"Dali jsme jim podmínku, protože Renault jasně dokázal, že tým - a tím pádem už vůbec ne automobilka - za to nenesou žádnou odpovědnost. Trest pro Briatoreho spočívá v tom, že už nepůsobí v závodech FIA," vysvětloval po verdiktu prezident FIA Max Mosley.
Briatore má problémyTrest z formule 1 ohrožuje pozici Flavia Briatoreho jako majitele fotbalového celku Queens Park Rangers. Vedení anglické Fotbalové asociace (FA) si od Mezinárodní automobilové federace (FIA) vyžádalo potřebné dokumenty, protože bývalý šéf stáje Renault by mohl účastí na skandálu porušit pravidla o bezúhonnosti majitelů klubů. Briatore podle agentury AP porušil pravidla FA. Podle nich majitelé, budoucí majitelé či ředitelé klubů nesmějí být potrestáni za působení ve sportu. Devětapadesátiletý Briatore je majitelem druholigového celku Queens Park Rangers od roku 2007, kdy tým koupil spolu s promotérem formule 1 Berniem Ecclestonem. Podíl v něm má i indický boháč Lakšmí Mittal. Briatore je současně členem představenstva klubu, v jehož týmu působí český brankář Radek Černý. |
Piquet za to, že dobrovolně svědčil, dostal imunitu. Alonsovi FIA poděkovala za spolupráci a ujistila se, že o podvodu nevěděl. "Zodpověděl všechny otázky a dokázal, že nenese v této kauze žádnou zodpovědnost," podotkl Mosley.
"Neočekávám, že mi lidé odpustí nebo na to zapomenou, ale teď mě alespoň mohou soudit podle toho, co se skutečně stalo," prohlásil Piquet. "Pořád nechápu, že jsem s tím plánem souhlasil, ale bylo mi to podáno tak, že jsem nemohl odmítnout," dodal.
Už minulý týden se v důsledku kauzy vzdal funkce dlouholetý šéf francouzského týmu Briatore a spolu s ním skončil šéfinženýr Pat Symonds, jenž dostal pětiletý zákaz působení ve formuli.
Suspendace Briatoreho se vztahuje i na funkci osobního manažera jezdců. Vedení Renaultu spolu s odchodem dvou klíčových mužů oznámilo, že se nebude bránit obvinění FIA, že zinscenovalo Piquetovu nehodu. Tím nepřímo přiznalo vinu.
FIA sice označila provinění Renaultu za "bezpříkladně závažné", ale díky odchodu dvou hlavních mužů vyvázl tým bez nepodmíněné suspendace nebo velké finanční pokuty, i když musí za vyšetřování zaplatit.
Případ se začal prošetřovat koncem srpna, kdy z týmu propuštěný Piquet brazilské televizi řekl, že mu vedení stáje nařídilo v Singapuru havarovat.
"Mrzí mě, že jsem tehdy poslechl rozkazy, a každý den si přeji, abych to byl býval neudělal," podotkl teď Brazilec. "Působení v Renaultu byla noční můra. Tak moc jsem toužil po formuli 1, že jsem se dostal do situace, kdy jsem byl Briatoremu vydán na milost. Měl v rukou moji budoucnost, ale vůbec mu na ní nezáleželo a dostal mě na úplné dno."
Ve formuli je připraven začít od nuly. "Za poslední rok jsem dostal pořádnou lekci a už vím, co je v životě důležité. Na lásce k formuli se ale nic nezměnilo a jen doufám, že dostanu ještě šanci. V tuhle chvíli nenajdete odhodlanějšího pilota," prohlásil Piquet.
Z jeho nehody měl těžit týmový kolega Alonso, který skutečně díky přítomnosti zpomalovacího vozu na trati dohnal ztrátu na ostatní vozy způsobenou brzkým tankováním. Když byla trať volná, získal naopak náskok, protože jeho soupeři museli do boxů pro palivo, a dojel si pro první triumf v sezoně.
Vývoj událostí spojených s podvodem stáje Renault28. září 2008 26. července 2009 3. srpna 4. září 11. září 13. září 16. září 21. září |