"Kdybych zůstal ve své bývalé cyklokrosové stáji, už bych byl demotivovaný. Jezdil bych dál v terénu, ale říkal bych si: Mohl jsi být na silnici a nechal sis to utéct mezi prsty."
Patrick Lefévere, šéf stáje Quick Step, vám dává dva roky na učení. Co bude v této "škole" nejtěžší?
Všechno bude nové. Bude to závodění na jiné úrovni, s jinými lidmi. Ani si zatím neumím představit, jak to bude náročné. Musím si to nejdřív vyzkoušet.
V červnu vás čeká ostrý test, závod Kolem Švýcarska, považovaný za pátý nejtěžší na světě. Už ten poodhalí vaše silné a slabé stránky na silnici?
Ten bude příliš brzo, až teď začínám zase trénovat a Švýcarsko je za dva a půl měsíce. V ideální formě budu později.
Máte letos soukromý cíl?
Naučit se co nejvíc ze silniční taktiky. O výsledcích zatím nechci přemýšlet. Snad si ten začátek neprotrpím a dokážu s nimi jezdit.
Cyklokrosu se úplně vzdát nechcete, ale ještě nedávno jste měl i vizi olympiády 2012 na horském kole. Ta padla?
Asi ano. Žádný cyklista nemůže být dobrý ve třech disciplínách. Horská kola nejspíš odepíšu. Jsem ve špičkovém silničním týmu, jsem namotivovaný na silnici.
Kdo ze závodníků se vás v Quick Stepu ujme a zasvětí vás do dění?
Doufám, že budou zase povolené vysílačky a že budu mít co nejvíc rad z týmového auta.
Přesto: máte už k někomu z nových kolegů ve stáji blíž?
Ještě ne, i když třeba s Tomem Boonenem jsme si teď psali, když jsem byl na dovolené.
Napsali vám jiní cyklisté: Dobře jsi udělal, že jsi přešel na silnici?
Je to pořád 50 na 50. Mé rozhodnutí podpořil i Johan Museeuw, kdysi expert na klasiky. Ten mě k tomu tlačil už od loňska. I další mi říkali: Jdi to zkusit, je to výborná příležitost. Jiní mě naopak odrazovali a tvrdili: Je to špatný krok. Realitu poznáme za dva roky.
Kdybyste si měl vybrat: jet buď Paříž – Roubaix, nejslavnější silniční klasiku, nebo Tour de France. Co byste zvolil?
V tuto chvíli preferuju klasiky. Na Tour se musíte chystat pět let.
Lefévere věří, že ji můžete jet.
Jet a zajet je něco jiného. Na Tour je 200 kluků, kteří tam jedou. Ale jen málo z nich závodí o první desítku.
Lars Boom, mistr světa v cyklokrosu 2008, ji loni jel, a obstojně.
A jednou tam může bojovat o top ten. V té roli, v jaké působil Lars loni na Tour, si sám sebe také umím představit. Když už jsem se vydal touhle cestou, tedy tou nejtěžší možnou v cyklistice, určitě bych Tour, Giro nebo Vueltu jednou chtěl absolvovat. Jakmile něco dělám, chci to dělat pořádně, a ne být jen do počtu.
Jarními klasikami, kde byste se měl už za rok představit, jsou lidé v Belgii či Francii fascinováni. Češi zatím tolik ne...
Protože nemají dostatek informací a neviděli, jaká je atmosféra třeba Kolem Flander. To je jeden z nejkrásnějších závodů světa. Ale tady zatím spousta lidí vidí za cyklistikou jen Tour a potom doping, což je špatně.
Schvalujete návrat Contadora?
To je diskuse na hrozně tenkém ledě. Našli mu minimum něčeho. Neznám všechny okolnosti, co kolem toho byly. Těžko soudit.
A co si myslíte o Italu Riccovi, který se nedávno krevním dopingem z vlastní lednice málem zabil?
Ricco je něco jiného, u něj mám názor jasný. Pokud se někdo vrátí po dopingovém trestu, hned ho zase chytnou a navíc na něco takového málem umře... Tak to je blázen.
Motor v sobě Zdeněk má. Jen ho musíme vyladitOčima Patricka Leféverea, šéfa Zdeňka Štybara a cyklistické stáje Quick Step "Zdeňka Štybara teď čekají dva učednické roky v silničním profipelotonu. Je nejlepším cyklokrosařem světa a cyklokrosem si mohl vydělat spoustu peněz. Ovšem na silnici pro něj budou závody mnohem tvrdší. V květnu s nimi začne a v červnu při etapách Kolem Švýcarska absolvuje svůj zatím největší silniční test. Nemám obavy, že by těch devět dnů ve Švýcarsku nezvládl. Už tam naznačí, kam až by jednou mohl vystoupat. Příští rok s ním počítám do největších klasik: tedy Kolem Flander a Paříž – Roubaix. A potom? Nejhorší možný scénář je, že za dva roky už nebude cyklistou a bude jen někde sedět s cigárem. A nejlepší scénář? Že bude Zdeněk špičkovým jezdcem pro klasiky, ale i pro závody, jako je právě Kolem Švýcarska. Je hubený, lehký, může z něj být dobrý vrchař. Motor v sobě má, jen ho musíme vyladit. K tomu nám pomůže letos v červenci vysokohorský kemp. Jednou se může propracovat i na Tour. V tom případě jsem si však jistý, že by přípravě musel obětovat velkou část cyklokrosové sezony. Už by nemohl jezdit čtyřicet cyklokrosů jako letos, ale jen kolem deseti. Tak jako Lars Boom, bývalý cyklokrosový šampion, který se na silnici uchytit dokázal." |