Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Triumf umu i taktiky

31 2000
To, co Tomáš Enge předvedl v sobotu na německém Hockenheimringu, ohromilo motoristický svět. Za ujalo nejen první vítězství Čecha v závodě formule 3000, ale také způsob nečekaného triumfu. Až na jednu malou chybu to byl perfektní jezdecký a hlavně taktický výkon. Enge, který naposledy vyhrál závod Formule Ford v Zeltwegu 1996, zazářil už nejlepším časem v páteční kvalifikaci, kde poprvé získal první místo na startu. Stejně jako trénink, i závod začínal na mokré trati. Rozjížděl se za bezpečnostním vozidlem a start se změnil z pevného na letmý. "Měl jsem radost, protože pevný start by na mokru nemusel dopadnout dobře. Stačilo by malé zaváhání, propad mezi jezdce za mnou a riziko kolize by bylo obrovské," líčí Enge. Od startu řídil s nadhledem šampiona. Ujížděl druhému Australanu Webberovi, týmovému kolegovi Jihoafričanu Scheckterovi, synovi exmistra světa formule 1, i ostatním. Nerozhodil jej ani další déšť, kvůli němuž podruhé zasáhl zpomalovací vůz. Pole se sjelo, Enge přišel o náskok zhruba deseti vteřin a začínalo se znovu. Dvacáté kolo z jedenatřiceti přineslo šok. Enge zajíždí do boxů měnit pneumatiky. Nechává si namontovat kola na suchou dráhu, ačkoli asfalt je ještě velmi mokrý. Mechanikům se nedaří, zasekla se matice kola a zastávka se protáhla z obvyklých patnácti na třiadvacet vteřin. Enge se vrací na trať až jako desátý, se ztrátou bezmála minuty na prvního Schecktera. Kromě něj se nikdo ze špičky k výměně neodhodlal. "Bylo to mé rozhodnutí a se šéfem týmu Davidem Brownem jsme se po závodě shodli, že bylo správné. Nejprve si ale tým myslel, že jsem udělal hloupost," komentoval Enge. "Bez výměny gum bych asi nevyhrál. Na začátku závodu, kdy jsem jel hodně ostře, abych si udělal náskok, jsem totiž přední pneumatiky hodně poškodil." Enge po návratu z boxů jen pomalu zahříval hladké gumy a na vítězství to vůbec nevypadalo. Trať ovšem osychala a on postupně předjížděl konkurenty. Nejvíce práce měl s Brazilcem Mauriciem, se kterým se při předjíždění dokonce lehce srazil. "V tu chvíli jsem ani nic necítil, vůbec nevím, že jsme se dotkli," vzpomíná Enge, který si přitížil ještě hodinami v šikaně Jima Clarka. "Bylo tam stále ještě mokro a při přidání plynu jsem se roztočil," vzpomenul na kritický moment. Neustále však stahoval náskok špičky. Velké finále přišlo v posledních dvou kolech. Enge nejprve předjel druhého Webbera a v nájezdu do posledního okruhu zdolal i prvního Schecktera. "V posledních kolech jsem si připadal, že jedu s formulí 3000 a ostatní s formulí 3, takový byl v pneumatikách rozdíl," řekl vítěz.

Výsledky: 1. Enge 1:14,50,567, 2. Scheckter (JAR, oba mySAP.com) -6,316, 3. Webber (Austr., Arrows F3000) -16,323, 4. Piccini (It., Kid Jensen Racing) -18,244, 5. Kolby (Dán., DAMS) -20,329, 6. Bernoldi (Braz., Red Bull Junior) -29,435.

Celkově: 1. Junqueira (Braz., Petrobras) a Minassian (Fr., Super Nova) 38, 3. Webber 21, 4. Enge 14, 5. Saelens (Belg., Super Nova) a Wilson (Brit., Nordic) oba 12. Předposlední závod se jede 12. srpna na Hungaroringu, poslední 26. srpna ve Spa (Belgie).

ENGEHO SEZONA

závod umístění

Imola 5.
Silverstone 13.
Barcelona nedokončil
Nürburgring nedokončil
Monte Carlo nekvalifikoval se
Magny-Cours 5.
A1-Ring 16.
Hockenheim 1.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze