Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Úvod sezony patřil Ferrari a Alonsovi. Schumacher se vrátil šestým místem

Fernando Alonso ze stáje Ferrari se raduje z vítězství v prvním závodě sezony v Bahrajnu. | foto: AP

14 2010
Vypadalo to jako rozhodnutý závod formule 1. Vettel vyhrál v Bahrajnu kvalifikaci a bezpečně si jel pro vítězství. "Ztrácím výkon," oznámil však pár kol před cílem do vysílačky týmu Red Bull. Nejdřív se kolem něj prohnala ferrari, po nich i McLaren Hamiltona. Z vítězství se radoval Španěl Alonso. Při premiéře ve slavném týmu.

Smutek v Red Bullu

Sebastian Vettel (Red Bull) v čele Velké ceny Bahrajnu.Sebastian Vettel (Red Bull) v čele Velké ceny Bahrajnu.
Vozy Ferrari v čele GP Bahrajnu. První Fernando Alosno, za ní, Felipe Massa.Fernando Alonso ze stáje Ferrari se raduje z vítězství v prvním závodě sezony v Bahrajnu.

Ferrari - začátek jak z pohádky

Startovní rošt Velké ceny Bahrajnu.Lewis Hamilton dojel ve Velké ceně Bahrajnu na třetím místě

McLaren - šťastné třetí místo

TRIO NEJLEPŠÍCH z kvalifikace Velké ceny Bahrajnu. Vítěz Sebastian Vettel (uprostřed), druhý Felippe Massa (vlevo) a třetí Fernando Alonso.  Sebastian Vettel

Red Bull - někdy rychlost nestačí

Michael Schumacher.Michael Schumacher po Velké ceně Bahrajnu

Mercedes - nesplněné naděje

RYCHLÝ JAKO BLESK Z INDIE. Němec Sutil s vozem Force India vyhrál úvodní trénink GP Bahrajnu.POLSKÝ NÁJEZDNÍK. Robert Kubica před prvním volným tréninkem GP Bahrajnu.

Ti ostatní

Výsledky GP Bahrajnu F1

č. jméno stáj čas
1. Alonso Ferrari 1h39:20,396 min.
2. Massa Ferrari +16,099 vt.
3. Hamilton McLaren-Mercedes +23,182
4. Vettel Red Bull-Renault +38,713
5. Rosberg Mercedes +40,263
6. Schumacher Mercedes +44,180
7. Button McLaren-Mercedes +45,260
8. Webber Red Bull-Renault +46,308
9. Liuzzi Force India-Mercedes +53,089
10. Barrichello Williams-Cosworth +1:02,400 min.
11. Kubica Renault +1:09,093
12. Sutil Force India-Mercedes +1:22,958
13. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari +1:32,656
14. Hulkenberg Williams-Cosworth +1 kolo
15. Kovalainen Lotus-Cosworth +1 kolo
16. Buemi Toro Rosso-Ferrari +3 kola
17. Trulli Lotus-Cosworth +3 kola

Alonso vstoupil do historie nejen vítězstvím při premiérovém startu s rudým monopostem z Maranella, ale je také prvním pilotem, jenž si připsal za výhru 25 bodů.

Druhý Massa, kterého v závěru závodu trápily zatím blíže neidentifikované problémy s autem, bere 18 bodů a stáj Ferrari se tak dostala do suverénního vedení v Poháru konstruktérů.

Pro italskou stáj byl jubilejní 80. "double" v historii satisfakcí po loňské pokažené sezoně. Na dvojnásobný triumf čekalo Ferrari téměř dva roky.

Třetí příčku slavil Lewis Hamilton. Stejně jako oba jezdci Ferrari před ním měl velké štěstí, že dlouho vedoucího Vettela zklamala technika. Ten už má o deset bodů méně než první Alonso.

Jediný pilot F1 tmavé pleti však potvrdil, že v McLarenu bude mít navrch. Úřadující mistr světa Button nestačil nejen jemu, ale také jezdcům Mercedesu a skončil na sedmé místě.

Australan Webber závod pokazil. Na startu měl technické problémy a za zádě jeho auta dokonce v prvních zatáčkách létal olej. Navíc byli jeho mechanici hodně pomalí při přezouvání pneumatik a bylo z toho pouze osmé místo.

To však nic není proti zklamání Vettela, jenž jel skvěle. Vyhrál kvalifikaci, vládl Velké ceně a jel si pro triumf. Ale zklamala ho technika. 17 kol před cílem začal ztrácet výkon a jezdci Ferrari se mu rychle přiblížili.

Nejdříve to vypadalo na potíže s motorem, rakouský tým později oznámil, že něco špatně bylo s výfukovým ústrojím. Ať tak nebo tak, Vettel začal jezdit kola o tři vteřiny pomalejší než dosud a obě Ferrari, stejně jako Hamilton o pár kol později, se rychle dostala před něj.

V závěru Sebastian Vettel dřel, snažil se udržet za sebou jezdce Mercedesu a to se mu nakonec podařilo. Čtvrté místo je pro něj však obrovským zklamáním.

Michael Schumacher se vrátil do formule 1 a potvrdil svá slova, že zatím si na auto pouze zvyká a hledá ideální nastavení, stejně jako průjezdy zatáčkami. Celý závod v náročném tropickém horku neudělal jedinou chybu, ale na týmového kolegu Rosberga nestačil. V průměru na jedno kolo byl pravidelně o nějakou tu setinku pomalejší. Šesté místo ale určitě není neúspěchem.

Poslední body brali devátý Liuzzi s vozem Force India a Rubens Barrichello z týmu Williams.

Druhým závodem mistrovství světa formule 1 je za 14 dní Velká cena Austrálie v Melbourne.

Předpoklady a tipy odborníků po únorových testech se potvrzují. Ferrari žádné překvapení nepřipustilo a odváží si z Bahrajnu nejvyšší možný bodový příděl. Nutno však přiznat, že jim k tomu pomohlo i štěstí. Lépe řečeno smůla Red Bullu a Vettela.

V kvalifikaci si jezdci Ferrari zajistili druhé a třetí místo na startu, ale pole position z toho být nemohlo. Na jedno kolo byl Sebastian Vettel bezkonkurenční, vyhrál druhou i třetí část kvalifikace. A to měli jezdci Ferrari ještě štěstí, že jeho týmový kolega z Red Bullu Webber závěrečné letmé kolo pokazil. Jinak by Alonso byl ztěží třetí.

Ale ani v únoru v Barceloně, Valencii nebo Jerezu nebyly monoposty Ferrari v jediném letmém kole nejlepší. Zato na delší vzdálenosti ztěží hledaly konkurenci. I díky neustálým technickým závadám Red Bullu a to se potvrdilo i v Bahrajnu.

Jezdci Ferrari si v prvních zatáčkách po startu vyměnili pořadí, když dravějšímu Alonsovi lépe vyšel odpich z roštu a Massa ho raději pustil vpřed, než aby riskoval kolizi. V prvních kolech oba jezdili s odstupem za Vettelem a ačkoliv jejich časy na kolo byly přibližně stejné, na posun vpřed to nevypadalo. A to ani při zastávce v boxech, které všem třem vyšli a jezdci si udrželi svá umístění.

Dvacet okruhů před cílem se však jezdci italského týmu vzpínajícího se hřebce začali blížit Vettelovi a 17 kol před cílem byl Alonso těsně za ním a dokonce se pokusil o předjetí. Co se stalo, bylo zřejmé za pár vteřin, když Vettel oznámil do vysílačky, že ztratil část výkonu.

Bylo dobojováno, Alonso šel vpřed a bezpečně si dojel pro premiérových 25 bodů. Massu v závěru také trápila technika, na týmového kolegu ztrácel téměř vteřinu na kolo, ale druhou příčku bez potíží udržel.

Brazilec Massa se objevil v Grand Prix poprvé od loňského zranění při červencové Velké ceně Maďarska, kde mu letící pružina z vozu Brawn krajana Barrichella prorazila lebku. Za Alonsem zaostal o 16 sekund.

Sezona formule 1 má svého favorita. Ferrari má po letech nejlepší auto a na jeho soupeřích bude, aby se jeho náskok pokusili co nejrychleji dostihnout.

V Bahrajnu si McLaren potvrdil, že časy z testů se nemusí vždy ukázat jako směrodatné. Hamilton a Button byli při jízdách před začátkem letošní sezony nejčastěji v čele výsledkové listiny, v Bahrajnu ale mohl být tradiční britský tým rád za třetí místo.

Roztrpčení panovalo v McLarenu panovalo už po sobotní kvalifikaci, Hamilton byl jen čtvrtý, a nutno dodat, že těsně před Rosbergem, Button skončil až osmý a stěžoval si na špatně ovladatelné auto. Ale v závodě to nemělo být lepší.

Mistr světa se trápil, byl jednoznačně pomalejší než Hamilton a na konečnou sedmou příčku se posunul jen díky tomu, že tým Red Bull ideálně nezvládl zastávku Marka Webbera v boxech.

Hamilton byl o něco rychlejší, ale kvůli startu z více kluzké strany trati spadl v první zatáčce za Roberga z Mercedesu. Dostat se před něj na trati nedokázal a do 18. kola, než zajel k mechanikům vyměnit pneumatiky, ztratil ne vedoucí trojici téměř 20 vteřin. I proto se v závěru nemohl dostat před zpomalujícího Massu. Podle očekávání byl však o třídu lepší než Button, úřadující šampion musí přidat.

Pro mistra světa 2008 začal závod na páté příčce, pokračoval na čtvrté a díky technickým potížím Red Bullu končil na třetí. Lewis Hamilton nevypadal nespokojeně. Ale to je pro McLaren jediná pozitivní zpráva. Pokud chce naplnit své ambice a bojovat o oba tituly mistrů světa, musí rychle hledat nová řešení při stavbě svých monopostů.

Je to tak. Geniální inženýr Adrian Newey stále staví rychlá auta, jak tomu bylo začátkem devadesátých let minulého století ve Williamsu a na přelomu tisíciletí v McLarenu. A je to tak, auta Neweyho stále nejsou tak spolehlivá, aby jim jezdci mohli na sto procent věřit. I když, tentokrát byli možná na vině spíše motoráři Renaultu. Jejich výrobek byl i samotným týmem už v zimě označen za největší slabinu celé stáje.

Sebastian Vettel zase jednou potvrdil, že patří mezi největší talenty motoristického světa. Jel skvěle. Nejlépe ze všech. Ovládl kvalifikaci a nebýt technických problémů i celý závod. Poprvé ve formuli 1 po startu z pole position nevyhrál.

Přitom dlouho všechno šlo podle plánu. Skvělý odpich mu zajistil vedení v prvním kole i v těch dalších. Zvládnutá výměna pneumatik a další rychlá kola na okruhu v poušti... Ferrari by nemělo šanci, kdyby monopost Red Bullu vydržel ve stejném stavu až do cíle.

Ale nestalo se a čtvrté místo je chabou odměnou za výkon, který mladý Němec v Bahrajnu předvedl. Přesto poprvé v kariéře porazil svůj velký vzor, o dvacet let staršího Michaela Schumachera, s nímž ho pojí i přátelství.

Mark Webber pokazil závěr kvalifikace, závod mu také nevyšel a jeho osmé místo je vzhledem ke kvalitám monopostu dost tristní. Navzdory rekonvalescenci po zlomenině nohy začal Australan přechozí sezonu lépe.

Přesto je Red Bull v lepší pozici, než třeba McLaren. Nemusí heldat rychlost, tu má. Stačí vychytat méně spolehlivé díly a může se směle postavit Ferrari v boji o nejcennější motoristický pohár.

Svá očekávání možná nenaplnil tým McLaren, v Red Bullu panovalo po Velké ceně Bahrajnu také zklamání, ale z Mercedesu se nesla nespokojenost celý víkend. s loňským startem Brawnu se vstup týmu do sezony nedá srovnávat. Po masivních investicích automobilky ze Stuttgartu a angažování legendárního Schumachera není páté a šesté místo úplně tím, co si vedení stáje představovalo.

Pokud srovnáte časy na jedno kolo silné čtyřky týmů (McLaren, Red Bull, McLaren a Mercedes) jsou právě stříbrné šípy zatím nejpomalejší. Schumacher s Brawnem se musí ještě hodně snažit, aby se dostali na podobnou úroveň, na jaké byli před pár lety ve Ferrari.

Rosberg byl v kvalifikaci pátý, Schumacher sedmý a oba na startu naplno využili výhodnější strany tratě. Mladý Němec se posunul před Hamiltona a jeho starší krajan před Webbera.

Závod byl pro oba nepříliš zajímavý. Sedminásobný šampion Schumacher udržel šestou příčku až do cíle. Před nikoho se neposunul a Webber, který se hlavně v prvních kolech objevoval těsně za ním, na předjetí jednoduše neměl.

Mechanici stáje se trochu zasekli při výměně pneumatik Nico Rosberga a to ho stálo jedno místo. Hamilton šel před něj. V závěru zase Rosberg nedokázal dost odvahy, aby se pokusil předjet Vettela, jenž se trápil s porouchaným autem. A Schumacher už měl takovou ztrátu, že se mu ani nepřiblížil.

Jako nejlepší ze zbytku startovního pole se ukály stáje Force India a Renault, jenž se v kvalifikaci probojovaly do desítky nejlepších. Ale jak Sutil, tak Kubica měli na startu smůlu, když se dostali do kolize za kouřícím autem Marka Webbera a propadli se na chvost startovního pole. Do cíle se stihli propracovat už jen těsně za body.

Z devátého místa se tak mohl radovat Ital Liuzzi s druhým autem Force India a jeden bod bral Brazilec Barrichello, který potvrdil pevnou pozici stáje Williams ve středu pole.

Postavení lídra mezi třemi novými stájemi ztvrdil malajsijský Lotus. Fin Kovalainen byl jediným zástupcem premiantů v F1, který projel cílem. Navíc se ztrátou pouze jednoho kola. Ale klasifikován byl také jeho týmový kolega Trulli, kterému odešlo auto dvě kola před cílem.

Jezdci Virginu nedojeli ani do poloviny závodu, zástupce Hispania Racing čekalo v závodě jen pár kol. Ale Bruno Senna odjel téměř dvacet kol.


Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze