Výsledky Velké ceny Maďarska F1
Pořadí | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Mark Webber | Red Bull | 1h41:05.571 |
2. | Fernando Alonso | Ferrari | + 17.821 |
3. | Sebastian Vettel | Red Bull | + 19.252 |
4. | Felipe Massa | Ferrari | + 27.474 |
5. | Vitalij Petrov | Renault | + 1:13.100 |
6. | Nico Hülkenberg | Williams | + 1:16.700 |
7. | Pedro de la Rosa | Sauber | + 1 kolo |
8. | Jenson Button | McLaren | + 1 kolo |
9. | Kamuj Kobajaši | Sauber | + 1 kolo |
10. | Rubens Barrichello | Williams | + 1 kolo |
11. | Michael Schumacher | Mercedes | + 1 kolo |
12. | Sébastien Buemi | Toro Rosso | + 1 kolo |
13. | Vitantonio Liuzzi | Force India | + 1 kolo |
14. | Heikki Kovalainen | Lotus | + 3 kola |
15. | Jarno Trulli | Lotus | + 3 kola |
16. | Timo Glock | Virgin | + 3 kola |
17. | Bruno Senna | HRT | + 3 kola |
18. | Lucas di Grassi | Virgin | + 4 kola |
19. | Sakon Jamamoto | HRT | + 4 kola |
20. | Lewis Hamilton | McLaren | DNF - 25 kol |
21. | Robert Kubica | Renault | DNF - 25 kol |
22. | Nico Rosberg | Mercedes | DNF - 17 kol |
23. | Adrian Sutil | Force India | DNF - 17 kol |
24. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | DNF - 2 kola |
Pořadí šampionátu jezdců:
pořadí | jezdec | tým | body |
1 | Mark Webber | Red Bull | 161 |
2 | Lewis Hamilton | McLaren | 157 |
3 | Sebastian Vettel | Red Bull | 151 |
4 | Jenson Button | McLaren | 147 |
5 | Fernando Alonso | Ferrari | 141 |
6 | Felipe Massa | Ferrari | 97 |
7 | Nico Rosberg | Mercedes | 94 |
8 | Robert Kubica | Renault | 89 |
9 | Michael Schumacher | Mercedes | 38 |
10 | Adrian Sutil | Force India | 35 |
11 | Rubens Barrichello | Williams | 30 |
12 | Vitalij Petrov | Renault | 17 |
13 | Kamuj Kobajaši | Sauber | 17 |
14 | Vitantonio Liuzzi | Force India | 12 |
15 | Nico Hülkenberg | Williams | 10 |
16 | Sébastien Buemi | Toro Rosso | 7 |
17 | Pedro de la Rosa | Sauber | 6 |
18 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 3 |
19 | Heikki Kovalainen | Lotus | 0 |
20 | Jarno Trulli | Lotus | 0 |
21 | Bruno Senna | HRT | 0 |
22 | Timo Glock | Virgin | 0 |
23 | Lucas di Grassi | Virgin | 0 |
24 | Karun Čandhok | HRT | 0 |
25 | Sakon Jamamoto | HRT | 0 |
Sebastian Vettel byl pořádně naštvaný, sám se až do cíle Velké ceny Maďarska nedozvěděl, za co byl potrestán. Přišel o deset bodů - spadl také za Fernanda Alonsa ve výrazně pomalejším stroji Ferrari. Španělský pilot se v celkovém pořadí blíží vedoucí čtveřici ze stájí Ŕed Bull a McLaren.
Mark Webber neměl cestu ke čtvrtému vítězství roku úplně jednoduchou. Nevešel se do boxů při hromadných zastávkách v boxech při výjezdu safety car, a tak musel na měkkých gumách čekat dalších téměř 30 kol, než si vybudoval v čele závodu dost velký náskok, aby mohl přezout a udržet si vedení.
Zkušený Australan i tým Red Bull zvládli nesnadnou úlohu na výbornou, a zaslouženě se vracejí do čela celkového pořadí. Pomohla jim závada na Hamiltonově stroji McLaren. Nešťastník z Velké Británie kroužil na čtvrtém místě, ale zastavil vedle dráhy pár kol po zastávce v boxech.
Celý tým McLaren se bude snažit na závod na Hungaroringu rychle zapomenout, Jenson Button se na klikaté dráze nedokázal dostat dopředu o tolik míst, o kolik by potřeboval. Po pokažené kvalifikaci a špatném startu začínal jako patnáctý a vystoupal pouze na osmou příčku. V celkovém pořadí padl z druhého na čtvrté místo.
Těsně za stupni vítězů byl v cíli Felipe Massa s druhým rudým strojem, ale za ním to bylo jedno překvapení za druhým. Pátý Rus Petrov z týmu Renault slavil největší úspěch krátké kariéry F1, stejně tak šestý Nico Hülkenberg z Williamsu. Před Jensonem Buttonem projel kolem šachovnicového praporu na sedmém místě Pedro de la Rosa. Pro veterána ze Španělska to není nejlepší umístění kariéry, ale sezony ano. Stejně jako s vozem Sauber.
Na deváté příčce doplnil týmového kolegu de la Rosu Japonec Kobajaši, desátý byl v cíli Rubens Barrichello, který těsně před cílem svedl vítěznou bitvu s Michaelem Schumacherem a na závěr ukázal jediný povedený předjížděcí manévr závodu.
Německý Mercedes byl zase jednou bez bodu. Schumacher skončil jedenáctý a Nico Rosberg doplatil na chybu svého týmu při zastávce v boxech - mechanici mu špatně připevnili kolo, a to z jeho auta okamžitě odletělo. Proskákalo kolem zaměstnanců dalších týmů a způsobilo zmatek v pit lane.
Ve stejné době pobavila diváky jediná kolize závodu. Ta se odehrála na stejném místě, tedy v boxové uličce. Renault Poláka Kubici vyrazil ze stání přesně v okamžiku, kdy kolem projížděl Němec Sutil ze stáje Force India. Jejich auta se srazila, zaklínila do sebe a Kubica, jenž se posléze na trať vrátil, byl zaslouženě potrestán další zastávkou v boxech. Moc mu ale neublížila - se ztrátou celého kola byl stejně bez šancí na body.
Dalším závodem mistrovství světa formule je Velká cena Belgie. Na legendárním okruhu Spa-Francorchamps se jede 29. srpna.
Red Bull - osudná chyba mladého Vettela
Mohlo to být snadné vítězství. Mělo to být snadné vítězství, a také to na něj vypadalo. Jenže v 16. kole vyrazil na dráhu safety car, a překazil Sebastianu Vettelovi plány. Respektive - překazil si je německý jezdec sám vlastní nepozorností.
Zpomalovací vůz se vrátil do boxové uličky již po dvou kolech, a to Vettel nečekal. Spokojeně kroužil za Markem Webberem a nesledoval safety car. Nevšiml si ale, že se zhasla na autě světla, což značí brzký návrat do boxů. Když safety car zatočil do pitlane, jeho australský týmový kolega už zrychloval na rovince, zatímco Vettel v poslední zatáčce brzdil celé závodní pole. A to se nesmí. Pravidla podobné manévry zakazují.
Vettelovi nic nepomohlo, že nešlo o týmovou režii. Že se prostě a jednoduše zapomněl. Zaslouženě dostal trest průjezdem boxovou uličkou a spadl na třetí příčku za Fernanda Alonsa. A protože se v Maďarsku nedá předjíždět, zůstal na ní až do cíle.
Marku Webberovi se tak otevřela cesta k vítězství. Vzhledem k rychlostní převaze Red Bullu si mohl dovolit nepřezouvat na tvrdé pneumatiky za zpomalovacím vozem, ale počkat o 28 kol déle. Za ně si stihl na druhého Alonsa vybudovat dostatečný náskok, aby se pohodlně vrátil do vedení.
Na pomalých okruzích nemá Red Bull konkurenci, ale pokud chce oba tituly, musí tyto výkony potvrdit také v závodech na vysokorychlostních okruzích, jako budou nejbližší Velké ceny Belgie ve Spa-Francorchamps a Itálie v Monze.
Ferrari - lepší to být nemohlo
Dobře, mohlo. Ale to by se musel Alonso v první zatáčce procpat nejen před Webbera, ale také před Vettela. V první, pravotočivé šikaně byl téměř na jeho úrovni, ale dál to nešlo. Je tu však další ale. I kdyby se v prvním kole posunula hvězda Ferrari před oba red bully, Webber by se nejspíš delším prvním úsekem na měkkých gumách před Španěla vrátil. Takže lepší to být nemohlo.
Ferrari bylo o třídu jinde než Red Bull. Alonso ztrácel na oba závodníky britsko-rakouského týmu téměř vteřinu na kolo. Byl to obrovský úspěch, že porazil alespoň jednoho z nich. Mohl děkovat architektům klikaté maďarské tratě, že nemysleli na místa k předjíždění.
V celkovém pořadí je Španěl na pátém místě, ale teoreticky se může dostat do vedení už v příštím podniku v Belgii.
Felipe Massa má o čtyřicet bodů méně a v Maďarsku ukázal proč. V kvalifikaci i v závodě byl pomalejší a může děkovat závadě McLarenu Hamiltona, že neskončil více vzadu.
Renault - Petrov lepší Kubici
Nováček Rus Petrov na sebe v dosavadním průběhu sezony upozorňoval spíše jezdeckými chybami a velmi špatnou angličtinou, ale na Hungaroringu, na okruhu, který dobře zná z předchozího působení v GP2, se vytáhl.
V kvalifikaci poprvé v kariéře porazil týmového kolegu z Renaultu Roberta Kubicu, a byl lepší i v závodě. Skvěle na startu vyrazil a začínal šestý. Pozici udržel i při výměnách pneumatik, naopak se posunul díky odstoupení Hamiltona vpřed. Po hříchu byl jediným bodujícím pilotem francouzského týmu - Kubica se v boxové uličce srazil se Sutilem z Force India a s poškozeným vozem nedojel do cíle.
V průběžném pořadí poskočil Petrov na dvanácté místo, Kubica zůstává osmý. V Poháru konstruktérů se Renault dotahuje na čtvrtý Mercedes.
Williams - pomalu mezi elitu
Oba jezdci na bodech - to poslední dobou není pro tým Williams problém. Ačkoliv to začátkem sezony vypadalo, že stáj bude pokračovat v sestupném výkonnostním trendu posledních sezon, díky spolupráci zkušeného Barrichella s techniky se daří vyvíjet autem správným směrem.
Problémy s motorem Cosworth byly zdá se zdárně vyřešeny a Barrichello s Hülkenbergem pravidelně sbírají body. V Maďarsku byl nečekaně lepší mladý Němec, který zazářil desátým místem v kvalifikaci, kdy porazil týmového kolegu Barrichella.
Na startu pozici udržel a na výbornou vyšla Williamsu výměna pneumatik v safety car fázi závodu - Hülkenberg poskočil o tři místa vpřed. Po odstoupení Hamiltona se radoval ze šesté příčky.
Pokud bude Williams pokračovat v podobných výkonech, brzo vystoupá na šestou příčku soutěže týmů před trápící se uskupení Force India.