Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bratři Kiliánové už přiletěli domů. Ale na Dakar se za rok vrátí

Hned po příletu posádka Buggyra Racing týmu i s bratry Kiliány z Plzně líčila zážitky z letošního Rallye Dakar. | foto: Patrik Pátek

23 2014
Konečně doma! Úleva se odrážela ve tvářích členů závodního týmu Tatra Buggyra Racing poté, co jejich letadlo v úterý dosedlo na pražskou ranvej. Pilot Martin Kolomý se svojí posádkou, v níž jsou i plzeňští bratři René a David Kiliánovi, se po třech týdnech vrátili do Česka.

Za sebou mají jeden z nejtěžších ročníků extrémní dálkové soutěže Rallye Dakar, kterou kvůli technickým potížím nemohli dokončit. I proto byl na ruzyňském letišti připraven uvítací výbor, týmového motoristického ducha přišli podpořit kolegové z týmu Buggyra Adam Lacko a David Vršecký, který jen o pár hodin později získal stříbrný Zlatý volant.

"Nejvíc se těším na pořádné jídlo. Nebylo by vepřo-knedlo-zelo?" zeptal se poté v hotelu s úsměvem pilot Martin Kolomý při besedě na téma Dakar 2014.

Dotazů bylo hodně. Třeba na to, jak Kolomý se svým speciálem dojížděl etapu po třech kolech. "Sedím uprostřed a po jedné ráně kluci řekli, že máme asi defekt. Jen jsem prohodil, že tohle defekt nebude, že tam dole bude něco chybět," popisoval plzeňský kopilot David Kilián. Posádka tedy vyskočila a běžela utržené přední kolo sebrat.

"Podle pravidel nesmíte na trati nic nechat, takže jsem běžel kolo naložit, ale nejdřív jsme ho museli uhasit. S tím nám pomohli i místní domorodci, kteří kolo chytli odvážně do teplých. Když jim naskákaly puchýře, tak se divili. Zapomněli, že to kolo je pořádně rozžhavené," doplnil Kolomý.

Když navigátor René Kilián popsal, že zbývající část trati by se dala po třech kolech dojet, nikdo ani chvíli neváhal. "Jen jsem na to musel pořádně šlápnout." Jenže pak přišel vážnější problém. Praskliny na přední nápravě, kvůli kterým přišlo těžké rozhodnutí v závodě nepokračovat. Rizika byla zřejmá.

"Vždycky děláme všechno proto, aby vůz vyjížděl do etapy připraven, ale když víte, že už vyjíždíte s nějakým problémem, tak je to fakt průšvih," vysvětlil technický ředitel Buggyry Robin Dolejš.

I přes technické potíže si nový závodní speciál všichni chválili. Tatra měla poprvé odpruženou kabinu. "Je to strašně znát. Člověk není tak rozbitý," podotkl David Kilián. Nadšení vzbuzuje i využití moderního motoru Gyrtech.

Hned po příletu tak pro tým Tatra Buggyra Racing začala příprava na Rallye Dakar 2015. "Naší snahou pro Dakar bude, aby posádka nemusela z auta vyskakovat a komponenty držely od startu do cíle," podotkl Dolejš. Rovnat se vítězným kamazům s luxusním zázemím však bude velmi náročné. "Musíme zamakat, ale každý je k poražení. I kamazy, takže se už rozhodně těšte na příští rok," slíbil pilot Martin Kolomý.

Autoři:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze