Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Proč formule 1 neumí namíchat jinou zmrzlinu

Němec Nico Rosberg na trati Velké ceny Bahrajnu. | foto: AP

5 2016
Jako by teď formuli 1 velel popletený vladař z Půlnočního království, který každou chvíli „slibuje to, co slíbil“, protože před okamžikem z jeho úst vyšlo, že „odvolává to, co odvolal“. F1 nyní totiž názorně ukazuje, do jaké bídy sama sebe v posledních letech zahnala. A byť by zákaz zpívání stačilo zrušit jedním výnosem, tak ona kvůli zkostnatělosti nedokáže vyřešit jednoduché potíže.

Je to měsíc, co byl zaveden nový formát kvalifikace, v němž postupně odpadávají pomalí jezdci, až zůstane ten nejrychlejší. Mělo to být zatraktivnění, leč systém, který se upletl pár dní před sezonou, se ukázal jako krok vedle, protože piloti obkroužili jen kolo a pak trať zela prázdnotou.

Ano, chyba se může stát, však hned po kvalifikaci v Austrálii šéfové týmů vyhlásili, že je tento formát navždy zapomenut a F1 se vrátí k tomu loňskému. Jenže za pár dní jste četli, že prý by se nemělo spěchat, a tak i teď o víkendu v Bahrajnu zůstalo u nudy. Načež šéfové zase hořekovali, že je to opravdu nesmysl, který je třeba utnout.

Tak se v NEDĚLI sešli s vedením F1 a po 90 minutách oznámili, ... „že se sejdou zase ve čtvrtek“. A Sebastian Vettel, čtyřnásobný mistr světa, glosoval: „Je to stejné, jako když prodáváte vanilkovou zmrzlinu, ale lidi se ptají po čokoládové. A vy druhý den otevřete a zase máte jen vanilkovou.“

Jenže, lze se divit, když v F1 panuje chaos a nikdo pořádně neví, kdo má zavelet, že se teď bude míchat čokoládová? Tomuhle sportu či spíš byznysu, který ročně generuje obrat přes miliardu liber, chybí jednotné řízení. Na jedné straně stojí faktický majitel, kterým je investiční skupina CVC Capital Partners.

A té je šumafuk, kdo na trati vítězí, hlavní je, aby se sypaly zlaťáky. A tak stále častěji včetně Česka se F1 přesouvá na placené kanály, které si mohou dovolit zdražující se televizní práva. A stále častěji se F1 z tradičních okruhů stěhuje do míst, kde za ni umějí zaplatit.

Jen za posledních devět let se průměrná cena, kterou musí pořadatel vysázet, zvedla z 19 milionů dolarů na letošních 33. A zatímco v roce 2007 byla nejvyšší částka na 40 milionech, teď je jeden z okruhů ochoten platit i 90. A všem se to rentuje.

Jenže je tu ještě druhá strana F1 - ta sportovní. Do té se investoři nemontují, protože přes tvorbu pravidel je tu Mezinárodní automobilová federace FIA. Ta sice kroky (někdy) konzultuje s týmy, ovšem trvá-li si na svém, nic ji neodradí. A tak třeba v zájmu ekologie nařídila používat v F1 hybridní motory, což vzápětí u týmů, jezdců i diváků vyvolalo poprask, protože formule ztratila obvyklý řev. A než se „kolos“ plný byrokratů rozhýbe, tak nestihne zrušit tragikomickou kvalifikaci, navzdory tomu, že svět F1 shodně tvrdí, že jiné řešení není.

Je to schizofrenie, o které F1 ví, ale neléčí se. Naopak její rozdvojené vedení vyvolává situace, nad kterými drtivá většina z půlmiliardy diváků (sledovanost z roku 2014) nechápavě žasne. A tak Bernie Ecclestone - muž, který se pro majitele snaží o co největší zisk a z té logiky by měl F1 vychvalovat do nebes - otevřeně řekne, že je teď formule nejhorší v historii a on by rozhodně nezaplatil za lístek. „Nenabízíme dobrou show a lidi podvádíme. Je to stejné, jako byste si koupili lístky na Rolling Stones, ale Mick Jagger nemohl zpívat.“

I jezdci, kteří obvykle ctí, že „koho chleba jíš, toho píseň zpívej,“ už mají chaosu dost a sepsali kritický dopis, v němž F1 žádají o systémové změny.

Obávám se však, že brzy se jich nedočkají. Protože zatímco v Půlnočním království se ze zahradníka vyklubal moudrý král Miroslav, který zemi ze dne na den rozzářil, F1 pohádkového spasitele marně vyhlíží. A tak i zítra se zase bude prodávat vanilková.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze