„V ulicích je mnohem více policistů než obvykle. Jenže ti mají svá pevná stanoviště, která nesmějí opustit, a dávají pozor na to, aby se nic nestalo, když závodníci vyjíždějí z terénu na frekventovanou silnici. K nehodám však vyjíždí mnohem méně lidí, než kolik je zapotřebí.“
V dějišti závodu pohybuje čtyři sta policistů, kteří mají rozdělené úkoly. „Pro nehody máme obvykle v okrese jednu výjezdovou skupinu, tentokrát jsme ji o jednu posílili,“ řekla ústecká policejní mluvčí Jarmila Hrubešová. I to však bylo málo, motoristé, kteří museli na příjezd policistů čekat, byli netrpěliví.
„Mám takovou perličku, opakovaně mi volal pán, že se bojí, aby mu z auta neutekli pštrosi,“ řekl operační důstojník. „V Machníně nedaleko Liberce se srazil s jiným vozidlem, a potřeboval, abychom rychle přijeli.“
Podle Hrubešové se první den nedělo nic dramatického. Pouze několik desítek závodníků překročilo povolenou rychlost. „I pro ně platí, že musí dodržovat předpisy,“ uvedla policistka. „Pokud se to bude opakovat, hrozí jim diskvalifikace. Večer to jury posoudí.“
Ve střehu byli i ekologové. Dávali pozor nejenom na chování jezdců, ale i fanoušků, kteří přijeli rovněž na motorkách. „V minulých dnech nám volalo několik lidí, že jim motorkáři, zřejmě někteří ze zahraničních účastníků, jezdí a trénují po louce,“ postěžovala si ještě před zahájením závodu Simona Jašová ze sdružení Děti země. „V některých případech to bylo přímo za hranicí chráněné krajinné oblasti.“
Jezdci na terénních motocyklech se podle Jašové dokonce objevili na jedné straně hráze Josefodolské přehrady. „A to už se mi zdá jako vrchol drzosti,“ podotkla Jašová. „Vždyť tato vodní nádrž je zásobárnou pitné vody pro celý Liberec. Kromě toho jsme zjistili, že v jedné části trati, která vede mezi Rychnovem a Rádlem, nebyla schválená trasa dodržená. Místo po silnici vede dokonce přes vodní tok. A to je jasné porušení domluvených podmínek.“
Jašovou znepokojuje, že po trati jezdí ve skutečnosti více motorkářů, než kolik se přihlásilo závodníků. „Nevíme, kdo to je, zda někdo z jejich technického doprovodu nebo jestli to jsou fanoušci,“ uvedla Jašová. „Někdy i tři takovíto jezdci obklopují jednoho závodníka.“
Vysvětlení podal jeden z pořadatelů, Jan Bajgar. „Fanoušci se na trať vůbec nedostanou,“ řekl Bajgar a potvrdil, že v blízkosti závodníků se mohou objevit členové technického doprovodu. „V průměru je to jeden nebo dva lidé na jednoho soutěžícího,“ dodal Bajgar. „Ovšem tento doprovod nejede po celé trase a nekopíruje pohyb závodníků. Pouze jim v některých místech nadjíždí, a to proto, aby pomohl, kdyby byl nějaký technický problém. Například kdyby jezdci potřebovali nějakou drobnou součástku nebo díl na závodní stroj.“
Ekologům se nelíbí i další nešvar, který soutěž provází, a tím je nekontrolovaný pohyb motorkářů - amatérů v místech, kde nemají co dělat. „Například v Kateřinkách, nedaleko skály Jezdec, jelo včera dopoledně po žlutě značené turistické cestě deset Holanďanů, zřejmě to byli fanoušci,“ řekla Jašová. „Proto jsme přivolali policii, aby to vyřešila. Měli by zaplatit pokutu.“
Jezdci se podle Jašové v prvním kole šestidenní soutěže od původní trasy neodchýlili. „Na Liberecku jsme to měli dobře podchycené, obavy máme spíše z toho, jak to bude vypadat třetí a čtvrtý den, to se pojede po Jablonecku a Semilsku,“ naznačila Jašová. „V terénu máme zhruba čtyři desítky lidí ze sdružení Děti země a dalších organizací. Polovina je na stálých místech, kde dávají pozor na to, zda závodníci jedou, kudy mají, a neodchylují se od původní trasy. Ostatní naši lidé se pohybují volně v terénu.“
Závod s sebou přinesl i komplikace s neukázněnými motoristy. Ti parkovali v místech, kde platí zákaz. „Ztěžovali tím dopravu, a proto tyto přestupky řešila policie,“ řekla Helena Čeřovská z agentury AgePro. „Ti, kteří odstaví auto, kde nemají, buď dostanou botičku nebo pokutu. Riskují i odtah vozidla.“