Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Tatry se připravují na Dakar

Tatra v písku - Kamion Tatra se prodírá pískem. | foto: Letka racing team

9 2003
Kopřivnice - Blížící se šestadvacátý ročník dakarské rallye přinese v kategorii kamionů mnohem silnější konkurenci. Kromě obligátních Tater a Kamazů se totiž na start ve francouzském Clermont-Ferrand i otec a syn De Rooyové z Nizozemska, dva vozy stáje Ginaf, nový model automobilky Hino představí Japonec Sugawara a do pořadí na předním místech bude chtít promluvit i Martin Macík s Liazem.

Karel Loprais a Tomáš Tomeček z kopřivnické Tatry tak budou mít mnohem více soupeřů. "Podle informací, které se k nám dostaly, bude konkurence oproti předešlým letům daleko větší, což je jen dobře. Pro fanoušky i pro naši třídu," pochvaluje si kvalitnější startovního pole Tomeček.

Velkou zásluha na této změně má De Rooyův návrat na Dakar. "Naštěstí se mu podařilo kamiony oživit. Do té doby jezdily jen Tatry a Kamazy, což nebylo pro západní Evropy zajímavé," podotkl Tomeček.

Před jeho týmem Letka racing se tak objevila nová výzva a zároveň nutnost opět nastartovat již stagnující vývoj vozů. Tomeček stejně jako Loprais do té doby spoléhal na osvědčené starší modely kopřivnické automobilky. Upravit kamion musel i kvůli k podmínkám pořadatelů, kteří se snaží tuto třídu přiblížit sériovým strojům.

Tomeček tak musel se svými mechaniky například posunout umístění motoru více dopředu nad přední nápravu a zabudovat k motoru restriktor sání. Vylepšit jízdní vlastnosti by měly i nové kapalinové tlumiče či odlehčení vozu.

"Podařilo se nám to zejména pomocí plachtové konstrukce. Otázkou je ale životnost této plachty. Předpokládá se, že se pojede v buši, takže se bude plachta trhat. Povezeme dvě náhradní a dost lepidla, takže budeme lepit. Za těch několik desítek kilo to stojí," podotkl třiatřicetiletý jezdec, který se chystá na devátou dakarskou rallye.

Z vítězství se radoval hned při svém prvním startu, kdy dělal navigátora Lopraisovi. Od roku roku 1999, kdy usedl za volant, se však umístil nejlépe druhý před rokem. V nadcházejícím ročníku by mu měl hrát do karet návrat k tradičnímu těžkému modelu soutěže.

Cíl bude opět v senegalském Dakaru, takže se pojede napříč africkým kontinentem. "To by nám mělo vyhovovat. Čím více bude trať rozbitá, tím lepe pro Tatru. Nezávislé zavěšení kol by měla být naše výhoda," pochvaloval si Tomeček letošní volbu.

Posádky se musí připravit na členitější, rozbitější trať a také na náročné duny. "Loňské egyptské pískové etapy byly jen rychlé. Duny poté byly vysoké, ale v pohodě. Nyní nás čekají

hlavně v Mauritánii nízké měkké duny, což je mnohem horší na jízdu," těšil se Tomeček, který stejně jako v předešlých letech utvoří posádku s Jaromírem Martincem a Brazilcem de Azevédem.

Vzhledem k tomu, že do startu rallye zbývá necelý měsíc, finišují závěrečné přípravy. Závodní Tatra má momentálně naježděno stejně jako v předešlých letech přibližně 2000

kilometrů, více však v terénu. "Vše je z 95 procent hotové. Teď už budeme jen nakládat doprovodný vůz, což máme připravené. Čeká nás ještě malé ježdění na polygonu v Kopřivnici a poté cesta do Francie. Než se začne v Africe závodit, najedeme ale ještě 4000 kilometrů po asfaltu," dodal jezdec, jenž začínal u trialu a závodění se věnuje již jedenáct let.

Autoři: ,






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze