Dvojice Red Bullu si jela pro další dvojité vítězství. Zástupci McLarenu je sice následovali v nepříjemně těsném odstupu, ale na předjetí podle všeho neměli. A tak se do úzkých dostali zástupci rakouského týmu sami. Ale nejen oni byli na vině.
V kritickém 40. kole byl Vettel jasně rychlejší. Na rovinkách ho Webber brzdil a Hamilton ve zpětných zatáčkách byl nepříjemně blízko. Proč? Tým rozhodl, že Australan musí přepnout motor do úsporného režimu. Potřeboval šetřit palivo, aby mu vystačilo až do cíle.
Sebastian Vettel ušetřil nějaký benzin při jízdě v závěsu za jezdci McLarenu, přechod na úsporný režim ho čekal o kolo později. Měl tedy jediné kolo na to, aby se před Australana dostal. Jediné kolo a od týmu měl povolení bojovat o umístění.
"Nemohli jsme mu zakázat předjíždět. Držet ho vzadu. Hamilton za ním byl velmi nebezpečný," vysvětloval šéf týmu Horner.
Vettel byl tedy přesvědčen, že může jít vpřed a nebude s tím problém. Naopak Webber tvrdí, že podobné informace neměl. Možná ani nevěděl, že Vettel má jedno kolo navíc motor na plný výkon.
Vettel tedy na zadní rovince vyrazil vpřed a vnitřkem se dostal na úroveň svého týmového kolegy. Ba co víc, dostal se přibližně o metr před něj. Náhle však jako by jeho kola uklouzla na bílé čáře u kraje a narazil bočnicí do Webeberova kola. Na první pohled to vypadalo, že do svého týmového kolegy doslova zatočil.
Obhájci Vettela tvrdí, že byl vpředu a tudíž si mohl vybírat výhodnější stopu v nájezdu do zatáčky. Obhájci Webbera zase, že zatáčka byla ještě daleko a Vettel neměl co zatáčet kola do středu dráhy. Obzvlášť, když tam byl Webber.
"Prostě do mě zatočil. Prudce strhl volant doprava a já jsem nestihl zareagovat. Je to hodně smutné, ale někdy se to stává. Bohužel jsem s tím nemohl nic dělat," potvrzuje Webber názor pravděpodobně větší skupiny pozorovatelů.
Ti ostatní tvrdí, že Vettel musel jít doprava, protože byl na kluzké straně dráhy a nemohl by do zatáčky ani začít brzdit. Webber to musel vědět, a přesto mu neudělal včas místo.
"Jezdci McLarenu nám o něco později ukázali, jak to má vypadat. Piloti si při předjíždění musí nechat místo a obzvlášť v případě, pokud se jedná o týmové kolegy. A to naši jezdci nedokázali," hodnotil šéf týmu Red Bull.
"Sebastian (Vettel) byl už vpředu a začínalo se brzdit do zatáčky. Měl mít přednost při výběru stopy," má jasno sportovní poradce Red Bullu Helmut Marko.
On i celý tým Red Bull stojí jednoznačně na straně Vettela. A ocitli se tak v ostrém sporu s odbornou veřejností, která se naopak z devadesáti procent staví na stranu Marka Webbera. V neděli večer se dokonce objevily hlasy obviňující Red Bull z toho, že chce na úkor Australana prosazovat svou oblíbenou hvězdu Vettela.
A nic jim nevadí, že se Vettel po nehodě nechoval jako hvězda formule 1, ale jako malý kluk, který musí na všechny strany rozmáchlými gesty ukazovat, kdo byl v právu a co si o tom Webberovi myslí.
"Jak jste mohli vidět, byl jsem na vnitřku, šel jsem vpřed a blížil se brzdný bod zatáčky. Zcela jasná situace. Nevím, co víc k tomu říct. Pokud někdo udělal chybu, já jsem to nebyl," uvedl později už trochu uklidněný Vettel před motorhomem Red Bullu.
Ať už zatočil Vettel do Webbera, nebo Webber nenechal Vettelovi prostor, který mu náležel, pro Red Bull skončil závod velmi špatně.
"Je to frustrující. V okamžiku jsme přišli o osmadvacet bodů, a přitom to mohl a měl být double," dodal smutný šéf stáje, která už minulý rok měla nejrychlejší auto, ale kvůli chybám svých jezdců titul nezískala.
Pokud Christian Horner nechce, aby se situace opakovala i v sezoně 2010, musí více držet své jezdce při zemi. Nebo se potvrdí předsezonní tvrzení některých odborníků, že slabinou Red Bullu není konstrukční oddělení, ani inženýři na okruhu, ani strategické rozhodování, ale nevyrovnaní muži v kokpitech.
Výsledky závodu najdete ZDE