Podobně suverénní kvalifikační výkon předvedla dvojice Red Bullu jen při letošní Velké ceně Španělska. Závod se poté změnil ve spanilou jízdu Marka Webbera za vítězstvím, Sebastian Vettel se kvůli problémům s vozem propadl na třetí místo.
Ale auto rakousko-britského týmu jsou už spolehlivější, Vettel by se po páté pole position letošní sezony neměl propadnout kvůli žádné závadě. A dobře ví, že má jediného reálného soupeře - týmového kolegu Marka Webbera. A navíc - vzhledem k výkonnosti McLarenu, zejména tedy Jensona Buttona, který bude startovat až jako čtrnáctý, má dvojice Red Bullu reálnou šanci stáhnout ztrátu jak v Poháru konstruktérů, tak v mistrovství svět jezdců.
McLaren po problémech v tréninku odstoupil od užívání nových aerodynamických prvků a do kvalifikace nevyužil nový typ předního přítlačného křídla a difuzorů, které způsobovaly špatnou ovladatelnost vozu - více zde.
Vítěznou kvalifikační sérii Red Bullu přerušil letos jen Lewis Hamilton nejrychlejším kolem v Kanadě. Ten bude na Silverstonu startovat jako čtvrtý, ale pokud tým Red Bull nepřekvapí potíže technického rázu, zůstane na něj v neděli po obědě pouze boj o třetí místo s tradičním sokem Fernandem Alonsem, který zatím potvrzuje vzestupnou tendenci formy týmu Ferrari.
Stále se lepší i vozy Mercedesu, což potvrdil pátým nejlepším časem Nico Rosberg, zato Michael Schumacher kvalifikaci nezvládl. ve druhé části boje o místa na roštu týmového kolegu porazil a do poslední fáze šel posílen rychlými přechozími časy. Proto si dovolil zůstávat do poslední chvíle v garáži. Vyrazil na trať pouze na dvě kola, a to bylo málo. V každém z nich chyboval a závod začne až jako desátý. Čas z druhé kvalifikační sekce by mu přitom stačil na šestou příčku na startu.
Japonec Jamamoto, který pro závod v Anglii nahradil v týmu Hispania Racing mladého Brazilce Sennu skončil podle očekávání poslední. Za týmovým kolegou Čandhokem zaostal však o pouhé čtyři desetiny vteřiny. To je pro bývalého jezdce Super Aguri a Spykeru úspěch.
Nedělní závod startuje ve 14.00 SELČ. Podle předpovědi bude teplo a jasno. Ani v Anglii by neměl závod zdramatizovat déšť.
První část kvalifikace (20 minut, 7 nejpomalejších končí)
Ani na úvod kvalifikace nedokázal nikdo porazit jezdce týmu Red Bull. Pořadí prvních tří závodníků v čele bylo Sebastian Vettel - Mark Webber - Fernando Alonso.
Ale hned za nimi bylo první překvapení. Tým Force India dal po závadě v tréninku auto své hvězdy do pořádku a Adrian Sutil zaútočil na nejlepší. Připsal si čtvrtý čas a porazil nejen druhé Ferrari Massy, ale také Hamiltona s McLarenem. Později v druhé části kvalifikaci už však podobně bezchybné kolo předvést nedokázal.
Problémy se opět začaly lepit na paty Mercedesu, Rosberg se sice jako poslední vešel do desítky nejlepších, ale Michael Schumacher postupoval až jako patnáctý. Porazil pouze tři jezdce zavedených týmů - Hülkenberga z Williamsu, Liuzziho z Force India a v posledních závodech beznadějného španělského mladíka Alguersuariho, který byl prvním nepostupujícím pilotem. Ale oba jezdci německé stáje si svá lepší kola schovávali na později.
Kromě jednoho stroje Tora Rossa neuspěli ani jezdci nových stájí. Ale to se čekalo. Nejlepší z nich byl tradičně Fin Kovalainen, který dokáže z vozu Lotus pokaždé dostat o něco větší výkon, než jeho týmový kolega Trulli.
Pokračovaly tréninkové problémy na hrbolatém vjezdu do nového úseku okruhu. Hamilton zase jednou vylétl v zatáčce Abbey z dráhy, ale na podruhé bylo všechno v pořádku a pohodlně si zajistil postup do druhé části jízd.
Druhá část kvalifikace (15 minut, 7 nejpomalejších končí)
Hned v úvodu si Jenson Button stěžoval do rádia, že ani celonoční práce na voze příliš nepomohla. V každé zatáčce se musel prát s nestabilní zádí, a kvůli tomu musel do poslední chvíle bojovat o postup do desítky nejlepších. Nakonec nebyl úspěšný a domácí závod začne úřadující mistr světa z nelichotivé sedmé řady.
Nebritsky slunečné počasí naopak sedělo jeho týmovému kolegovi Hamiltonovi. Ani ten sice nebyl s autem zcela spokojen, ale dokázal z něj dostat neporovnatelně lepší výkony než Button. Celkem pohodlně postupoval. Konkrétně ze sedmé příčky.
Nestačil na oba jezdce Red Bullu, ani Ferrari. Překvapivě ho porazily i Schumacher a Rosberg s vozy Mercedesu, jenž se po pár pokažených Velkých cenách zdají být konečně zpátky ve formě.
Ale to nebylo největší překvapení ve finálové desítce. Tím byl zkušený Španěl de la Rosa s monopostem Sauber. Získal skalp nejen prvního nepostupujícího Němce Sutila, ale také Poláka Kubici, který do desítky proklouzl jen se štěstím. Jeho týmový kolega Petrov byl dokonce až šestnáctý. Druhý Renault přestal přímo na trati fungovat, a Rus byl rád, že ho dokázal dopravit do boxové uličky.
Kromě Buttona, Petrova a Sutila nepokračovali ani Ital Liuzzi s druhým autem Force India, Kobajaši se Sauberem, Buemi z Tora Rossa a trochu nečekaně německý mladík Hülkenberg se stále se lepšícím strojem Williams.
Třetí část kvalifikace (10 minut)
V závěrečné části tréninku se ukázalo, jak obrovský technický náskok mají na klasickém okruhu s rychlými zatáčkami vozy Red Bullu. Vettel s Webberem při prvním výjezdu na trať poprvé za víkend pořádně šlápli na plyn a dostali se hluboko pod hranici jedné minuty a třiceti vteřin. Nikdo jiný se ji ani nepřiblížil. Rakouský tým vybojoval deváté pole position sezony.
Třetí Alonso s vozem Ferrari byl nejlepší ze zbytku světa, ale na nejlepšího Vettela ztrácel téměř vteřinu. Nicméně radost mu udělal určitě fakt, že porazil týmového kolegu Massu, i věčného konkurenta Hamiltona s McLarenem.
Závěrečná dvě letmá kola pokazil Michael Schumacher. Ačkoliv chvíli předtím týmového kolegu Rosberga porazil, v rozhodující chvíli na něj ztratil osm desetin vteřiny a prohrál i s Barrichellem z Williamsu a de la Rosou ze Sauberu. Sedminásobný mistr světa odstartuje jako desátý.
Kvalifikaci Velké ceny Británie F1 ovládli jezdci Red Bullu. Vyhrál Vettel před Webberem. S obrovskou ztrátou za nimi skončili Alonso s Ferrari a Hamilton z McLarenu.
Výsledky kvalifikace Velké ceny Británie
Pořadí | Jezdec / Tým | 1. část | 2. část | 3. část |
1. | Sebastian Vettel Red Bull |
1:30.841 | 1:30.480 | 1:29.615 |
2. | Mark Webber Red Bull |
1:30.858 | 1:30.114 | 1:29.758 |
3. | Fernando Alonso Ferrari |
1:30.997 | 1:30.700 | 1:30.426 |
4. | Lewis Hamilton McLaren |
1:31.297 | 1:31.118 | 1:30.556 |
5. | Nico Rosberg Mercedes |
1:31.626 | 1:31.085 | 1:30.625 |
6. | Robert Kubica Renault |
1:31.680 | 1:31.344 | 1:31.040 |
7. | Felipe Massa Ferrari |
1:31.313 | 1:31.010 | 1:31.172 |
8. | Rubens Barrichello Williams |
1:31.424 | 1:31.126 | 1:31.175 |
9. | Pedro de la Rosa Sauber |
1:31.533 | 1:31.327 | 1:31.274 |
10. | Michael Schumacher Mercedes |
1:32.058 | 1:31.022 | 1:31.430 |
11. | Adrian Sutil Force India |
1:31.109 | 1:31.399 | |
12. | Kamuj Kobajaši Sauber |
1:31.851 | 1:31.421 | |
13. | Nico Hülkenberg Williams |
1:32.144 | 1:31.635 | |
14. | Jenson Button McLaren |
1:31.435 | 1:31.699 | |
15. | Vitalij Petrov Renault |
1:31.638 | 1:31.796 | |
16. | Sébastien Buemi Toro Rosso |
1:31.901 | 1:32.012 | |
17. | Jaime Alguersuari Toro Rosso |
1:32.430 | ||
18. | Heikki Kovalainen Lotus |
1:34.405 | ||
19. | Timo Glock Virgin |
1:34.775 | ||
20. | Vitantonio Liuzzi Force India |
1:32.226 | 1:31.708 | |
21. | Jarno Trulli Lotus |
1:34.864 | ||
22. | Lucas di Grassi Virgin |
1:35.212 | ||
23. | Karun Čandhok HRT |
1:36.576 | ||
24. | Sakon Jamamoto HRT |
1:36.968 |