Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Trápily ho horečky a urazil kolo. Přesto Kopecký dojel na Sardinii třetí

Jan Kopecký | foto: Dalibor Glück, MAFRA

6 2010
Olbia (Od zvláštního zpravodaje MF DNES) - Na začátku týdne jej trápily čtyřicetistupňové horečky a jízda v autě ho moc nebavila. Přesto český pilot Jan Kopecký potvrdil, že šotolinové soutěže mu sedí čím dál víc. Po čtvrtém místě v Brazílii a třetím v Argentině tovární jezdec Škody Motorsport, kterého jako obvykle ve Škodě Fabii S2000 navigoval Petr Starý, znovu dosáhl na medailovou příčku.

Při pátém dílu Intercontinental Rally Challenge (IRC) na Sardinii dojel třetí za stájovým kolegou Hänninenem a Italem Andreuccim s peugeotem, na něhož ztratil pouhých 2,6 vteřiny. V celkovém pořadí je druhý s 11bodovým mankem na Hänninena.

"Andreucci jel velice rychle, druhé místo si zaslouží. Mě spíš může mrzet, že jsem chyboval v první etapě," připomněl Kopecký, že urazil kolo a nabral ztrátu.

Během dopolední sekce druhé etapy jste téměř smazal 40vteřinové manko. Opravdu nešlo přeskočit Andreucciho úplně?
Jel jsem rychle, ale on taky. Šanci jsem měl, jenže byla minimální. Spíš se dalo očekávat, že to nevyjde. Přece jen byl doma. Kdyby mě na barumce porazil v poslední vložce, taky bych byl zklamaný. Daleko víc mě proto mrzí pětivteřinová ztráta, kterou jsem nabral dopoledne.

Co se stalo?
Na horizontu jsem pokazil jednu odbočku a najednou jsem byl na úplně jiné cestě. Musel jsem se vrátit zpátky na trať erzety.

Ještě předtím jste urazil pravé přední kolo. Jak k tomu došlo?
Největším nebezpečím na trati byla spousta volných kamenů a skrytých skal, na což jsme v první etapě doplatili. Kámen, o který jsme kolo urazili, jsme neměli napsaný v rozpise. Vůbec jsme o něm nevěděli.

Ztratil jste 52 vteřin, v cíli vám k prvnímu místu chybělo 38. Mrzí vás to hodně?
Hlavní bylo, že se nám nic nestalo a bezpečně jsme dorazili do cíle.

Ještě před závodem vás trápily vysoké horečky. Tušíte, z čeho jste je měl?
Nevím, asi mě něco štíplo. Měl jsem nějaký flek na noze, postupně se to rozrůstalo, lezlo do břicha a pasu a horečky se zvyšovaly. Musel jsem začal jíst antibiotika.

Měl jste vůbec chuť závodit?
Ano, protože antibiotika zabrala a během závodu jsem se cítil dobře. Nejhorší to bylo v první den tréninku. Noc předtím i během něj jsem měl čtyřicetistupňovou horečku, nemohl jsem se pořádně soustředit. Proto jsem byl rád, že trénink byl krátký. Ale podepsalo se to na mém rozpisu, který nebyl moc dobrý. V prvním průjezdu jsem jel na oči.

Na Sardinii jste závodil už potřetí. Pomohly vám předchozí zkušenosti?
Jedině znalostí prostředí. První etapa byla úplně nová, druhou jsem v současné podobě taky nejel. Ve srovnání s tím, co pamatuji, vedla většina úseků v protisměru. Šlo o mix všeho možná.

Šotolinová trať na Sardinii je hodně rozbitá, na cestě je spousta kamenů. Závodí se na ni líp se současným modelem S2000, nebo to bylo jednodušší při předchozích startech s modelem WRC?
Pokud auto funguje, tak je mi to jedno. Ale vozy WRC mají větší výkon, proto víc rozbijí trať. Pro současné dvoutisícovky to není tak kruté.

Mezi zámořské soutěže a Sardinií byla vložena asfaltová rallye na Kanárských ostrovech. Nevadí vám častá změna povrchů?
Jsem za ni rád. Pro mě by bylo lepší, kdyby šotoliny bylo víc a jezdilo se na ní častěji. Ale proti Argentině jsem se cítil líp.

Teď budou následovat vaše oblíbené asfalty, na kterých se pojedou čtyři z nejbližších pěti závodů IRC. Zkusíte v nich smazat jedenáctibodové manko na Hänninena?
Musím stát nohama na zemi. Možná by to pro nás měla být malinko výhoda, ale Juho na nich jede tady velice rychle. Navíc má solidní náskok, bude si moc dovolit jet kudlu. Těžko odhadovat, jak se to vyvine.

Koncert mechaniků udržel českého jezdce v závodě

Na začátku byla obava, jestli mechanici stihnou včas opravit auto, aby mohlo zpátky na trať. Po vymezených dvaceti minutách se ozval servisním zázemím Škody Motorsport bouřlivý potlesk, který je ocenil za skvělou práci.

Tyto dvě emotivní chvíle vymezují zásadní opravu, která udržela Jana Kopeckého v Italské rallye. Český pilot Škody Motorsport urazil v první etapě kolo a jen se štěstím dorazil až do servisní zóny. Ale v ní se nemusel stresovat. Zatímco v klidu obědval, mechanici dali Škodu Fabii S2000 do pořádku.

"Kluci to zvládli skvěle," poděkoval Kopeckým svým mechanikům. Nešlo přitom o jednoduchý úkol. Kromě pravého předního kola, tlumiče a dalších věcí mechanici měnili i převodovku a diferenciál. Pokud by se vám něco podobného stalo v běžném provozu, nejméně týden byste se svým autem nemohli počítat.

"Jak znám naše servisy, auto by tam opravdu stálo celý týden," pousmál se Kopecký. "Kluci ale mají všechny výměny natrénované. Stejně jako se potřebujeme zlepšovat my, zlepšují se i oni. Jsou to profíci plným coulem."

Za to, že jim přidělal práci, si ho však škodováčtí mechanici nedobírali. O tom víc štvalo samotného pilota, že jim přidělal práci a hlavně že přišel o šanci na Sardinii vyhrát.

"Mrzí mě to," připomněl Kopecký, že kvůli poškozenému kolu ztratil 52 vteřin, přitom k prvnímu místu týmového kolegy Hänninena mu chybělo 38 vteřin.

Autoři:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze