Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


V Kanadě triumfoval tým McLaren. Napínavý závod F1 vyhrál Hamilton

CÍL. Lewis Hamilton z McLarenu projel jako první cílem ve Velké ceně Kanady. | foto: AP

13 2010
Lewis Hamilton startoval do Velké ceny Kanady z pole position, v průběhu dramatického závodu se propadl za Alonsa, byli před ním i Webber nebo Vettel, ale díky skvělé strategii se na pódiu radoval z druhého vítězství za sebou. Nadvládu McLarenu potvrdil druhý v cíli Jenson Button. Stejně pořadí je také v šampionátu, dosavadní lídr Webber spadl na třetí příčku.

Od prvního kola Velké ceny Kanady v Montrealu bylo zřejmé, proč závod na ostrově Notre Dame fanouškům i závodníkům tolik v kalendáři chyběl. Nevyzpytatelná městská trať nabízí vždy dramatické souboje a nejinak tomu bylo i v sezoně 2010.

Start je ve formuli 1 pokaždé zásadní, a tentokrát vyšel všem. Vettel udržel druhé místo, Alonso třetí, Button čtvrté. Mark Webber, který byl po kvalifikaci penalizován ztrátou pěti míst na roštu za výměnu převodovky, poskočil ze sedmého na páté místo.

Vynikající začátek měl Michael Schumacher, jenž se prokličkoval ze třináctého místa po kvalifikaci na osmou příčku a za sebou nechal mimo dalších soupeřů i týmového kolegu Rosberga. To bylo však po hříchu od něj v závodě vše. Poté se už jen propadal.

Webber brzo předjel Buttona a postoupil na čtvrté místo a jeho týmový kolega Vettel tvrdě atakoval vedoucího Hamiltona. Když se však dostal na jeho úroveň, Brit zatočil do boxové uličky, aby se zbavil ojetých měkkých pneumatik a nazul tvrdší směs. Stejně si počínali i Alonso a Button. V osmém kole byli ve vedení jezdci Red Bullu na tvrdých gumách, a vypadalo to, že si pojedou pro dvojitý triumf.

Ale první díru v jejich plánu zaznamenali stratégové týmu již o dvě kola později, kdy zatočil k mechanikům Polák Kubica, který rovněž startoval na tvrdé směsi. Ta svou výdrží na dráze v Montrealu nebyla výrazně lepší než směs měkká, což znamenalo, že jezdci Red Bullu nebudou mít velkou výhodu. Hamilton a Alonso, kteří se vrátili na dráhu na nových gumách byli hned rychlejší než dvojice v čele.

Ve 13. kole měnil obutí i Schumacher a vrátil se na trať na úrovni Poláka Kubici, v dramatické předjížděné několika zatáčkami ho svou agresivitou přetlačil, ale gumy neměl v pořádku, a o čtyři kola později jel k mechanikům znovu. Vypadl z bodovaných pozic.

Mark Webber z Red Bullu před kvalifikací na Velkou cenu KanadyLewis Hamilton z McLarenu vede pole závodníků při Velké ceně Kanady formule 1.

Po 15. kole zatočili k mechanikům Vettel s Webberem a přenechali vedení trojici Hamilton, Alonso, Button. Ta měla nyní strategickou výhodu a hodlala ji využít. Do boxů pro další pneumatiky zatočili před třicátým kolem a překvapivě se k nim připojil i Sebastian Vettel. Nikdo z této čtveřice už neměl až do cíle v 70. kole přezouvat gumy.

Mark Webber nyní vedl a zkusil jinou strategii - vydržet na gumách, které nazul ve 14. kole, až do cíle. Snažil se, seč mu síly stačily. Ale i jeho zadní gumy se brzo začaly drolit. Ztrácel rychlost, přišel o dvanáctivteřinové vedení, a dvacet kol před cílem ho Hamilton předjel. Brit se vrátil do vedení. Potěšení předjet Australana se už nedostalo v té chvíli druhému Alonsovi, protože jezdec Red Bullu zatočil k mechanikům a vrátil se na páté příčce za týmovým kolegou Vettelem.

Až do cíle si Webber nepolepšil, na měkkých gumách, jakkoliv nových, jeho stroj nestačil. A tak se nedostal ani na dosah svého týmového kolegy, který musel kvůli indikované závadě držet motor v nízkých otáčkách a před cílem zajížděl svá nejpomalejší kola v závodě.

O místech na stupních vítězů bylo rozhodnuto, ale jako vždy pohotový Button si počkal na vhodný moment a ve chvíli, kdy se Alonso přiblížil k jezdcům o kolo zpátky, a musel zpomalit, se protáhl před Španěla. Ferrari zůstalo za jeho zadním křídlem a v 57. kole si jel tým McLaren pro druhý double za sebou a už třetí v sezoně.

Michael Schumacher si musel v posledním kole vypít svůj kalich hořké kanadské whiskey až do dna. Poté, co nefér manévrem odrazil nápor Massy s Ferrari, kterého poslal k výměně předního křídla do boxů, se nedokázal ubránit dvojici stáje Force India. Liuzzi a hned po něm Sutil se protáhli kolem pomalého Němce a poslali ho na jedenácté, první nebodované místo.

Hamilton, který má na Montreal ty nejlepší vzpomínky, protože zde vybojoval úvodní vítězství kariéry formule 1, slavil druhý triumf za sebou a poprvé v sezoně se probojoval do celkového vedení mistrovství světa. Za ním se před Webbera protáhl jeho týmový kolega Jenson Button a stáj z Wokingu jasně vede i v celkovém pořadí Poháru konstruktérů.

Red Bull nedokázal několikrát v začátku roku využít viditelné výkonnostní převahy a v Kanadě tým McLaren demonstroval, že jeho vozy jsou už minimálně stejně rychlé. Nyní jsou Hamilton s Buttonem hlavními favority na zisk titulu mistra světa. Ale pozor! Atypický okruh v Montrealu monopostu Red Bullu moc neseděl, ale už za čtrnáct dní ve Valencii, na klikaté přístavní dráze, se může znovu ukázat jeho síla v zatáčkách. Sezona je stále otevřená.

WELL DONE! Britský jezdec Jenson Button (vlevo) gratuluje svému krajanovi a továrnímu kolegovi Lewisovi Hamiltonovi k výhře ve Velké ceně Kanady.VÍTĚZ. Britský pilot mclarenu Lewis Hamilton slaví vítězství ve Velké ceně Kanady.

McLaren - naplněné ambice

Před Velkou cenou Kanady nebyl největším favoritem tým Red Bull. Ačkoliv Rakušané přivezli na každou z Velkých cen letošní sezoně nejrychlejší auta, na "stop and go" okruhu v Montrealu měly zafungovat F-průduchy stáje McLaren, díky kterým se snižuje odpor monopostu na rovinkách. A tak se stalo.

Jezdci McLarenu, konkrétně Hamilton, od prvních pátečních kol na okruhu Gillese Villeneuva potvrzovali, že jen obtížně budou hledat soupeře. V dlouho vyrovnané kvalifikaci černý Brit nadělil svým soupeřům posledním kolem několik desetin vteřiny a poprvé v sezoně vybojoval pole position.

V závodě se čekalo jen na to, zda budou výhodou měkké gumy, jež měli na ráfcích jezdci McLarenu, nebo tvrdá směs, s níž vyrazil do závodu z nejlepší desítky pouze zástupci Red Bullu a Kubica s Renaultem.

Již ve dvacátém kole bylo jasno - měkká směs nebyla očekávanou nevýhodou a Hamilton si jel pro vítězství. Zástupci Red Bullu s nevýhodnou strategií rychle padali dolů. Po sobotní show, kdy zdravil diváky vsedě nahoře na kokpitu svého monopostu, mohl Hamilton opět po čtrnácti dnech poskakovat na nejvyšší stupínku. A lepší to bylo o to, že po roce a půl se dostal na příčku lídra mistrovství světa formule 1.

Jenson Button zas jednou možná nebyl tak rychlý, ale potvrdil, že "jezdí hlavou" a umí si počkat na příležitost. V závěru si počíhal na zaváhání Alonsa s Ferrari a druhou příčkou potvrdil kanadskou převahu McLarenu.

Mark Webber z Red BulluNESTAČILI. Tým Red Bullu ve Velké ceně Kanady nestačil na McLaren. Sebastian Vettel (vepředu) byl čtvrtý, Mark Webber dojel hned za ním.

Red Bull - nic není ztraceno

Poprvé v sezoně nevyhráli jezdci Red Bullu kvalifikaci. Poprvé v sezoně neměli na vítězství. Poprvé v sezoně byl na trati někdo rychlejší. Ale není třeba se předčasně vzdávat, na specifickém okruhu v Kanadě mohlo jít o výjimku, další trať s podobným profilem v seriálu formule 1 není.

V rychlých i středně rychlých zatáčkách bude RB6 Adriana Neweyho stále nejlepší. Účinnost aerodynamiky a mechanická pružnost jsou na většině okruhů rozhodující, a jak bylo vidět v Malajsii nebo v Monaku, za normálních podmínek nemají Vettel s Webberem soupeře.

Před Velkou cenou Kanady vedení týmu očekávalo, že McLaren může být o něco lepší, což se také potvrdilo, ale s Ferrari, respektive s Alonsem, nikdo v Red Bullu nepočítal. Čtvrté a páté místo bolí, ale už ve Valencii to může být úplně jinak. Minulý rok měl nejrychlejší vývojové tempo britský McLaren, což potvrzuje i v sezoně 2010, ale hned na druhém místě byl se svými novými nápady technický šéf Red Bullu Newey.

V autě to není, i když jeho spolehlivost není dokonalá. Pokud by se Webber a Vettel vyhnuli jezdeckým chybám a často i klukovinám, navzdory nepovedené Velké ceně Kanady by dnes suverénně vládli šampionátu.

Fernando Alonso z Ferrari během kvalifikace na Velkou cenu KanadyTLAČENICE. Felipe Massa z Ferrari (vlevo) naboural do Adriana Sutila s vozem stáje Force India ve Velké ceně Kanady.

Ferrari vstalo z mrtvých

O druhé místo přišel Alonso třináct kol před cílem, když si na něj počíhal Jenson Button z McLarenu, ale i s třetí pozicí musel být Španěl spokojený. Vždyť v předchozím závodě v Turecku se pral o poslední body. Ale na rychlém okruhu v Montrealu se rudému monopostu nečekaně dařilo.

Zásadním faktorem úspěchu byl povedený start. Alonso udržel třetí místo za Vettellem a hnal se dál vpřed. Při zastávce v boxech se posunul před Hamiltona, a když Vettel zatočil do boxů, mohl se stát lídrem celého závodu. Ale byl to jen sen. Brit ho předjel a až do cíle ho už do vedení nepustil.

Alonso sice v závěru přišel také o druhou příčku, ale bylo zřejmé, že ve srovnání s McLarenem nic neztrácí. Stačil sledovat z nebezpečné vzdálenosti zadní křídla Hamiltona a Buttona a čekat na jejich chybu. Ta nepřišla, přesto mohou být technici z Maranella se svým před čtrnácti dny odepisovaným strojem spokojeni.

Jen škoda, že se k Alonsovi nepřidal jeho týmový kolega Massa. Ten nestačil už v kvalifikaci a se šancí na body se loučil již v první zatáčce závodu, kdy musel po souboji s piloty Force India k opravě do boxů.

Přesto se stále více odborníků diví, proč Ferrari prodloužilo s Massou smlouvu o další dva roky. Jeho spoluaktér v kolizi po startu Liuzzi musel rovněž hned po prvním kole k opravě do boxů, ale s monopostem Force India se vydrápal z chvostu celého pole ke dvěma bodům. Massa musel k výměně předního křídla do boxů po kolizi se Schumacherem ještě podruhé a skončil patnáctý, šest míst za italským pilotem indické stáje.


Výsledky Velké ceny Kanady

Pořadí Jezdec Tým Čas
1. Lewis Hamilton McLaren 1h33:53.456
2. Jenson Button McLaren +2.254
3. Fernando Alonso Ferrari +9.214
4. Sebastian Vettel Red Bull +37.817
5. Mark Webber Red Bull +39.291
6. Nico Rosberg Mercedes +56.084
7. Robert Kubica Renault +57.300
8. Sébastien Buemi Toro Rosso +1 kolo
9. Vitantonio Liuzzi Force India +1 kolo
10. Adrian Sutil Force India +1 kolo
11. Michael Schumacher Mercedes +1 kolo
12. Jaime Alguersuari Toro Rosso +1 kolo
13. Nico Hülkenberg Williams +1 kolo
14. Rubens Barrichello Williams +1 kolo
15. Felipe Massa Ferrari +1 kolo
16. Heikki Kovalainen Lotus +2 kola
17. Vitalij Petrov Renault +2 kola
18. Karun Čandhok HRT +4 kola
19. Lucas di Grassi Virgin +5 kol
20. Timo Glock Virgin DNF - 50 kol
21. Jarno Trulli Lotus DNF - 43 kol
22. Pedro de la Rosa Sauber DNF - 31 kol
23. Bruno Senna HRT DNF - 14 kol
24. Kamuj Kobajaši Sauber DNF - 2 kola

Průběžné pořadí MS (po 8 z 19 závodů):

1. Hamilton 109, 2. Button 106, 3. Webber 103, 4. Alonso 94, 5. Vettel 90, 6. Rosberg 74, 7. Kubica 73, 8. Massa (Braz./Ferrari) 67, 9. Schumacher (Něm./Mercedes) 34, 10. Sutil 23.

Pohár konstruktérů:

1. McLaren 215, 2. Red Bull 193, 3. Ferrari 161, 4. Mercedes 108, 5. Renault 79, 6. Force India 35, 7. Toro Rosso 8, 8. Williams 8, 9. Sauber 1.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze