají. V Malajsii potvrdil i Adrian Sutil, že patří k tomu lepšímu, co současná formule 1 nabízí.

Na startu sice podlehl rychlému Kubicovi, ale čtvrté místo z kvalifikace bez větších potíží proměnil v pátou příčku v cíli. Po loňské Velké ceně Itálie je to jeho druhý nejlepší výsledek kariéry.

V závodě mu stačilo držet tempo a kontrolovat zpětná zrcátka, v nichž se dvacet kol před cílem zjevil rychlík Hamilton. Ale Brit neměl už čerstvé pneumatiky a na obratného obranáře Sutila nevyzrál. Sedmadvacetiletý Adrian byl sice až třetím nejlepším Němcem v cíli, ale díky desetibodové odměně se posunul na deváté místo celkového pořadí mistrovství světa. Tak vysoko ještě v kariéře nebyl.

Na body měl rozehranou partii i jeho týmový kolega Vitantonio Liuzzi, byl sedmý za Schumacherem, ale na dráze vydržel jen o čtyři kola déle než sedminásobný mistr světa. Rovněž mu vypověděla službu technika. Přesto je Force India vedle Renaultu největším překvapením sezony 2010.

Výsledky Velká ceny Malajsie

Pořadí Jezdec Tým Čas
1. Sebastian Vettel Red Bull
2. Mark Webber Red Bull +4,8
3. Nico Rosberg Mercedes +13,5
4. Robert Kubica Renault +18,5
5. Adrian Sutil Force India +21,0
6. Lewis Hamilton McLaren +23,4
7. Felipe Massa Ferrari +27,0
8. Jenson Button McLaren +37,9
9. Jaime Alguersuari Toro Rosso +1:10,6
10. Nico Hülkenberg Williams +1:13,3
11. Sébastien Buemi Toro Rosso +1:18,9
12. Rubens Barrichello Williams -1 kolo
13. Fernando Alonso Ferrari -2 kola
14. Lucas di Grassi Virgin -3 kola
15. Karun Čandhok HRT -3 kola
16. Bruno Senna HRT -4 kola
17. Jarno Trulli Lotus -5 kol
18. Heikki Kovalainen Lotus 46 kol
19. Vitalij Petrov Renault 32 kol
20. Vitantonio Liuzzi Force India 12 kol
21. Michael Schumacher Mercedes 9 kol
22. Kamuj Kobajaši Sauber 8 kol
23. Timo Glock Virgin 2 kola
DNS Pedro de la Rosa Sauber 0 kol

Průběžné pořadí MS (po 3 z 19 závodů):

Jezdci:
1. Massa 39 b., 2. Alonso (Šp./Ferrari) 37, 3. Vettel 37, 4. Button 35, 5. Rosberg 35, 6. Hamilton 31, 7. Kubica 30, 8. Webber 24, 9. Sutil 10, 10. M. Schumacher (Něm./Mercedes) 9.
Pohár konstruktérů:
1. Ferrari 76, 2. McLaren 66, 3. Red Bull 61, 4. Mercedes 44, 5. Renault 30, 6. Force India 18, 7. Williams 6, 8. Toro Rosso 2.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze