Co se vlastně v ulicích Monte Carla při kvalifikaci stalo?
Když se ostatní jezdci v posledních vteřinách kvalifikace Velké ceny Monaka pokoušeli sebrat Michaelu Schumacherovi pole position, museli si připadat jako ve špatném snu. Schumacher jim v předposlední zatáčce zablokoval svým vlastním vozem trať.
Okamžitě se rozpoutala diskuse: Byl to záměr, nebo měl nehodu?
"Jen tam zaparkoval auto. To je způsob, jakým bojuje Ferrari," zlobil se Flavio Briatore, šéf týmu Renault. Nepochyboval, že by obhájce titulu a vedoucí muž průběžného pořadí šampionátu Fernando Alonso z jeho stáje Schumacherův čas překonal.
Schumacher se podobným útokům bránil, podle jeho slov se jednalo o nefalšovanou jezdeckou chybu. "Pokud mi nechcete věřit, co se dá dělat. Takový je svět, v kterém žijeme."
Bezprostředně po kvalifikaci začali nečekané zastavení vyšetřovat závodní komisaři. Ale nejprve nenašli nic, za co by německého pilota potrestali. Ten tak slavil 67. pole position kariéry.
Navíc v ulicích Monte Carla, kde je první místo na startu vzhledem k nemožnosti předjíždět, extrémně důležité. V Monaku se mu to podařilo naposled v roce 2000. Ovšem radost německého pilota až do neděle nevydržela.
Jenže ještě v sobotu pozdě večer oznámili komisaři změnu rozhodnutí: Schumacher zastavil vědomě, aby zabránil soupeřům dosáhnout lepších časů. A za to byl také potrestán.
Z prvního místa tak odstartuje Alonso, na Schumachera čeká na roštu až dvaadvacátá pozice. Zklamaný byl i Massa, pilot druhého vozu Ferrari, který boural již při prvním pokusu. Oba vozy stáje Ferrari se tak ocitly na úplném konci startovního roštu.
Schumacher ale nebyl jediným potrestaným pilotem. Komisaři také penalizovali Fisichellu, který brzdil Coultharda. Z pátého místa, kterého původně dosáhl na dráze, se propadl. Nakonec do závodu vyrazí z deváté pozice.
První část kvalifikace (15 minut, jezdci jedou s minimem paliva, šest nejpomalejších nepostupuje)
Nejrychlejší čas si v úvodu prvního letošního monackého ostrého měření sil zajistil pohodlně Fernando Alonso. Michael Schumacher zatím nejel naplno a dosáhl pouze na 9. čas.
Většinu pozornosti na sebe ale strhl Felipe Massa s druhým Ferrari, který dostal na vjezdu do zatáčky Casino smyk a zapíchl se předním křídlem do bariéry z pneumatik. Sedm minut a 45 vteřin před koncem byl po dobu odklízení jeho vozu trénink přerušen.
Massa se mohl zlobit jen na sebe a měl proč. Neměl odjeté jediné letmé kolo, takže bude startovat z posledního místa na startu, což je v Monaku, kde předjíždění nepřipadá v úvahu, více bolestivé než na jiných drahách.
Spolu s Brazilcem nepostoupili Sató a Montagny z týmu Super Aguri, Albers a Monteiro z Midlandu a Speed z Toro Rosso.
Druhá část kvalifikace (15 minut, jezdci jedou s minimem paliva, šest nejpomalejších nepostupuje)
Po čtyřech minutách se, svým nejlepším časem dosavadního průběhu víkendu 1:13,532, vyhoupl do čela Kimi Räikkönen. Za něj se zařadil Fernando Alonso.
Ani Michael Schumacher o něco později na Finův výkon nestačil, a McLaren poprvé za víkend naznačil, že v Monaku se s ním musí počítat.
Do desítky nejlepších nepostoupili podle očekávání Heidfeld a Villeneuve z týmu BMW, Liuzzi z Toro Rosso a Klien z Red Bullu. Trochu překvapením bylo, že do finále kvalifikace nepostoupil Ralf Schumacher z Toyoty a vůbec se nepočítalo s tím, že by mohl vypadnout Jenson Button z Hondy.
Takhle brzo se nazrzlý Angličan loučil v kvalifikaci poprvé v sezoně. Propad ho navíc potkal v Monaku, kde bydlí. Takže na domácí půdě. Bude startovat až ze sedmé řady.
Velká Británie ale o zastoupení v elitní skupině nepřišla. Čtvrtým nejlepším časem 1:13,687 šokoval David Coulthard z Red Bullu.
Třetí část kvalifikace (20 minut, jezdci jedou s množstvím paliva pro závod)
Po tradičně nudném, čtvrthodinovém spalování paliva, zajel první ostré kolo po přezutí na nové pneumatiky Kimi Räikkönen. Ale jeho výkon 1:14,140 dlouho na vedení nestačil. Michael Schumacher předvedl 1:13,898, na které pět minut před koncem jízd nestačil ani Alonso.
Ale skutečný boj o pole position začal dvě minuty před koncem kvalifikačního tréninku. Nejdřív se Kimimu Räikkönenovi nepodařilo překonat prvního Michaela Schumachera, poté se sám sedminásobný mistr světa pokusil zlepšit vlastní výkon, ale v zatáčce Rasscase celkem nepochopitelně dostal smyk a zastavil těsně před bariérou z pneumatik.
Většina jezdců ještě dokončovala své letmé kolo, ale kvůli Ferrari na dráze vytáhli závodní komisaři žluté vlajky, a nikdo už nemohl Schumachera překonat, protože dvacetiminutový limit byl u konce. Bývalý mistr světa si tak díky nehodě zajistil 67. pole position kariéry.
Alonso byl v letmém kole a podle času lze odhadovat, že by jezdce Ferrari překonal.
Pořadí na startu Velké ceny Monaka F1 po trestu pro Michaela Schumachera a Giancarla Fisichellu:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 1:13,962 |
2. | Mark Webber | Austrálie | Williams | 1:14,082 |
3. | Kimi Räikkönen | Finsko | McLaren | 1:14,140 |
4. | Juan Pablo Montoya | Kolumbie | McLaren | 1:14,664 |
5. | Rubens Barrichello | Brazílie | Honda | 1:15,804 |
6. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 1:15,857 |
7. | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | 1:16,462 |
8. | Nico Rosberg | Německo | Williams | 1:16,636 |
9. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Renault | 1:14,396 |
10. | Ralf Schumacher | Německo | Toyota | 1:14,398 |
11. | Christian Klien | Rakousko | Red Bull | 1:14,747 |
12. | Vitantonio Liuzzi | Itálie | Toro Rosso | 1:14,969 |
13. | Jenson Button | Velká Británie | Honda | 1:14,982 |
14. | Jacques Villeneuve | Kanada | BMW Sauber | 1:15,052 |
15. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 1:15,137 |
16. | Christijan Albers | Nizozemsko | Midland | 1:15,598 |
17. | Tiago Monteiro | Portugalsko | Midland | 1:15,993 |
18. | Scott Speed | Spojené státy americké | Toro Rosso | 1:16,236 |
19. | Takuma Sató | Japonsko | Super Aguri | 1:17,276 |
20. | Franck Montagny | Francie | Super Aguri | 1:17,502 |
21. | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | bez času |
22. | Michael Schumacher | Německo | Ferrari | 1:13,898 |