Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Třetí celou sezonu už Nor vyhrál

9 2003
Cardiff - Petter Solberg absolvoval celkem šedesát soutěží v mistrovství světa v v Británii oslavil páté vítězství. Jeho radost byl avšak nevšední, úspěchem na Britské rallye se totiž Nor stal poprvé v životě světovým šampionem. A to jel letos teprve třetí kompletní sezonu MS!

Pilot Subaru byl na stupních vítězů i po loňském ročníku. Před rokem sice zaostal za mistrem světa Marcusem Grönholmem z Finska o celých čtyřicet bodů, přesto byl stříbrný a předčil řadu legend motoristického sportu.

Letos svůj vzestup potvrdil, když dokázal vyhrát čtyři závody šampionátu (Kypr, Austrálie, Korsika, Británie), jednou byl druhý a ve dvou případech bronzový.

Nedokončil jen tři soutěže: v úvodu sezony havaroval v Monte Carlu, v Turecku poškodil podvozek a na Katalánské rallye musel odstoupit pro nedostatek paliva. Celkově nasbíral 72 bodů a pomohl Subaru k třetí příčce v klání značek.

V seriálu MS se pohybuje už šestým rokem a za tu dobu se vypracoval na jednoho z vůbec nejrespektovanějších jezdců. V devětadvaceti letech, jež završí nejspíš bouřlivou oslavou příští úterý, patří k závodníkům s velkým příslibem do budoucna.

Jistě ne náhodou ho týmový šéf David Lapworth angažoval jako kolegu Fina Tommiho Mäkinena, čtyřnásobného mistra světa z let 1996-99, který se letos loučil s rallye.

I sám Solberg hovoří o legendárním Finovi s úctou. "Je to ten nejprofesionálnější pilot, s jakým jsem kdy spolupracoval. Vždy se dělí o své poznatky a za ty roky s ním jsem od něj získal neuvěřitelně mnoho," přiznal na týmových stránkách čerstvý mistr světa, jenž v soutěžích MS zatím řídil Toyotu, Ford a Subaru.

Petter Solberg, narozený 18. listopadu 1974 v Askimu, přitom nezávodí nikterak dlouho. Pomineme-li zkušenosti s juniorským autokrosem, tak velkou kariéru začal v roce 1992 jako autokrosař a šťastný majitel prvního řidičského průkazu.

Vůně benzinu mu učarovala. Jezdil rallyekros, do norského podvědomí vstoupil úspěchy v soutěžích do vrchu v letech 1993 až 1994, kde nastupoval s vlastním Escortem. Ford záhy vystřídalo Volvo a roce 1995 se stal domácím mistrem v rallyekrosu i vrchařských soutěžích.

O rok později tento zvláštní „double“ zopakoval. První pokus s rallye nedopadl v září 1996 slavně. Solberg, závodící na Hedmarku ve vypůjčené Toyotě bratra Henninga, vážně havaroval a vůz úplně zrušil.

Oklepal se a vrhl se s Celicou na domácí mistrovství a od roku 1998 kladl důraz jen na rallye.

Specializace se vyplatila. S vozem GT4 dominoval čtyřem ze šesti domácích rallye, stal se mistrem Norska a poprvé okusil soutěže MS. Ve Švédské rallye 1998 dojel šestnáctý, v Británii boural.

Pro následující rok si jej vytipoval Malcolm Wilson z Fordu, tušící, že ze Solberga jednou vyroste superhvězda. Za partnera mu vedení vybralo zkušeného Brita Philipa Millse, s nímž jezdí dodnes.

V sezoně 1999 se díky zranění Thomase Radströma přesunul do hlavního týmu spolu s Colinem McRaem. Největším úspěchem Solbergova premiérového roku v MS bylo páté místo v Keni.

V dalším ročníku získal milovník cyklistiky a squashe pro Ford čtvrtou, pátou i šestou příčku, ale po Rallye tisíce jezer přestoupil dosti překvapivě k Subaru. V celkovém hodnocení jezdců skončil desátý, neboť v závěru sezony už nedokázal bodovat.

Spojení Solberg - Subaru se v roce 2001 neslo ve znamení rychlosti, ale i poměrně velkého množství zbytečných jezdeckých chyb. Vrcholem roku byla rallye v Řecku, na níž si Nor dojel pro stříbro.

V konečném pořadí skončil opět desátý a více než z úspěchů se doma ve Spysdebergu radoval ze syna a ženy Pernilly. Loňský ročník nelze označit jinak než jako zlomový. Z milého chlapíka, který své soupeře jen občas a nárazově vylekal, se stal jezdec, jemuž začaly pravidelně naskakovat body.

Čtyřikrát byl pátý, třikrát třetí a jednou druhý. Zlaté radosti, první v MS, se dočkal v Cardiffu. "Nikdy bych neřekl, že z toho budu mít takové nervy. Úplně jsem se klepal," popisoval novinářům Solberg chvíle před tehdejším životním úspěchem.

Po bravurně zvládnuté koncovce letos v Británii prokázal, že už se jen tak neroztřese.

Nor Petter Solberg se subaru při druhém dni Rallye Safari

Petter Solberg si dal den před svými osmadvacátými narozeninami hezký dárek, vyhrál svůj první závod mistrovství světa.

Nor Solberg se Subaru Impreza WRC ve Švédské rallye.

Nor Solberg se Subaru Impreza WRC při Švédské rallye.

Diváci Turecké rallye na skále sledují Solberga.

Petter Solberg na Subaru.

Petter Solberg vyhrál korsickou rallye.

Petter Solberg za volantem Subaru během Katalánské Rallye.

Peter Solberg projíží se svým Subaru Impreza brodem v Briské rallye.

Nor Petter Solberg (vpravo) oslavuje se svým kolegou ze stáje Subaru Tommi Mäkinenem titul mistra světa.

Autoři: ,






Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze