Jenson Button vedl od startu až do cíle, jako jeden z mála jezdců se nezamíchal do soubojů a havárií. Pohodlně ovládl po kvalifikaci i celý závod. Potvrdil, že tým Rosse Brawna, bývalého technického ředitele Benettonu a Ferrari, má začátkem sezony 2009 nejrychlejší monoposty formule 1.
Britský pilot si připsal druhé vítězství v kariéře F1. Poprvé se radoval s vozem Honda v Maďarsku 2006.
Jeho týmový kolega Rubens Barrichello pokazil start a propadl se na sedmé místo. Do první zastávky v boxech jel kvůli kolizi v úvodní zatáčce s poškozeným předním křídlem, poté ale díky problémům soupeřů postupoval vpřed. Když tři kola před cílem havarovali v souboji o druhé místo Němec Vettel a Polák Kubica, mohl tým Brawn GP slavit double.
Třetí pozice spadla původně do klína Jarnovi Trullimu, jehož Toyota sice rychlost má, ale trápí ji nedostatečná přilnavost pneumatik. Jenže po 25vteřinové penalizaci vypadl Ital z bodů.
Podívejte se na kolizi Kubici s Vettelem
Mistr světa Lewis Hamilton se tak radoval z dodatečného třetího místa. Pro Mclaren jde o nečekaný úspěch - jejich auto nestačí. Brit začínal závod po závadě v kvalifikaci z 18. místa a spolehlivou jízdou postupoval krok za krokem vpřed. Jeho týmový kolega Kovalainen rozbil auto už v první zatáčce.
Ferrari startovala z první desítky a v úvodu závodu si vedla dobře. Jenže. Kimi Räikkönen poškodil monopost po vlastní chybě, kdy narazil do bariéry a o něco lepšího Massu vyřadila technická závada. Obhájce triumfu v Poháru konstruktérů má nad čím přemýšlet.
Z pátého místa se mohl radovat dvojnásobný mistr světa Alonso, jehož Renault patří momentálně mezi nejpomalejší stroje ve formuli 1. Španěl měl štěstí.
Z bodů za sedmé místo se radoval jediný nováček sezony Švýcar Buemi. Velký úspěch to je i pro tým Toro Rosso. Další bod přidal Bourdais.
Dvojnásobný triumf nováčkovského týmu je však stejně jako výsledky celé úvodní Grand Prix zatím pouze provizorní, neboť vozy stájí Brawn GP, Williams a Toyota čelí protestu soupeřů kvůli používání údajně většího zadního difuzoru, než povolují pravidla.
Případem se bude zabývat Mezinárodní automobilová federace FIA 14. dubna. Podle odborníků i techniků ale není na aerodynamice týmů nic nelegálního, pouze přečetly nová pravidla lépe než jejich soupeři.
Neoficiální tak budou i výsledky Velké ceny Malajsie, která se koná za týden.
Brawn GP - double při premiéře
Tým, který ještě před měsícem neexistoval, vládne formuli 1. Stáj bývalé Hondy neznala téměř celou zimu svou budoucnost a nemohla spolu se soupeři testovat na dráze. Přesto technici pracovali neúnavně v továrně v Brackley na novém stroji a vyplatilo se.
Stáj zachránil koupí její šéf Ross Brawn a v posledních dvou testech v Barcelobě a v Jerezu válcovali Button a Barrichello soupeře rozdílem třídy. Nebyla to náhoda. V Austrálii jasně ovládli kvalifikaci a poté s trochou štěstí i samotný závod. "Pokud budou takto pokračovat, je o titulu rozhodnuto v polovině sezony," stěžoval si v sobotu Massa z Ferrari.
Vedení automobilky Honda si musí zoufat, že se týmu po sezoně zbavilo. Jeho obavy z dalšího slabého roku se ukázaly jako neopodstatněné. Mělo věřit Rossu Brawnovi, který dosud v každém angažmá ve formuli 1 stavěl vítězné stroje.
Jenson Button dominoval kvalifikaci i závodu. Navzdory dvěma výjezdům safety car neměl soupeře a jel si pro jasné vítězství.
Rubens Barrichello trochu potvrdil, že už je možná za zenitem. Brzo sedmatřicetiletý Brazilec nezvládl start a po chybě začínal ze sedmé pozice. Na druhé místo se posunul jen díky rychlému stroji a chybám všech soupeřů před ním. V úvodu sice také předjížděl, ale namísto hladkých manévrů předváděl pro něj šťastné strkanice.
Za rychlost nevděčí vozy Brawn GP jen tolik diskutovanému difuzoru. Jak poznamenal na tiskové konferenci Barrichello, úvodní úsek závodu jel bez něj, protože mu ho Kovalainen nárazem zezadu v první zatáčce zničil.
Není možné, aby za týden do Velké ceny Malajsie soupeři dostihli výkonnostní ztrátu na Brawn GP. Lze očekávat další triumfální představení Buttona a spol.
Toyota - z boxů k deseti bodům. Škoda trestu pro Trulliho.
Ano. Toyota má rychlé auto. Ano. Po pátečních trénincích patřila k favoritům. Ne. Po sobotní kvalifikaci by nikdo na poslední japonskou stáj ve formuli 1 nevsadil ani dolar.
Komisaři FIA totiž při technické přejímce v sobotu večer zjistili, že zadní přítlačná křídla obou vozů se prohýbají více, než dovolují pravidla a poslali Trulliho s Glockem na konec startovního roštu. Oba nakonec startovali z boxů, aby mohli dotankovat více paliva než měli v závěrečném úseku kvalifikace.
Oba jezdci si navíc během závodu stěžovali na nedostatečnou přilnavost kol a obzvlášť Glock vypadal často, jako že jede po ledě. Například ve 40. kole v souboji s Alonsem málem havaroval. Vzhledem k těmto okolnostem je fakt, že se Toyota stala druhým nejúspěšnějším týmem Velké ceny Austrálie, malým zázrakem.
Zkušený Ital i mladý Němec měli štěstí, že se nezapletli do žádné vážnější kolize ani jim nevypověděla poslušnost technika, zatímco piloti před nimi ano. Strategie s plnou nádrží vyšla na výbornou a zahájení sezony Toyotě vyšlo. Třetí místo vybojoval Trulli v samém závěru, kdy předjel Hamiltona.
Dvě hodiny po závodě byl však Trulli penalizován 25 vteřinami za předjíždění Hamiltona při safety car fázi. Protože se do cíle dojíždělo ve vláčku za safety car přišel o všechny body. Timo Glock se posunul o místo výš.
McLaren - vynikající Hamilton
Když v první zatáčce rozmlátil svoje auto Kovalainen, nevypadalo to s McLarenem vůbec dobře. Mistr světa Hamilton startoval po poruše převodovky v kvalifikaci a její následné výměně až z osmnácté příčky a navíc letošní stroj McLarenu, patří svou rychlostí do druhé poloviny startovního pole formule 1.
Ale Hamilton předvedl, že se nestal mistrem světa ve své druhé sezoně náhodou. Báječně proklouzl vpřed hned na startu a závod začínal z jedenáctého místa. Neriskoval, pečlivě si připravoval předjížděcí manévry a postupně se zlepšoval. Předjíždět mohl i díky systému KERS, který Mclaren jako jeden z mála týmů nainstaloval do auta hned od úvodního závodu.
O nelehkém údělu loňského šampiona svědčí až třináctý čas ve statistice nejrychlejších kol. Jeho McLaren byl téměř o vteřinu a půl na kolo pomalejší než třeba Williams Rosberga, který dokončil na sedmém místě! A kdyby ho pár kole před cílem nepředjel Trulli, byl by Hamilton třetí.
V týmu McLaren určitě ještě před týdnem nečekali, že budou oslavovat pět bodů za čtvrté místo, ale vzhledem k okolnostem jde o skutečný úspěch. Obzvlášť poté, když komisaři FIA posunuli Hamiltona na třetí místo. A nic nevadí, že nestál na stupních vítězů.
Renault - body díky Alonsovi
Ačkoli v posledních týdnech francouzský tým ohlašoval, že se svým letošním strojem nemá na nejlepší šanci, při Velké ceně Austrálie se Alonso ukázal být rychlejší než například McLaren.
Díky diskvalifikacím pro toyoty startoval španělský pilot z desátého místa. Držel se v desítce, ale měl smůlu při úvodním hromadném dotankování, kdy na dráhu vyjížděl safety car po nehodě Nakadžimy. Propadl se o pár míst dozadu až za Hamiltona.
Pak ale spolehlivě postupoval vpřed až na konečnou šestou příčku (po trestu pro Trulliho pátou). Pár kol před cílem předjel dvojnásobný šampion i Nico Rosberga, který se v závěru na měkkých gumách hodně trápil.
Jeho týmový kolega Piquet zase jednou ukázal, že na formuli 1 nemá. Pokazil kvalifikaci, když nepostoupil z úvodní části, ale v závodě měl, narozdíl od Alonsa, štěstí. Po havárii Nakadžimy kroužil za safety car na sedmém místě.
Poté ale zpomalovací vůz zatočil do boxů, mladý Piquet šlápl na plyn, pohrkaně trhl volantem doleva a poslal auto do smyku. Ze štěrkového kačírku za první zatáčkou se už dostat nedokázal.
Williams - není to v jezdcích?
Není pochyb o tom, že stáj z Grove sira Franka Williamse postavila na letošní sezonu velmi rychlý stroj. Nejrychlejší kolo závodu patřilo jejímu jezdci Nico Rosbergovi. Ale to byl jediný úspěch.
Japonec Nakadžima exceloval z počátku závodu po výborném startu na čtvrté příčce, ale to mu nezabránilo, aby později ve čtvrté zatáčce ztratil kontrolu nad řízením a v 19. kole vlétl s monopostem do hrazení.
Rosberg jezdil v té době třetí, ale o chvíli později musel dupnout při smyku Piqueta těsně před ním na brzdy a propadl se o pár míst. Díky rychlému vozu se postupně vypracoval zpátky, jenže pak přišlo závěrečných pár kol závodu na měkké pneumatikové směsi. Barrichello, Trulli i Hamilton před něj hladce proklouzli a na nechali ho na smutném sedmém místě.
Dva body jsou při současné konstelaci sil pro tým Williams neúspěchem. I tři, které přistály u týmu po penalizaci Trulliho.
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Jenson Button | Velká Británie | Brawn GP | 1h34:15,784 |
2. | Rubens Barrichello | Brazílie | Brawn GP | +0,807 |
3. | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | +2,914 |
4. | Timo Glock | Německo | Toyota | +4,435 |
5. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | +4,879 |
6. | Nico Rosberg | Německo | Williams | +5,722 |
7. | Sébastien Buemi | Švýcarsko | Toro Rosso | +6,004 |
8. | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | +6,298 |
9. | Adrian Sutil | Německo | Force India | +6,335 |
10. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | +7,085 |
11. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Force India | +7,374 |
12. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | +26,604 |
13. | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | +1 kolo |
14. | Sebastian Vettel | Německo | Red Bull | +2 kola |
15. | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | +3 kola |
16. | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | +3 kola |
17. | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | +12 kol |
18. | Nelson Piquet | Brazílie | Renault | +33 kol |
19. | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | +40 kol |
20. | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | +57 kol |
Nejrychlejší kolo: Nico Rosberg - 1:27,706
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Jenson Button | Velká Británie | Brawn GP | 10 |
2 | Rubens Barrichello | Brazílie | Brawn GP | 8 |
3 | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 6 |
4 | Timo Glock | Německo | Toyota | 5 |
5 | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 4 |
6 | Nico Rosberg | Německo | Williams | 3 |
7 | Sébastien Buemi | Švýcarsko | Toro Rosso | 2 |
8 | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | 1 |
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Brawn GP | Velká Británie | 18 |
2 | McLaren | Velká Británie | 6 |
3 | Toyota | Japonsko | 5 |
4 | Renault | Francie | 4 |
5 | Williams | Velká Británie | 3 |
6 | Toro Rosso | Itálie | 3 |
Pořadí mistrovství světa jezdců:
Pořadí Poháru konstruktérů:
Závod jsme sledovali v on-line reportáži.