Dvojnásobný mistr světa v časovce byl po těžkém sobotním pádu odvezen do nemocnice v Bastii. "Dvakrát ztratil vědomí," informoval tiskový mluvčí stáje Alessandro Tegner. V nemocnici lékaři diagnostikovali lehký otřes mozku a pohmožděniny v oblasti levé plíce. Martin měl hlubokou tržnou ránu na lokti a zakrvácené následky pádu si odnesl i na levém koleni, boku, rameni či zádech.
Přesto se jezdec po poradě s lékaři odhodlal v neděli dopoledne do 2. etapy odstartovat. "Už se zase smál," informoval Tegner. "V noci byl schopný spát a ráno pak mohl i jíst. Je těžké říci, zda Tony druhou etapu dokončí, ale chce se o to pokusit. Vložil spoustu energie do přípravy na Tour. Pokud se však nebude cítit dobře, sleze z kola."
Stáj Omega Pharma byla sérií sobotních pádů postižena nejvíce. Nešlo jen o zranění Martina, karambol zároveň poslal k zemi další jezdce týmu a zablokoval Marka Cavendishe v jeho snaze bojovat o etapové prvenství.
"Jeden z cyklistů vrazil do našeho Kwiatkowského, do jehož kola pak vjel Gert Steegmans a upadl. Mark Cavendish sice neupadl, ale byl stejně jako řada dalších zablokován," líčil šéf týmu Patrick Lefévre.
Na místě byl rovněž Marck Coucke, výkonný ředitel Omega Pharmy. Ten si nebral servírky, když se před novináři pustil do ostré kritiky organizátorů Tour ze společnosti ASO. Ty označil za viníky chaosu, jež vedl k sérii pádů.
Fotogalerie z první etapy |
"Náš tým byl skvěle připraven, ale potom se stane to, co Francouzi nazývají slovem bordel. Najednou je v cíli zaseklý autobus, který si asi myslel, že je pořád v Austrálii. V tu chvíli byl závod vzdálen 15 kilometrů od cíle, jezdci jeli rychlostí 60 kilometrů za hodinu a zbývalo jen čtvrt hodiny na vyřešení situace. Viděl jsem organizátory, jak zmateně běhají okolo. Měli etapu hned neutralizovat! Místo toho se rozhodli předsunout cíl o tři kilometry dopředu, za zatáčku!
Tyhle sprinty jsou už tak dost nebezpečné, ale je ještě mnohem horší, když jezdci najednou slyší ve sluchátkách, že mají spurtovat už tři kilometry před místem, kde to očekávali, a ještě k tomu za zatáčkou. A potom jim najednou řeknou, že to zase neplatí. To je zlé. Potřebujeme jasná rozhodnutí z formule 1. Měli tu etapu anulovat. Show musí pokračovat, ale ne za cenu, jakou jezdci zaplatili."
S tím souhlasil i Lefévre. "Je pár věcí, které mě na Tour už několik let rozčilují. Jeden z mých cyklistů, Pineau, vždycky říká: To je prostě Tour. V ideálním světě bychom v sobotu vyhráli, což by v týmu snížilo tlak."
Namísto ideálního světa se však v tom reálném musí srovnat s nečekanými potížemi. "Pokud Tony Martin nebude moci pokračovat, můžeme zapomenout na úspěch v týmové časovce a budeme muset přebudovat sprinterský vlak Marka Cavendishe," posteskl si Coucke. "A možná budeme muset zapomenout i na zelené triko."
Stáj Orica GreenEdge, jejíž autobus v cíli uvízl, byla penalizována pokutou 2000 švýcarských franků. Tak organizátoři potrestali australský tým za to, že se jeho španělský řidič neřídil pokyny organizátorů a projížděl pod cílovou branou až poté, co byla vztyčena její horní část.