"Taxis se trénovat nedá. Ten se prostě musí jen jednou za rok skočit," tvrdí trenér a žokej Josef Váňa, když doma v Mlýncích sedlá svého Juventuse.
Taxis je mýtus, nejtěžší skok evropských závodišť. Živý plot vysoký 150 a široký 180 centimetrů, pak čtyři metry široký příkop. "Ve světě se preferuje, že kůň má skákat jen to, co vidí. Proto jinde bývají příkopy před živým plotem. Ale v Pardubicích je tomu naopak," podotýká Čestmír Olehla, trenér dvojnásobné vítězky Registany.
Nejdrastičtější metodu přípravy na Taxis vymyslel za dávné totality ruský trenér Laskov. "Viděl jsem to na jejich závodišti v Rostově na vlastní oči: nad překážkami tam natáhli ostnaté dráty. Tak nutili koně nabrat výšku, aby Taxis přeletěli," vypráví Váňa.
"Laskov jich dostal na jaře 200 a do Pardubic pak přivezl 10, kteří jeho přípravu vydrželi. To už je naštěstí minulost."
Někteří zahraniční reportéři pro Taxis vymýšleli přezdívky "Vražedná překážka" či "Skok smrti". První kůň tu zahynul roku 1927, dodnes si vyžádal 23 koňských životů. Naposledy loni Cieszymira.
"V minulosti s ním koně měli problémy především proto, že nebyl pečlivě stříhán," říká Petráň. "Byly v něm díry. Když kůň vidí díru, zamíří do ní. A pak nemůže příkop přeletět."
V 90. letech dostal Taxis nový kabát. Šířka živého plotu se zkrátila o víc než metr a příkop byl zčásti zasypán. "Dřív měl hloubku dva metry. Když kůň nedoskočil, nevyhrabal se z něj. To dnes neplatí. Také doskoková hrana už není ostrá, ale oblá," líčí Petráň.
Váňův Juventus tu loni přesto málem upadl, při dopadu chvíli "hledal" nohy. "Snad mu to pomůže a bude si pamatovat, že musí krok trošku natáhnout," doufá trenér. Věří, že nepříliš zdařilá premiéra nezanechala osudové stopy na Juventusově psychice. "Třeba Maskul si loni vzpomněl na tu bombu, co dostával za Taxisem do nohou, najížděl na něj se strachem – a podle toho dopadl."
I proto Váňa tréninky Taxisu nedoporučuje. "Nedej bůh, aby si někdo doma postavil cvičný Taxis a pak tam s koněm spadl. Potom ho už na ten opravdový nedostane. Kůň je chytré zvíře. Proč by šel znovu do nebezpečí, které tam na něj číhá?"
Navíc atmosféru zaplněných tribun a ženoucího se stáda koní v tréninku nenapodobíte. "Stejně tak do jiného prostředí nepřenesete specifický pardubický nájezd na Taxis z oblouku," říká Olehla. "Ovšem psychicky své koně připravuji na to, že za plotem může být vždy i příkop."
Pro Registanu býval testem na Taxis pět metrů široký živý plot Velký oxer na závodech v Meranu. Naopak kapitán Popler údajně se svými žáky z jezdeckého učiliště zdolával Taxis v rámci výuky na erárních koních brigadýrkách – a nikdo nespadl.
Ale to je "mytologie" Velké. Teď stojí Taxis sám, mohutná, tichá výzva. Trpělivě vyčkává. Jen jednou do roka na pár vteřin nadejde čas, kdy nad ním proletí stádo koní.
. PROJEĎTE SI VELKOU PARDUBICKOUAnimace slavného dostihového závodu: přesná trať, detaily jednotlivých překážek, seznam kvalifikovaných koní a přehled předchozích vítězů ZDE. |