Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Todt junior, manažer ze světa formule 1, tvrdí: Otec mi pomohl

VĚČNĚ SPOLU. Felipe Massa (vlevo) tráví se svým manažerem Nicolasem Todtem sto dní ročně. | foto: Profimedia.cz

6 2010
Mají stejnou napoleonskou postavu, stejný výraz ve tváři i obdobný hlas. Jen kulatější bříško Nicolasi Todtovi – na rozdíl od jeho otce – chybí. "Taky se snažím dělat maximum, abych se mu aspoň v tomhle nepodobal," žertuje 32letý Francouz v exkluzivním rozhovoru pro MF DNES a iDNES.cz.

Stejně jako jeho otec Jean Todt, bývalý Schumacherův šéf z Ferrari a dnes prezident Mezinárodní automobilové federace FIA, pracuje také on v motoristickém zákulisí.

Do Prahy ve středu přijel coby osobní manažer elitního brazilského pilota formule 1 Felipeho Massy.

Každého – a stejně tak nás – napadne: měl jste v životě díky otci protekci?
Měl. A je to logické. Díky němu jsem vyrůstal v motoristickém sportu. Když mi bylo pět, jezdil jsem s otcem na rallye, v patnácti jsem býval na 24hodinovce v Le Mans. Byl jsem s ním už jako kluk u spousty jednání, potkával jsem řadu lidí a slyšel jejich rozhovory. Díky tomu jsem pochopil, jak to chodí v motoristickém byznysu. Mít vlivného tátu znamenalo poznat řadu jezdců i lidí ze zákulisí.

Vlastní "praxi" už jste rozjel sám.
Přesně tak. Začal jsem dělat manažera před sedmi lety, takže mi při rozjezdu samozřejmě tátova pozice pomohla. Ale nebylo to tak, že by přišel a řekl: Teď se starej o Massu.

Musel jste jeho důvěru získat.
Chtěl jsem ho, protože jsem věděl, že je dobrý. Kontakty jsou dobré, ale ve světě motosportu nevěřte na přátelství, v něm rozhodují peníze.

Ale je snazší, když s otcem jednáte ve Ferrari o kontraktu pro Massu, ne?
Ono je celkem i tak jednoduché jednat s Ferrari o angažmá pilota. Ale když k nim přijdete s průměrným jezdcem, tak vás nikdy nebudou poslouchat. Šanci vám dají, jen když nabízíte výjimečného pilota, jakým je právě Felipe, Alonso nebo Michael Schumacher.

Právě s Michaelem Schumacherem hrál váš otec v jednom filmovém dílu o Asterixovi. Jak se vám jako herec líbil?
Tak viděli jste to, ne? Myslím, že to, co dělá, mu jde lépe. Ale on tam hrál proto, aby získal peníze pro zdravotnickou nadaci, takže ať mu filmoví kritici odpustí.

Popište, jak vlastně manažer jezdci pomáhá a co je jeho práce.
Budu mluvit za sebe. Já se snažím vyhledávat ty nejlepší jezdce, se kterými pracuju třeba už ve věku, kdy ještě závodí na motokárách. Hledám jim sponzory, aby se mohli posouvat do vyšších sérií, ve kterých se teprve ukáže, jestli jsou dost dobří na to, aby stáli za vyjednávání o smlouvě v F1. Jen u Massy to bylo jiné, s tím jsem začal spolupracovat až v době, kdy už ve formuli byl. Trávím s ním na závodech veškerý čas, doprovázím ho na reklamní akce, je to tak sto dní do roka.

Znáte nějaké české jezdce?
Jsem majitel týmu série GP2, kde testoval Jan Čarůz (Charouz) a nevedl si úplně špatně. Znám Tomáše Engeho, ale ten už není nejmladší, a slyšel jsem o Josefu Královi, který teď v GP2 bude jezdit.

Mají šanci se do F1 dostat?
Ve formuli 1 je k dispozici jenom 24 míst, mezi jezdci panuje velká rivalita, protože trh je malý. Takže musíte být hodně výjimečný, abyste se stal jedním z těch vyvolených.







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze