Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Číňané závody tahačů vychytají, umí kopírovat, tvrdí Kolomý

4 2015
Loni chtěli objevovat Ameriku, místo toho je samotné objevila Čína. Roudnická stáj tahačů Buggyra stojí u rozpuku tamní závodní série. A díky pilotovi Martinu Kolomému slavila i první výhru. „Zatím se jezdí se sériovými auty, je to běh na dlouhou trať. Oni to ale vychytají. Jsou chytří a umí kopírovat,“ rozesmál se Kolomý, specialista na dálkové rallye.

Buggyra pomáhá sérii China Truck Racing Championship technologicky, sportovně i organizačně. „Loni jsme v Číně byli na offroadové exhibici, tam to všechno začalo. Stali jsme se partnerem projektu, spolupráce je na tři roky. Máme se na co těšit, vyústí to v zajímavé věci i tady v Čechách,“ podotýká manažer roudnické stáje Jan Kalivoda.

V Číně už trucky na okruzích jezdily, nyní však dostaly závody nový formát a díky Buggyře poprvé i jezdce z Evropy. Kolomý v Guandongu jako náhradník za maroda Davida Vršeckého úvodní ze tří závodů ovládl se svým čínským parťákem, jehož si stejně jako tahač vylosoval.

„Já s kamionem jezdil pracovně po vojně a bylo to skoro stejné jako teď, měl jsem navíc jen rám, závodní sedačku a volant,“ líčí Kolomý. „Ale i na sériovém autě si můžeš dělat menší změny. Něco sundat, třeba točnu, ať to není zbytečně těžké.“

Fotogalerie

Závodil i Adam Lacko, eso Buggyry a druhý muž evropského šampionátu. Jenže měl smůlu na los. „Já bohužel dostal šestikolku. Nejdřív jsem si myslel, že to je safety car. Jenže mnou vylosovaná automobilka nevyrábí krátkou verzi. S tím se prostě nejede dobře,“ vykresloval Lacko. „Auto přivezli ve stavu, v jakém vyjede z fabriky. Museli jsme jim vysvětlovat, že na závody fakt nepotřebujeme rezervu ani tisícilitrovou nádrž, ale že nám stačí na 100 litrů.“

Kalivoda tvrdí: „Ano, jsou to sériové tahače, ale divák to stejně nepozná. Když jsou závody atraktivní, je mu vlastně fuk, jestli to má deset tisíc koní nebo jen pět set.“

Zatímco Buggyra učí čínské závodníky jezdit a mechaniky v rámci pravidel vozy upravovat, sama by ráda okoukala čínský marketing a mediální pokrytí. „Mají zaštítění vlády a národní televize CCTV, která všechny závody vysílá živě. Dosahují sledovanosti 100 milionů diváků! taková čísla by se mi na náš šampionát taky líbila,“ usmál se Kalivoda.

I Kolomý žasnul: „Je to televizní stát. Přijelo snad 50 kamer, plno novinářů a fotografů, stáli v každé zatáčce.“ V září se jede v Šanghaji, seriál vyvrcholí v říjnu v Pekingu.

Tahače závodí po celém světě. Populární jsou v Brazílii, vzkříšení zažívají v USA, národní série baví diváky v Japonsku, na Novém Zélandu, ve Francii či Anglii, k tomu evropský šampionát. Že by i díky čínskému rozmachu vznikla světová série? Kalivoda se nebrání: „Ale míček není na naší straně kurtu.“

Autor:






Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze