Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Super Bowl, ztělesnění USA: nejen výjimečný sport, ale i rekordní částky

BUDE TO BOJ. Na finále Super Bowlu se chystají hráči Denver Broncos. Vepředu je Emmanuel Sanders. | foto: AP

7 2016
Tohle je Amerika: velký stadion, velké story a velké peníze. Je-li v USA sport showbyznysem, pak se Super Bowl stal samým vrcholem tohoto řetězce; být to v říši zvířat, finále ligy amerického fotbalu NFL by zvládlo „sežrat“ všechny ostatní.

Jak se všechno zrodilo?

Dějiny Super Bowlu a financí jsou podobně zajímavé jako to, kdo v minulosti získal Trofej Vince Lombardiho, o niž letos bojují Carolina Panthers a Denver Broncos.

Zlomovým rokem je ten orwellovský – 1984, kdy nepřišel Velký bratr, nýbrž Velký inzerent. Přesněji firma Apple, jež investovala tehdy astronomických 400 tisíc dolarů do výroby a dalších 450 tisíc do odvysílání. Pro ilustraci: basketbalová megastar Larry Bird v té době bral 1,8 milionu za rok a výdaje na reklamu a marketing zdaleka nebyly v současném měřítku.

Fotogalerie

Pro Apple spot s názvem 1984 natočil slavný Ridley Scott. Obsah? Utopicky mrazivá reklama odkazuje na Orwellův román a na jejím konci dívka kladivem rozbije obrazovku „Velkého bratra“. Vzkaz? „Kupujte počítače Apple Macintosh, s nimiž bude rok 1984 jiný.“

Jiný byl od té doby i Super Bowl.

Scottův spot vidělo téměř 78 milionů diváků a zrodila se nová éra. Už žádné troškaření! Vše popohnal nástup měření dopadu reklamy a první období vygradovalo v roce 2000. Internetová bublina teprve měla prasknout a jí nadopovaná ekonomika USA svolila k 3 milionům dolarů za půlminutový spot.

Bláznivé? Ne tak docela.

Výdaje pak poklesly, aby zase začaly stoupat. V roce 2007 se za půlminutovou reklamu platilo 2,38 milionu dolarů.

V roce 2010 to bylo 3,1 milionu.

Letos má padnout pětimilionová suma. Pozor, všechny částky jsou za vysílání samotné, bez výrobních nákladů! „Je to totální nervák. Musíte si být jistí, že za tyhle peníze klientovi zařídíte to nejlepší,“ řekl David Angelo z losangeleské „reklamky“ David & Goliath, jež zpracovala spot automobilky Kia pro letošek.

Ale to zdaleka není vše. Loni vidělo Super Bowl 114 milionů diváků – a tak je reklama v poločase jen nejnablýskanější části celku; v souhrnu se utratilo přes 345 milionů dolarů! Až tedy v noci na pondělí zazpívá hymnu Lady Gaga a o pauze vystoupí Coldplay, Beyoncé a Bruno Mars, peníze se jen pohrnou.

Super Bowl je součástí nejen sportovní historie, ale i popkultury. Vystupovat v pauze znamená být mezi králi a královnami showbyznysu. Super Bowl je v době, kdy televize ustupuje internetu a mobilním zařízením, unikátní: vrchol NFL se sleduje živě na klasické obrazovce, proto má reklama takovou cenu.

Výjimečnost Super Bowlu ukazuje i to, že podle jistých studií vlastně vůbec neznamená, že kdo se objeví v reklamě, vzbudí tím větší zájem o výrobky – auta, počítače ani tyčinky Snickers díky tomu nezaznamenají boom, zato se naleští to, čemu se říká „povědomí o značce“. „I pět milionů dolarů se vyplatí, když si za ně koupíte místo na výsluní populární kultury,“ píše Time.

Mimochodem, Panthers a Broncos mají poprvé v dějinách Super Bowlu quarterbacky-jedničky draftu: za první bude Cam Newton chtít ukázat, že je vládcem své generace, za druhé se slavný Payton Manning možná bude loučit s kariérou.

Ale jen o sport už tu dávno nejde.

Super Bowl je mnohem víc.

Jakou reklamu budou diváci o poločase sledovat?

Ve hře o čest oslovit diváky o poločase Super Bowlu zůstaly tři spoty. Vítěz bude mít svou reklamu právě během nejatraktivnějšího času. A nejen to. Vyhraje milion dolarů a možnost natáčet s režisérem Zackem Snyderem (film Batman vs. Superman). Podrobnosti zde:https://crashthesuperbowl.doritos.com/finalists.

Jaká reklama ze vám líbí nejvíc?

celkem hlasů: 367

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 21:00 8. února 2016. Anketa je uzavřena.

Drama na porodním 255
Mlsní psi 95
Nezdařená seznamka 17


Témata: Lady Gaga, Super Bowl




Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze