Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


V Japonsku triumfoval tým Red Bull. Vettel uhájil neporazitelnost

Sebastian Vettel se raduje z vítězství ve Velké ceně Japonska. | foto: AP

10 2010
Sebastian Vettel prožil v Suzuce dokonalý víkend. Vyhrál oba tréninky, kvalifikaci i závod. Jeho týmový kolega Mark Webber díky druhému místu uhájil vedení v šampionátu, třetí Fernando Alonso ztrácí tři závody před koncem roku 14 bodů, stejně jako Vettel. Drama pokračuje za čtrnáct dní v Koreji.

Nad populární osmičkou okruhu Suzuka už v neděli nebouřilo. Přívalové deště, které odplavily sobotní trénink i kvalifikaci, zmizely stejně rychle jako přišly. Přesto patřil start mezi nejdramatičtější sezony.

Okamžitě po prvních metrech se Rus Petrov prodral před Němce Hülkenberga, ale poté udělal hrubou chybu. Vrátil se do stopy před jezdce Williamsu, ještě když nebyl celým autem před ním. Trefil ho zádí do předního křídla a oba končili ještě dříve, než viděli úvodní zatáčku.

Další kolize přišla ve zmiňované úvodní, pravotočivé kličce. Massa nezvládl po kontaktu řízení, auto mu prudce odskočilo vlevo a smetl z dráhy monopost Force India Itala Liuzziho. Oba skončili v bariéře a na dráhu musel safety car.

Organizátoři však neodstraňovali z dráhy čtyři vozy, ale rovnou pět. Robert Kubica, který se po zhasnutí červených světel skvěle prodral před druhého Marka Webbera, zastavil s nepojízdným strojem Renault vedle dráhy. Upadlo mu kolo.

Když v pátém kole zmizel zpomalovací vůz do boxů, startovnímu poli vévodili piloti Red Bullu, přičemž Vettel pohodlně držel první místo před mírně pomalejším Webberem. A tak to, bohužel pro příznivce dramatického závodění, bylo až do cíle.

Tým Red Bull neměl problémy se spolehlivostí, jezdci neudělali jedinou chybu a zastávky v boxech byly zvládnuté více než dobře. V druhé polovině závodu už Vettel s Webberem pouze drželi své pozice, mohli si dovolit nechat přijet třetího Alonsa těsně za zadní křídla. Věděli, že na předjetí nemá. Pro Ferrari je třetí Španělovo místo úspěchem, podle rychlosti v kvalifikaci se moc nepočítalo s tím, že porazí mclareny.

Jezdcům britského týmu Velká cena Japonska moc nevyšla. Hamilton sice vybojoval v kvalifikaci třetí místo, ale kvůli výměně převodovky, která vykazovala hraniční hodnoty, klesl na osmou příčku na startu. Začal výborně, jel si pro čtvrté místo, ale v závěru závodu mu udešel třetí převodový stupeň. Propadl se kvůli tomu na páté místo za stájového kolegu Buttona.

Výměna převodovky tak byla zbytečná a Hamilton pravděpodobně přijde na startu dalšího závodu znovu o pět míst, protože ta současná je na odpis. Jenson Button Velkou cenu dlouho vedl, protože zvolil odlišnou strategii než jeho největší soupeři. Startoval na tvrdých gumách a přezouval později. K tomu, aby porazil Alonsa, nebo dokonce red bully, mu to však nepomohlo.

Sebastian Vettel se raduje z vítězství ve Velké ceně Japonska.Sebastian Vettel se raduje z vítězství ve Velké ceně Japonska.Sebastian Vettel se raduje z vítězství ve Velké ceně Japonska.

V celkovém pořadí stále vede Mark Webber, ale Vettel s Alonsem jsou nebezpečně blízko. Navíc v posledních závodech prokázali lepší formu. Nelze odepisovat ani jezdce McLarenu, ti však potřebují, aby ve třech Velkých cenách zbývajících do konce sezony neudělali jedinou chybu.

Po delší době výrazněji zabodoval Michael Schumacher, který si připsal šestou příčku. Pomohla mu havárie týmového kolegy Rosberga, který na ojetých tvrdých gumách (byl v boxech už ve 2. kole) nezvládl řízení a prohlédl si zblízka jednu z bariér.

Ze sedmé příčky se v domácím závodě radoval Kamuj Kobajaši. Bojovný Japonec se po výměně pneumatik 15 kol před cílem propadl na 11. místo, ale do cíle stihl předjet čtyři soupeře včetně týmového kolegy Heidfelda. Štěstí měl při kolizi s Jaimem Alguersuarim, který ve vlásence dvakrát vrazil do jeho bočnice. Poškození ho nijak nezpomalilo, zatímco Španěl musel k opravě do boxů.

Dalším závodem je Velká cena Koreje. Na programu je za 14 dní.

Red Bull - bezchybná dominance

Teprve koncem sezony začíná tým Red Bull plnit předpoklady. Ačkoliv jeho rychlostní převaha není srovnatelná s technickým náskokem, který měl začátkem roku, dokáže ji přeměňovat ve vítězství. V Suzuce to byl hned dvojitý triumf, když Vettel s Webberem neměli po celý závod rovnocenného soupeře.

Nebylo to velké překvapení, aerodynamicky náročný okruh na japonských ostrovech měl nejvíce sedět britsko-rakouskému týmu a to se naplno potvrzovalo už ve volných trénincích. V pátek vládl a Vettel, a nejinak tomu bylo v kvalifikaci. Rychlé šikany tratě v Suzuce dávaly naplno vyniknout propracovanému přednímu křídlu a dvojitému difuzoru v zádi stroje Red Bull.

Dokonale zrušený monopost Vitantonia Liuzziho z Force India. Havarovaný monopost Ferrari pilotovaná Felipem Massou.Rozbité Massovo ferrari je odváženo těžkou technikou z trati.

Webber poklidně kroužil celý závod na druhé příčce. O nic se nepokusil. Věděl, že na Suzuce je Vettel rychlejší. I když, jak ukázal v kvalifikaci, rozdíl se dal počítat na setiny vteřiny. Oba jezdci jeli naplno jen do zastávek v boxech. Po nich se bez problémů vrátili do vedení, snížili otáčky motoru a dokroužili do cíle.

Od Red Bullu je odvážné i hloupé, že stále nechává jezdcům volnou ruku v boji mezi sebou. Pokud by namísto Vettela vyhrál Webber, měl by titul mistra světa už na dosah. Při dnešním výsledku je však Alonso stále nebezpečně blízko.

Ferrari - Alonso drží tým nad vodou

Tým z Maranella si drží vysoký standard a Alonso v závodě už poněkolikáté letos ukázal, že dokáže ze stroje dostat víc, než mu přisuzují počítačové předpovědi. Suzuka totiž stroji Ferrari sedět neměla. To se potvrdilo v kvalifikaci, v které byli v rychlosti na jedno kolo mnohem lepší jak Hamilton, tak Kubica. Alonso přesto dokázal dokončit na stupních vítězů.

Pomohlo mu i štěstí. To je zřejmé. Kubicovi v prvních kolech ze zatím nevysvětlených důvodů upadlo pravé zadní kolo a Hamilton doplatil na výměnu převodovky, která ho na startu srazila o pět míst dozadu. Button s druhým McLarenem Alonsovi nestačil, Španěl se mohl radovat z patnácti bodů za třetí místo a udržel naděje na souboj o titul mistra světa.

A jeho týmový kolega Felipe Massa? Škoda mluvit. Vedle Alonsa jako by Brazilec stále vadl. Výkonnostní propast mezi nimi je závod od závodu větší. V kvalifikaci se Massa nedostal ani do finálové desítky a v závodě skončil po smyku v první zatáčce. Možná už teď tým Ferrari lituje, že s ním prodloužil smlouvu i pro sezonu 2011.

McLaren - smolný víkend Hamiltona

Jenson Button s vozem McLaren při třetím tréninku GP Japonska na trati.Startovní pole Velké ceny Japonska do kterého už nepatří havarovaný enault Rusa Petrova (vpravo).Startovní pole Velké ceny Japonska do kterého už nepatří havarovaný enault Rusa Petrova (vpravo).

Pokud někdo letošní Velkou cenu Japonska nezvládl, byl to tým McLaren. Čtvrté a páté místo možná nevypadá úplně špatně, ale ztráta v celkovém pořadí mistrovství světa se kvůli němu začíná nepříjemně natahovat.

Tým z Wokingu přivezl do Suzuky významná aerodynamická vylepšení mezi nimiž vynikaly nový dvojitý difuzor a nové zadní křídlo. Ve spolupráci se systémem F-průduchů se mělo podařit dotáhnout výkonnostní náskok Red Bullu, bohužel kvůli smolným tréninkům se nepodařilo nové díly dostatečně otestovat a začlenit do designu.

V pátek ráno Lewis Hamilton nešťastné boural v rychlé zatáčce Degner a monopost stihli mechanici dát dohromady až na pár posledních kol odpoledních jízd. Hamilton se těšil na sobotní trénink, ale v tom nakonec kvůli přívalovým dešťům vůbec nejezdil.

Přesto se mistr světa sezony 2008 dokázal kvalifikovat jako třetí ze oběma red bully. Nicméně kvůli bezpečnostní výměně převodovky, která vykazovala ne zrovna ideální údaje, začínal až z osmého místa na roštu. Přesto se dokázal propracovat vpřed a v závěru závodu se chystal na útok na třetího Alonsa. Odešel mu však třetí převodový stupeň. Bez něj ztrácel dvě vteřiny na kolo a spadl na pátou příčku.

Jenson Button v závěru sezony rychlostně ztrácí a nic mu není platné ani jeho oceňované strategické myšlení. Pokud někdo z pěti adeptů na titul v současnosti vypadá, že má nejmenší šance, je to právě.

Výsledky Velké ceny Japonska F1:

Pořadí Jezdec Tým Čas
1. Sebastian Vettel Red Bull 1h30:27.323
2. Mark Webber Red Bull +0.905
3. Fernando Alonso Ferrari +2.721
4. Jenson Button McLaren +13.522
5. Lewis Hamilton McLaren +39.595
6. Michael Schumacher Mercedes +59.933
7. Kamuj Kobajaši Sauber +1:04:038
8. Heidfeld Sauber +1:09.648
9. Rubens Barrichello Williams +1:10.846
10. Sébastien Buemi Toro Rosso +1:12.806
11. Jaime Alguersuari Toro Rosso +1 kolo
12. Heikki Kovalainen Lotus +1 kolo
13. Jarno Trulli Lotus +2 kola
14. Timo Glock Virgin +2 kola
15. Bruno Senna HRT +2 kola
16. Sakon Jamamoto HRT +3 kola
17. Nico Rosberg Mercedes + 5 kol
18. Adrian Sutil Force India DNF - 45. kolo
19. Robert Kubica Renault DNF - 4. kolo
20. Nico Hülkenberg Williams DNF - 1. kolo
21. Felipe Massa Ferrari DNF - 1. kolo
22. Vitalij Petrov Renault DNF - 1. kolo
23. Vitantonio Liuzzi Force India DNF - 1. kolo
24. Lucas di Grassi Virgin DNF - 1. kolo
.

Pohár konstruktérů:

1 Red Bull 426
2 McLaren 381
3 Ferrari 334
4 Mercedes 176
5 Renault 133
6 Force India  60
7 Williams 58
8 Sauber 37
9 Toro Rosso 11

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze