Když na startu etapy v Le Touquet zaparkovaly hned vedle sebe, byl to do očí bijící kontrast. Černé monstrum týmu Sky vedle skromného autobusu NetAppu. Obr a trpaslík. Nejbohatší tým, který byl líhní šampionů, a opodál nováčci na Tour.
„Někteří cizí novináři se mě ptali, jestli i za rok přijedeme na Tour s tak malým autobusem,“ povídá Leopold König. Ten jejich je suverénně nejmenší ze všech 22 stájí, pouze devítimístný. „Když se tam potom devět lidí připravuje na etapu a skáčeme jeden přes druhého, není to ideální,“ říká lídr NetAppu během volného dne v Besanconu.
Zatímco rozpočet jeho druhodivizní německé stáje se může pohybovat kolem čtyř milionů eur ročně (ale NetApp jej oficiálně nezveřejňuje), Sky jich má k dispozici nejméně šestkrát tolik. „Já s tím problém nemám, já pocházím ze skromných poměrů,“ směje se Ralph Denk, mladý manažer mladého týmu. „K úspěchům se dostanete prací, zní moje filozofie. Kdokoliv se mnou pracuje, musí být pro cyklistiku zapálený. To je pro mě rozhodující faktor.“
Sky má o osm vozů více
Pokud se začtete do čísel, která zveřejnil před Tour tým Sky, dovíte se, že pro svých devět jezdců (pravda, nyní již pouze sedm) mají Britové ve Francii k dispozici 45 bicyklů značky Pinarello, 176 náhradních kol, 180 galusek, 3 000 bidonů, 13 týmových vozů, 1 luxusní autobus, 2 kamiony, 1 manažera, 2 sportovní ředitele, 5 masérů, 4 mechaniky, 1 doktora, 1 fyzioterapeuta a 1 kuchaře, o dalších tiskových mluvčích či koordinátorech už ani nemluvě.
A jaká jsou čísla z týmu Königa a Bárty, mimochodem stále pokračujícího v kompletním složení? V NetAppu pracují na Tour čtyři maséři a čtyři mechanici, mají vlastního doktora a nově i fyzioterapeutku a kuchařku. Potud jsou na tom podobně. „Jenže jen na Tour, kde se snažíme s ostatními aspoň trochu srovnat krok. Do Tour stáj investovala,“ říká König.
Týmových vozů už mají o osm méně než Sky. V jejich kamionu se skrývá 25 kol Fuji, 100 náhradních kol a 80 galusek. „Loni na Vueltě jsme měli štěstí, za celý závod nás potkaly jen čtyři defekty. Tady bylo už první týden hůř,“ říká Risto Usin, estonský šéfmechanik.
Co se týče bilance pádů, po deseti dnech této extrémně nervózní Tour dosáhli dvouciferného čísla. Usin právě u hotelu Campanilla na okraji Besanconu zachraňuje značně zdevastované kolo Portugalce Tiaga Machada, který se v 10. etapě ošklivě vyboural, dojel poslední a ztratil třetí příčku v celkovém pořadí.
Kam ještě mohu položit ruce?
„Naštěstí Tiago padl na tu levnější stranu,“ oddechne si šéfmechanik. Přehazovačka i přesmykač pád přežily, zato levá řadicí páka musela pryč a řídítka i sedlo jsou odřené.
Další mechanik mezitím leští týmové automobily, ten třetí houbičkou omývá kola. Blonďatá masérka před tréninkem chystá bidony s iontovým nápojem a její polský kolega Jacek Walczak (masér, ale i řidič autobusu) vysvětluje: „Máme tu 1 800 bidonů. Na etapu jich spotřebujeme zhruba sto, použité pak jezdci odhazují divákům. Kdyby náhodou došly předčasně, naše centrála v Německu není zase tak daleko.“
DEN OČISTY. Na Tour de France byl volný den, ale v zázemí týmu NetApp-Endura se pilně smýčilo.
Většina jezdců se po hodině vrací z tréninkové vyjížďky, včetně Machada, pod jehož obvazem na lokti opět prosvítá krev z prasklého strupu. Fyzioterapeutka Melanie, letošní posila NetAppu, nám líčí: „Je to složité, chlapci jsou rozbití a já je musím dávat do další etapy dohromady. Občas jen s obtížemi hledám na jejich pohmožděných tělech místa, kam ještě mohu položit své ruce.“
Také s Königem měla v prvním týdnu kupu práce. „Byl z těch pádů překvapený a zklamaný.“ Po 8. místě v dosud nejtěžší, pondělní etapě je však český kapitán opět nabitý optimismem. Z tréninku přijíždí s Janem Bártou poslední, až po dvou hodinách. „Trochu jsem si přidal,“ uculí se.
Manažer Denk na své trumfové eso hledí a bilancuje: „Zkraje Tour se Leovi vedlo dobře, i když ne perfektně. Škoda minutové ztráty v Londýně a sobotní smůly, kdy přišel o tři minuty. Přesto zůstává ve hře o první desítku nebo patnáctku. Byli tu mnohem větší borci, co měli horší problémy, že?“
Ve skromném autobuse se tentokrát na rozdíl od běžných závodních dnů König sprchovat nemusí, hotel má hned za rohem.
„Jenže on ten náš menší autobus má i své výhody, víte?“ hájí ho jeho řidič Jacek Walczak. „Starty etap bývají většinou v centrech měst, na manévrování v úzkých uličkách je náš stroj vhodnější než ty velké kolosy. A taky ho mám rychleji umytý.“
Navíc je tu ještě cosi, co tahle druhodivizní parta považuje za své nesporné plus. Rodinná atmosféra, jakou najdete málokde.
V týmu se sešli zástupci sedmi zemí, Němci, Češi, Portugalci, Španělé, Poláci, Australan, Estonec. „Jsme mladá a bojovná parta,“ vykládá Denk. „Vydáváme tu ze sebe vše a zároveň si užíváme, že smíme být na Tour. Nejen závodníci, i každý z podpůrného štábu bojoval o to, aby sem mohl. A myslím, že každý z nich má větší motivaci uspět než lidé z velkých týmů.“
S jezdci i svým štábem usedá ve dvě odpoledne k pozdnímu obědu, při kterém se všichni vejdou k jednomu dlouhému stolu. „Vždycky se cítíte líp, když máte kolem sebe jen lidi, které dobře znáte,“ ujišťuje König.
Místo NetAppu přijde Bora
První volný den na Tour je pro stáj NetApp současně slavnostní. Na tiskové konferenci totiž Denk představuje nového hlavního sponzora. Od příštího roku už budou Team Bora, podle německé firmy vyrábějící kuchyňské systémy. Ta jim přislíbila finance na pět let! Co by za to daly elitní stáje Belkin či Cannondale, jejichž budoucnost je nyní vážně ohrožena.
Willi Bruckbauer, majitel Bory, vypráví o zatím sedmileté historii své firmy: „Nejdřív se nám velké koncerny smály, pak s námi bojovaly a teď jsme to my, kdo vlastní patenty, které oni nemohou okopírovat. Náš příběh je podobný příběhu této stáje.“
Rovněž Denkově vizi probít se z amatérské úrovně během pěti let až na Tour se kdysi lidé z cyklistické branže smáli. A teď jsou skutečně tady.
Ovšem zda u toho bude příští rok v dresu Bora i Leopold König, ukážou teprve nejbližší měsíce.
„V nejbližších dvou letech zůstaneme druhodivizní stájí. Až od roku 2017 se chceme ucházet o status týmu World Tour,“ prozrazuje Denk. Což znamená: start na Tour de France jim za rok opět může zaručit jen „divoká karta“.
König nabídky na přestup do první ligy má. Ve své mysli je nyní zvažuje, na pomyslné misky vah přikládá závaží pro a proti.
Na kterou stranu se přikloní?