Když se promotérská společnost Dorna ujala vlády nad mistrovstvím světa v motokrosu, provedla hned zásadní změnu. Zavedla systém triplů, jak motokrosaři označují závody tří kubatur v jednom dnu na jediném závodišti. Dorma měla zkušenosti ze silničního motocyklového šampionátu a ty přenesla do terénu. Teď přichází nový promotér Young Stream a opět budou velké změny.
Společnost Young Stream už oznámila, že zredukuje počet objemových tříd v šampionátu na dvě. Podle slov Jiřího Charváta, předsedy Motokrosové komise FMS AČR, která motokros v Česku řídí, se první bude označovat MX1 a je určená stroje s dvoudobými motory do objemu 125 kubíků nebo čtyřtakty do 250 kubíků. Druhá je MX2. Ta je pro dvoudobé dvěstěpadesátky nebo čtyřtakty do 450 kubíků.
"Více tříd v mistrovství světa nebude. Třetí třída MX3 - pro dvoudobé pětistovky či čtyřtakty do 650 kubických centimetrů - se přesune do mistrovství Evropy," prohlásil Jiří Charvát.
Podle jeho vyjádření se současně rozroste kalendář světových podniků. Nový promotér počítá se 17 závody MS jednotlivců a jedním závodem družstev. Evropský seriál doplněný o třídu MX3 by měl mít tucet dílů.
"To je třicet víkendů. Teď si jen marně lámeme hlavu nad českým kalendářem. Chceme se vyhnout termínové kolizi se světovými nebo evropskými podniky. Asi pojedeme o vánocích," kroutil hlavou Charvát.
A bude vypadat jeden podnik mistrovství světa? Zatím není nic jistého. Ředitel světového závodu v Lokti nad Ohří Zdeněk Dvořák krčí rameny. "Mají se jet dvě samostatně bodované rozjížďky v každé kubatuře. Zda na čtyřicet minut nebo na jiný čas zatím nevím. Moudřejší bych měl být na konci října. Ale jedno vím jistě - bude u nás sice startovat méně motokrosařů, ale podnik přijde podobně jako letos na zhruba deset milionů korun. To už nám nový promotér sdělil," konstatoval Zdeněk Dvořák.
Na západočeském závodišti by se měl podnik MS uskutečnit 1. srpna 2004. Úplně jasno ale bude o systému MS i ME na začátku listopadu, kdy zasedá vedení Evropské motocyklové unie v Dánsku. Řadě pořadatelů evropských klání se totiž nelíbí přiřazení třídy MX3 do seriálu ME. "Pořadatelé se tomu brání. Závod totiž výrazně podraží. I my jsme chtěli jet Evropu v Jiníně, ale teď asi závod vzdáme právě kvůli navýšeným nákladům," doplnil Jiří Charvát.