Dlouho to vypadalo, že nejlepší bude Alonso. Ferrari ovládlo první dvě části kvalifikace a španělský pilot byl tím, kdo měl podruhé v sezoně narušit kvalifikační hegemonii stáje Red Bull.
A málem se to vyplnilo. Dvě tisíciny vteřiny, to je rozdíl pár centimetrů. Alonso měl smůlu, ale smutný rozhodně nebyl. "Konečně naplno ukazujeme, jak jsme od začátku sezony vylepšili auto. Máme na vítězství, a druhé místo v kvalifikaci beru jako obrovský úspěch," sděloval dvojnásobný mistr světa, kterého v souboji s týmem Red Bull podpořil třetím nejlepším časem Felipe Massa.
Jenže ani výrazné zlepšení stáje z Maranella nepomohlo k prvnímu kvalifikačními triumfu roku. Naopak, už pošesté, a podruhé za sebou, se radoval Sebastian Vettel.
"Věděli jsme předem, že to bude vyrovnané, takže musím mít z pole position radost. Ozvlášť, když to bylo takovým těsným rozdílem. Ale hlavní boj přijde zítra, tohle byla pouhá příprava. A zvládli jsme ji nejlepším možným způsobem," mírnil emoce Vettel na tiskové konferenci po kvalifikaci.
V neděli se podle předpovědi mají mraky nad Hockenheimringem roztrhat. Meteorologové předpovídají "suchý" závod, což dělá vítězi kvalifikace nesmírnou radost.
"Pokud by pršelo, nemá pole position takovou hodnotu. Ale na suché trati tvoří více než padesát procent vítězství. Doufám, že to se zítra potvrdí," plánuje Vettel, který má vzhledem k tomu, že týmu McLaren německý okruh příliš nesedí, ideální šanci na stažení náskoku Hamiltona a Buttona v čele mistrovství světa.
Nejsmutnější po kvalifikaci nebyli jezdci McLarenu Hamilton a Button, pro které je možná páté a šesté místo mírným ústupem z pozic, nicméně je to stále dobrý základ pro závod. Očekávání mnohem viditelněji nenaplnil někdo jiný.
O žádném jiném jezdci se nepsalo před Velkou cenou Německa tolik jako o Michaelu Schumacherovi. Čekalo se, zda konečně zaútočí na stupně vítězů. Po návratu zatím spíše sbírá bodíky kolem desátého místa. A jiné by to nemělo být ani v Německu.
Sedminásobný mistr světa se snažil, co mohl. Výrazněji nechyboval. Přesto si mohl zoufat. Nepostoupil do kvalifikačního finále. Jedenácté místo na startu není přesně tím, co si představoval. Jedinou jeho výhodou je, že na rozdíl od jezdců před sebou může nazout na startu libovolné pneumatiky a měnit tak strategii. Celé Německo doufá, že toho využije na sto procent.
Nedělní závod startuje ve 14.00 SELČ.
První část kvalifikace (20 minut, sedm nejpomalejších končí)
Úvodní část kvalifikace déšť nepřekazil, a tak postupovali favorité. Pár kapek sice na dráhu spadlo, ale přilnavost povrchu tmavého asfaltu to nijak neovlivnilo.
S postupem se ale velmi záhy musel rozloučit Vitantonio Liuzzi ze stáje Force India. V poslední zatáčce okruhu mu uklouzla zadní kola, vlétl do únikové zóny a ve smyku přelétl trať. Čumákem opřel svůj stroj o bariéru a trénink musel být zastaven. Italský pilot stihl zajet pouze jediné letmé kolo, což mu stačilo pouze na 22., tedy nepostupovou příčku.
Z poslední řady Liuzzi startovat nebude. Za ním skončil nejen zoufale pomalý Japonec Jamamoto, který v týmu Hispania Racing nahradil pro Velkou cenu na Hockenheimu Inda Čandhoka, ale také Brazilec di Grassi z týmu Virgin Racing. Toho mechanická závada pustila do jediného zaváděcího kola.
Výbornou připravenost pilotů i vozu potvrdila stáj Ferrari. Nejrychlejší byl Fernando Alonso, Felipe Massa ho jistil třetím místem. Mezi ně se vtěsnal favorizovaný Němec Vettel ze stáje Red Bull. Jeho týmový kolega Webber obsadil čtvrté místo.
Jistě prošlo do dalšího boje o místa na startu i domácí duo Mercedesu. Miláček tribun Michael Schumacher byl dokonce o něco rychlejší než Rosberg.
Druhá část kvalifikace (15 minut, sedm nejpomalejších končí)
První letmá kola znamenala další zlepšení nejlepšího času, do čela vtrhli jezdci Ferrari v letos zatím nevídané formě. Alonso s Massou nastavili časem 1:14,478 minuty laťku, přes kterou se museli jejich největší soupeři přehoupnout.
Pět minut přřed koncem vedl po pokusu na super-měkké pneumatikové směsi Felipe Massa, ale Alonso nebo jezdci Red Bullu zatím pouze testovali, co si mohou dovolit.
Na závěrečná letmá kola museli překvapivě čekat piloti Mercedesu. Michael Schumacher a Nico Rosberg zůstávali těsně za postupovou desítkou a museli přidat. Utrhnout ostudu Mercedesu kousek na sever od centrály automobilky ve Stuttgartu si nemohli dovolit.
Ale zvládl to pouze jeden z nich. Ten mladší. Nico Rosberg jako úplně poslední pilot postoupil do desítky nejlepších, a zabránil tak stoprocentní ostudě Mercedesu. Michael Schumacher skončil za ním. K finálové účasti mu chybělo osm tisícin vteřiny.
První místo udržel díky dalšími zlepšení Fernando Alonso, ale nebezpečně blízko se k němu přiblížili piloti Red Bullu. Závěrečné kvalifikační dějství slibovalo zajímavou bitvu. Až na Schumachera postoupili všichni favorité a skončili zástupci slabších týmů doplnění Rusem Petrovem z Renaultu.
Třetí část kvalifikace (10 minut)
Španěl Alonso zahájil i poslední a rozhodující sekci boje o místa na startu nejlepším časem víkendu. 1:13,927 minuty je na Hockenheimu již výkon zasluhující si jen superlativy. Vzápětí se mu však přiblížil Vettel na pouhé čtyři setiny vteřiny. Závěrečná letmá kola slibovala předem drama až do konce.
A drama to bylo neskutečné. Až zcela poslední kolo kvalifikace rozhodlo o vítězi. Domácí Vettel ohromil výkonem jen o dvě tisíciny lepším, než bylo ideální kolo Španěla Alonsa.
Výsledky kvalifikace Velké ceny Německa
Pořadí | Jezdec / Tým | 1. část | 2. část | 3. část |
1. | Sebastian Vettel Red Bull |
1:15.152 | 1:14.249 | 1:13.791 |
2. | Fernando Alonso Ferrari |
1:14.808 | 1:14.081 | 1:13.793 |
3. | Felipe Massa Ferrari |
1:15.216 | 1:14.478 | 1:14.290 |
4. | Mark Webber Red Bull |
1:15.334 | 1:14.340 | 1:14.347 |
5. | Jenson Button McLaren |
1:15.823 | 1:14.716 | 1:14.427 |
6. | Lewis Hamilton McLaren |
1:15.505 | 1:14.488 | 1:14.566 |
7. | Robert Kubica Renault |
1:15.736 | 1:14.835 | 1:15.079 |
8. | Rubens Barrichello Williams |
1:16.398 | 1:14.698 | 1:15.109 |
9. | Nico Rosberg Mercedes |
1:16.178 | 1:15.018 | 1:15.179 |
10. | Nico Hülkenberg Williams |
1:16.387 | 1:14.943 | 1:15.339 |
11. | Michael Schumacher Mercedes |
1:16.084 | 1:15.026 | |
12. | Kamuj Kobajaši Sauber |
1:15.951 | 1:15.084 | |
13. | Vitalij Petrov Renault |
1:16.521 | 1:15.307 | |
14. | Adrian Sutil Force India |
1:16.220 | 1:15.467 | |
15. | Pedro de la Rosa Sauber |
1:16.450 | 1:15.550 | |
16. | Jaime Alguersuari Toro Rosso |
1:16.664 | 1:15.588 | |
17. | Sébastien Buemi Toro Rosso |
1:16.029 | 1:15.974 | |
18. | Jarno Trulli Lotus |
1:17.583 | ||
19. | Heikki Kovalainen Lotus |
1:18.300 | ||
20. | Timo Glock Virgin |
1:18.343 | ||
21. | Bruno Senna HRT |
1:18.592 | ||
22. | Vitantonio Liuzzi Force India |
1:18.952 | ||
23. | Sakon Jamamoto HRT |
1:19.844 | ||
24. | Lucas di Grassi Virgin |