Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Sosnová se chystá na mistrovství Evropy v rallycrossu

Sverre Isachsen - mistr Evropy v rallycrossu | foto: Isachsen motorsport

16 2010
Po roce se na autodrom do Sosnové u České Lípy opět vracejí nejlepší evropští jezdci rallycrossu. Poslední podnik mistrovství Evropy však přijde o zajímavý náboj. Dvě ze tří divizí jsou v boji o mistra rozhodnuté.

O titul šampiona kontinentu budou bojovat už jen jezdci divize II. V nejsilnější divizi I obhájil první místo Nor Sverre Isachsen, v divizi IA patří prvenství ruskému jezdci Timuru Tymerzijanovovi.

V divizi I jsou letos stejně jako loni k vidění zajímavé souboje. Titul je ovšem ve správných rukou. Po dvou druhých místech v úvodních závodech dokázal Isachsen třikrát v řadě zvítězit a udělal tím rozhodující krok k obhajobě. Ve druhé polovině sezony pak stejně pravidelně sbíral přední umístění. Připsal si vítězství v Německu a v předposledním závodě v polském Slomczynu mu stačilo dojet k dalšímu titulu na pátém místě.

Norský jezdec přitom kvůli finančním problémům dlouho nevěděl, zda se vůbec letošního ročníku zúčastní. Nakonec nastoupil a podruhé byl v Evropě ve své divizi nejlepší. Práce na motoru vozu Ford Focus se vyplatila. "Auto se podařilo přes zimu skvěle připravit. Musím poděkovat celému týmu, je to třída. Pro mě je skvělý pocit získat titul mistra Evropy už po předposledním závodě," radoval se Isachsen.

První závody v Portugalsku a ve Francii ukázaly, že loňský vicemistr Michael Jernberg s vozem Škoda Fabia to myslí s útokem na titul letos hodně vážně. Dvakrát vyhrál a zdálo se, že právě on je největším aspirantem na první místo. Jenže vítězství ve Francii bylo zatím jeho posledním. Body sbíral. Ale jeho dalším nejlepším výsledkem je druhé místo z Maďarska. V Sosnové bude bojovat o obhájení pozice vicemistra.

Michael Jernberg a jeho Škoda Fabia

"Sezona je stejně dramatická jako loni. závody jsou hodně vyrovnané. Aspirantů na prvních šest míst je dost. Po první polovině sezony jsme zapracovali na autě, ovšem moc štěstí nám druhá půlka roku nepřinesla," řekl k závěru sezony Jernberg.

O svůj patnáctý titul mistr Evropy letos bojoval Švéd Kenneth Hansen. Legenda rallycrossu startuje s vozem Citroën C4, na jehož vývoji spolupracuje s továrním týmem. I on však může dosáhnout maximálně na druhé místo. Jako jediný z adeptů na titul letos ani jednou nezvítězil. Nepovedlo se mu to ani v minulém závodě v Polsku, kde skončil třetí. "S umístěním na pódiu jsem spokojený. V Sosnové se pojede pouze o druhé místo, ale bude to velký boj. Chci uspět," poznamenal Hansen.

Časový harmonogram

sobota 18. září
10.30 – 11.30: první volný trénink
12.00 – 13.00: druhý volný trénink
13.30: oficiální měřený trénink
15.00: první série rozjížděk


neděle 19. září
08.30 – 09.30: warm up
10.00: druhá série rozjížděk
12.15: třetí série rozjížděk
14.00: autogramiáda jezdců
15.00: finále

Výbornou sezonu prožívá Hansenův týmový kolega Brit Liam Doran. Právě on je nyní na druhém místě průběžného pořadí. V Sosnové bude mít velkou konkurenci. Kromě zmiňovaných jezdců se do do bojů o přední příčky budou chtít opřít také Američan Tanner Foust, Švéd Andreas Eriksson (oba Ford Fiesta) a řada dalších.

Jediným českým jezdcem, startujícím pravidelně v divizi I, je Pavel Koutný s vozem Ford Fiesta. Je jedním z mála jezdců, kteří dokážou držet krok se severskými jezdci. Loni v Sosnové vybojoval třetí místo. "V úvodu sezony jsme měli velké problémy s motorem, který nefungoval. Ve druhé půlce sezony se mi podařilo zajet dobré výsledky. Zopakovat ale v Sosnové loňské umístění bude v konkurenci, která se tu sejde, hodně obtížné. Budeme bojovat," slíbil Koutný.

Český reprezentant měl v plánu nastoupit k domácímu závodu s novým vozem, zůstane však ještě u starší fiesty. "Chtěli jsme to stihnout, ale zatím to není ono. Nechci riskovat nějaké problémy, proto raději pojedu se starším autem," vysvětlil.

V divizi IA pro vozy se šestnáctistovkovými motory a pohonem přední nápravy získal titul Timur Tymerzijanov s vozem Renault Clio. Prakticky rozhodnuto je i o dalších pozicích na stupních vítězů. O druhé místo by dalšího ruského jezdce s cliem Ildara Rachmatulina připravila jen velká smůla. Stejně jako průběžně třetího Zdeňka Čermáka, který má vůz Škoda Fabia.

Bojovat o čtvrté místo bude další český jezdec Jaroslav Kalný. Poprvé by se měl představit s novým vozem Peugeot 207. V posledním závodě v Polsku měl na startu finále B smůlu. U jeho vozu praskla poloosa. "Díky tomu jsem přišel o možnost bojovat v Sosnové o konečné třetí místo. Budeme se ale snažit skončit co nejlépe. Těším se, že konečně pojedu s novým autem. Uvidíme, co změna přinese," uvedl Jaroslav Kalný.

Kenneth Hansen a Andreas Eriksson

Kenneth Hansen a Andreas Eriksson

Kromě Čermáka a Kalného se na stat postaví Václav Veverka starší (Peugeot 206), který poslední závod v Polsku vynechal. "Připravovali jsme auto do Sosnové. Doufám, že se nám vyhnou problémy, kterých jsme měli celý rok dost. Úspěchem pro nás bude účast v B finále," sdělil Václav Veverka. Ve stejném týmu pojede i syn Václav (Peugeot 106). "Je to pro mě první letošní start v šampionátu. Auto jsme dodělávali na poslední chvíli, ale všechno by mělo fungovat bez problémů," uvedl Václav Veverka mladší.

Divize IA bude mít tradičně nejpočetnější zastoupení českých jezdců. Dále by se měli představit Pavel Vimmer (Peugeot 206), Jiří Galuška (Ford Fiesta), Stanislav Šusta (Škoda Fabia), Michaela Kalná (Peugeot 206), Petr Bílek (Škoda Fabia), Jan Skála (Peugeot 207), Karel Lehmann (Peugeot 206) a Zdeněk Kučera (Škoda Fabia).

Velkou bitvu slibuje divize II, kde startují vozy se zadním náhonem. O titul si to rozdají Ir Derek Tohill a Knut Ove Borseth z Norska. Oba jedou s vozy Ford Fiesta. Českému jezdci Romanu Častoralovi (Opel Astra) zatím patří pátá příčka. "V rámci mistrovství Evropy už se těžko posunu výš. Ale v dané konkurenci je konečná pátá pozice úspěchem. V Sosnové chci samozřejmě skončit co nejlépe a předvést se před domácím publikem," ujistil Roman Častoral.

Závody budou určitě dramatické, věří Mochan

Připravit podnik mistrovství Evropy v rallycrossu není jednoduchá věc. Asi jako každý jiný velký mezinárodní motoristický podnik přináší organizace závodu mnohá úskalí. Ředitel závodu v Sosnové Jan Mochan si však ví rady. Má mnoholeté zkušenosti a i proto by Sosnová neměla chybět ani v kalendáři příštího ročníku.


Jak dlouho dopředu pracujete na uspořádání závodu?
Začíná se už v lednu, kdy jedeme na školení Mezinárodní automobilové federace. A pak se všechno rozbíhá, je třeba zajistit mnoho věcí. Takže příprava trvá nějakých osm měsíců.


Do mistrovství Evropy se dnes tlačí spousta dalších zemí. Nebojíte se svojí o budoucnost?
My se určitě nebojíme. Snažíme se udělat maximum pro to, abychom neměli nějaký zásadní problém a naše hodnocení bylo kladné. Prvních sedm v hodnocení má účast v další sezoně jistou, tři země by měly být nahrazeny jinými. Samozřejmě chceme být v té první sedmičce.


Neuškodí sosnovskému závodu, že dvě ze tří divizí už jsou rozhodnuté?
Nemyslím si, že by to výrazně uškodilo. Navíc rozhodnuto je pouze o titulech, ale ve hře jsou další umístění. Závody budou určitě dramatické.


Na co byste pozval příznivce rallyecrossu?
Přál bych si, aby lidé přišli povzbudit naše reprezentanty. Bude to zajímavá podívaná. Vidět šestitsetkoňové speciály, jak se v pěti hrnou do první zatáčky, to rozhodně stojí za to. Podobná akce je u nás pouze jednou do roka.

Autoři:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze