Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Startuje Barum Czech Rally Zlín. Prolomí Kopecký sudé prokletí?

26 2016
Kamarádi ho hecují slovy, že do Zlína ani nemusí jezdit. Letos je sudý rok a ty jsou pro něj prokleté. Všechna svá čtyři vítězství na Barum Czech Rally Zlín totiž vybojoval v lichých letech. Tovární jezdec Škody Motorsport a zároveň rekordman nejprestižnější tuzemské automobilové soutěže Jan Kopecký tato slova bere s nadhledem. Dobře zná své přednosti. „Věřím tomu, že se to povede zlomit,“ poznamenal Kopecký.

Letošní ročník pro něj může být speciální. Pokud by uspěl, šlo by o ­pátý triumf, čímž by do trvalého užívání získal putovní pohár. První dvě výhry slavil s navigátorem Petrem Starým, další dvě s Pavlem Dreslerem, s nímž pojede i letos.

Kdo se pokusí dorazit do cíle rychleji než tuzemská jednička, která řídí Škodu Fabii R5? Konkurence není tak hvězdná, jako v nedávné minulosti, přesto je solidní.

Dorazí tři vedoucí jezdci mistrovství Evropy – lídr Kajetan Kajetanowicz z Polska, druhý Rus Alexej Lukjaňuk i třetí Lotyš Ralfs Sirmacis. Všichni tři ve Zlíně startovali už loni, Kajetanowicz dokonce skončil bronzový.

„Budu se soustředit hlavně na evropskou klasifikaci,“ upozornil Kajetanowicz, jedoucí ve Fordu Fiesta R5. „Ale rád bych loňské třetí místo vylepšil. Bude tu hodně polských fanoušků, chci je potěšit.“

Vítězná posádka Rallye Hustopeče - Jan Kopecký a Pavel Dresler s vozem Škoda Fabia R5.
Jan Kopecký se spolujezdcem Pavlem Dreslerem na na Rallye Hustopeče

Největším rivalem českého šampiona, který v minulosti vyhrál evropský i asijsko-pacifický titul, bude francouzský jezdec Bryan Bouffier. Vítěz Rally Monte Carlo z ­roku 2011 pojede s Citroënem DS3 R5 zlínské stáje Gemini. S Kopeckým i dalšími škodováckými piloty svedl spoustu vyrovnaných bitev v ­už zaniklém seriálu IRC, stejně jako na Zlínsku. V roce 2010 byl před závěrečnou zkouškou druhý o pouhé 3,8 vteřiny, ovšem následný výlet mimo trať jej odsunul na desátou příčku.

Mistrovství ČR

pořadí

1. Kopecký (Škoda Fabia R5) 234 b., 2. Tidemand (Švéd./Škoda Fabia R5) 96, 3. Valoušek (Škoda Fabia R5) 85, 4. Dohnal (Ford Focus WRC) 82, 5. Štajf (Škoda Fabia R5) 78, 6. J. Černý (Škoda Fabia S2000) 78.

„Už dlouho jsem ve Zlíně nebyl, takže je hezké, že tady můžu znovu závodit,“ libuje si Bouffier, který se vrátil na Barumku po pěti letech. „Chci dojet na bedně,“ plánuje.

Vysoko v konečné klasifikaci mohou být také místní jezdci, kteří v tuzemsku moc často nezávodí. Vysoké ambice mají Jaromír Tarabus, Pavel Valoušek či Tomáš Kostka, kteří se shodně představí za volantem Škody Fabie R5.

„Jako vždy je tu velká konkurence. Při troše štěstí můžete být první, ale stejně na tom může být dalších osm deset posádek,“ upozornil Tarabus, který už ve Zlíně vystoupil na stupně vítězů.

Do bojů o přední příčky tentokrát nezasáhne dvojnásobný vítěz Barumky Václav Pech. Po několika úspěšných sezonách s mini přesedlal do vozu Porsche 997 GT3. Ten však nesplňuje evropské předpisy, které jsou nadřazeny těm českým. Proto se představí pouze v rámci tuzemského šampionátu a na trať vyrazí až s číslem 91.

„Zkoušeli jsme u Mezinárodní automobilové federace FIA vyřídit výjimku, ale bohužel to nešlo,“ posteskl si ředitel soutěže Miloslav Regner.

Polský obhájce míří za druhým titulem

Po odchodu továrního týmu Škoda Motorsport ztratil v posledních dvou sezonách pro českého fanouška napětí, přesto má evropský šampionát v rally svou váhu. Vždyť o titul se bojuje od roku 1953, zatímco mistrovství světa jednotlivců vzniklo o 26 let později. Ve Zlíně na Barum rally může padnout rozhodnutí, kdo se stane novým kontinentálním mistrem. Tedy spíše staronovým, protože hlavním favoritem je loňský šampion Kajetan Kajetanowicz.

Po sedmi podnicích z deseti (počítá se přitom sedm nejlepších výsledků) vede polský pilot s ohromným náskokem 76 bodů na druhého Rusa Alexeje Lukjaňuka. Třetí Lotyš Ralfs Sirmacis zaostává o dalších pět bodů. Další jezdci počínaje čtvrtým Irem Craigem Breenem už jsou bez šance.

„Jsme v dobré situaci, ale pár závodů do konce ještě chybí a v rally se může stát cokoliv,“ upozornil Kajetanowicz, který před rokem dojel na Barumce bronzový. Stejně jako loni se představí ve Fordu Fiesta R5 a na trať se vydá se startovním číslem 1. „Stále před sebou máme spoustu práce. Na titul nemyslím, soustředím se na nejbližší závod.“

Cokoliv jiného než obhajoba by však zaváněla překvapením. Šance Lukjaňuka, který řídí stejný vůz jako jeho polský soupeř, výrazně klesly v ­polovině července, kdy v Estonsku vážně havaroval z první pozice.

Sirmacis, pilotující Škodu Fabii R5, má pro změnu minimální zkušenosti s asfaltovým povrchem. Dokonale ovládá šotolinu, což potvrdil výhrami v Řecku a v Estonsku. Ke startu ve Zlíně mu pomohli svou sbírkou fanoušci.



Témata: rallye, Barum rally, Haas




Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze