Oba jezdci patří k evropské elitě a své kvality prokázali i v úvodním podniku domácího mistrovství v Mostě, kde spolu svedli velice vyrovnaný duel o první místo v kategorii S2 s rozvorem náprav do 3800 mm. V duchu tradice českých jezdců startují oba truckeři s vozidly domácí výroby, už ne ovšem s LIAZy jako jejich předchůdci. Služebně starší Cacák jede s Pragou UV 80 a Čáp točí volantem Avie 4x4.
Závodí ve třídě pro sériové vozy
"Soupeříme ve třídě pro sériové vozy a tomu odpovídá i náš automobil. Oproti standardní prodejní verzi se Avia 4x4 odlišuje pouze ochranným rámem, bezpečnostní výbavou a uzávěrkou diferenciálu na přední nápravě, protože tou není auto v sériovém provedení vybavováno," popsal Bohumír Čáp svůj závodní stroj.
"I my máme zcela sériový automobil včetně motoru, převodovky i podvozku. Vozidlo bylo vybaveno jen ochrannou konstrukcí a bezpečnostními prvky. Z důvodu možného poničení se pouze nádrže, akumulátory a další podobné části přesunuly nad kola," říkal Pavel Cacák a vysvětloval, proč startuje právě s Pragovkou. "Dlouho jsem byl zaměstnancem výrobce a tak jsem dodržoval věrnost značce. Letos už soutěžíme jako privátní tým, ale protože je Praga velmi dobré auto a jsem s ním spokojen, nemám důvod jej měnit," uvedl.
Jezdce větší vozy nelákají
Jezdec přiznal, že by jej ani nelákala divácky atraktivnější kategorie největších vozů. "V naší třídě je větší a silnější konkurence a vozidla jsou obratnější. Mají však také blíže k případnému převrácení a v tom je více vzrušení," sdělil Cacák. Čáp k výběru typu vozu poznamenal: "Prodávám nákladní automobily do terénu a vím co Avia dokáže. Proto jsem si ji vybral."
Truck trial - poměrně dostupná motoristická disciplína
V současnosti dva nejznámější čeští truck trialisté si bodovací soutěž nákladních automobilů v terénu nezvolili jako první motoristickou disciplínu, ale rozhodli se pro ni později. "Radši bych jezdil rychleji, líbily by se mi starty v maratónech s kamiónem. Je to však finančně velice náročná záležitost, proto jsem si vybral v tomto směru dostupnější trial. Tahle disciplína má také své kouzlo a napětí. Navíc zde nerozhoduje tolik síla motoru, ale umění jezdce a štěstí," vypověděl Pavel Cacák.
Právě on přivedl k terénním závodům Čápa. "Mám velmi rád dynamické a rychlé sporty, především motocykly. Proto jsem vyzkoušel motokros i silniční závody. Trial s tímhle nemá nic společného, ale že často dělám předváděcí jízdy v terénu, tak mě Pavel přemlouval," svěřil se Čáp. "Moc mě to nelákalo, pak jsme si však řekl, že bych to mohl zkusit a zjistil jsem, že i když tu chybí rychlost, je v tomhle sportu také hodně adrenalinu. Například sjezd z třicetimetrového srázu pod úhlem šedesáti stupňů není procházka růžovou zahradou, ale pěkná šílenost."
Trail vyžaduje přemýšlivé jezdce
Cacák i Čáp se shodli v tom, že dobrý truck trialový pilot musí především umět používat hlavu. "Trail vyžaduje přemýšlivé jezdce," poznamenal rázně Cacák. "Je třeba mít za všech okolností chladnou hlavu, umět improvizovat, mít v sobě alespoň trochu šikovnosti a dát se dohromady s dobrým spolujezdcem, kterému nechybí stejný cit pro řešení vznikajících situací," řekl dále Pavel Cacák a stejně jako Bohumír Čáp uvedl, že větší šanci na úspěch mají zkušenější jezdci. "Kdo v podobných podmínkách jezdí déle, má značnou výhodu. Lze do trialového trucku skočit rovnou z osobáku a není potřeba jezdit s náklaďákem každý den. Je však potřeba mít dostatek rozumu, klidu a často i hodně odvahy," konstatoval Čáp startující letos v evropském šampionátu třetí sezónu.
Úroveň českého šampionátu je srovnatelná se zahraničím
Úroveň českého šampionátu je podle obou účastníků mistrovství Evropy po jezdecké stránce srovnatelná se zahraničím. "Umění jednotlivých pilotů je na stejné úrovni. Rozdíl je pouze v počtu účastníků a tím i větší konkurenci v zahraničí, ale vzhledem k tomu, že právě začal teprve druhý domácí mistrovský ročník, tak se nelze divit. Trial je velice zajímavá motoristická disciplína a posádek bude v dohledné době rychle přibývat," předpověděl Cacák a Čáp jej doplňoval: "Zahraniční jezdci mají výhodu v technicky dokonalejších autech. V naší kategorii je nejčastěji používaným strojem Mercedes Benz Unimog. Je to všestranný a velmi dobrý automobil, ale pro našince poněkud drahý."
Chybí větší propagace
Při srovnávání českého a evropského seriálu v současnosti nejznámější čeští trucktrialisté pochválili pořadatele. "Organizačně jsou závody velice dobře provedeny. V tomto směru český šampionát za evropským seriálem rozhodně nepokulhává," říkal Bohumír Čáp. "Loni jsem české mistrovství nestíhal, protože jsem měl velice nabitý program a tak se teprve rozhlížím. Myslím však, že závody jsou pořádány kvalitně, stejně dobře jako evropské podniky. Chybí jim pouze větší propagace a s tím související větší návštěvnost. V zahraničí se z podobných akcí dělají velké svátky a tomu také odpovídá i divácká kulisa," uvedl Pavel Cacák.
Nejedna posádka úvodního závodu mistrovství republiky v trucktrialu se potýkala s bahnitým terénem |
Posádka Čáp, Švanda s Avií projíždí jednu z branek třetího úseku v prvním závodě mistrovství republiky v trucktrialu v Mostě |
Diváci sledují posádku Jan Uzel - František Zima s "veteránem" Tatra 805 při průjezdu druhým úsekem prvního závodu mistrovství republiky trucktrialu v Mostě |
Náročný bahnitý terén se stal nepřekonatelnou překážkou pro několik účastníků úvodního závodu mistrovství republiky trucktrialu v Mostě |