Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Solberg je mistrem světa v rallye

9 2003
Cardiff - Petter Solberg vyhrál s vozem Subaru Britskou rallye a poprvé v kariéře se stal mistrem světa v automobilových soutěžích. Nor si po celou nedělní etapu kontroloval vedení v soutěži a z rovnováhy ho nevyvedlo ani to, že jeho největší soupěř, jezdec Citroenu Sebastien Loeb, vyhrál první dvě nedělní rychlostní zkoušky.

"Je toho na mě teď moc. Mám samozřejmě velkou radost, že to tak dopadlo, ale ještě mi to asi úplně nedošlo," slavil v cíli Solberg.

Loebovi nařídilo vedení týmu, aby bitvu o titul vzdal a jel raději na jistotu v zájmu vítězství v Poháru konstruktérů. Přistoupil na to nejspíš s těžkým srdcem, vzhledem
k tomu, že před startem prohlašoval, jak je pro něj důležitý individuální výsledek a co všechno je schopen udělat, aby vyhrál. "Mohl jsem dnes slavit já, ale šampionem se stal Petter," konstatoval smutně Loeb.

"Pro nás bylo důležitější získat titul v Poháru konstruktérů. Osobně bych ale dal přednost individuálnímu titulu," přiznal Francouz, který řešil dilema. "Nebylo to pro mě snadné. Chvílemi jsem měl problémy, abych se na závod plně soustředil," přiznal Loeb.

V neděli se se závodem rozloučil Fin Rovanperä, takže se Roman Kresta posunul opět na osmou příčku a dosáhl tak na svůj životní úspěch ve světovém šampionátu. Český závodník ve své kariéře ještě nikdy v MS nebodoval.

Sedmadvacetiletý Kresta si v neděli vedl skvěle a ve dvou ze tří rychlostních zkoušek zajel šesté časy. "S celkovým umístěním a bodem mohu být spokojen. Dnes jsem jel sice velmi rychle, ale bez zbytečných rizik," líčil taktiku Kresta.

"Škoda ztraceného času na startu sobotního jedenáctého testu, protože jinak těch
bodů mohlo být i více," litoval.

Mezi prvními gratulanty byl i jeho manažer Jiří Hasík, přestože prohrál sázku a bude muset splnit, k čemu se zavázal. "Vsadili jsme se, že pokud Roman získá bod do šampionátu, zhubnu dvacet kilo," přiznal Hasík. "Sázka je sázka."

Spokojený byl i Jack Bozian, šéf soukromého týmu, za který Kresta letos odjel sedm závodů. "Mám radost, že se Romanovi povedlo získat bod. Tímto výsledkem završil výbornou sezonu v mistrovství světa," nechal se slyšet Bozian.

Mimo hru byl kvůli havárii Fabie Toni Gardemeistra, Jana Kopeckého zase zradila technika a i on se musel se svojí Octavií ze závodu poroučet. Prapor Škody Auto tak držel už jen Francouz Dider Auriol, jenž obsadil jedenáctou příčku, za niž získal do pořadí značek dva body.

Auriol se přiznal, že v neděli už neriskoval. "Když jsem viděl Toniho mimo trať, zpomalil jsem a jel na jistotu, že získám pro tým dva body. Během noci pršelo a tratě hodně klouzaly, takže by nebylo taktické riskovat. Byla to jako vždy těžká soutěž a jsem rád, že jsem v cíli," svěřil se Francouz.

Podle oficiálních informací týmu Škoda Motorsport Gardemeister těsně před polovinou dnešní první erzety dlouhé 30,61 kilometru sklouzl do příkopu a nebyl schopen dostat svůj vůz zpátky na trať.

Kopeckého Octavia podporovaná mladoboleslavskou továrnou měla již během sobotní večerní supererzety problémy s řemenem alternátoru a její baterie se úplně vybila krátce po ranním odjezdu z Cardiffu ještě před prvním servisem.

Šéf oddělení Motorsport ve firmě Škoda Auto Petr Kohoutek hodnotil letošní sezonu opatrně. "Pro tým to byl důležitý rok. Představili jsme náš nový vůz na nejvyšší technické úrovni a rozhodli se pro ostré testy přímo na soutěži, což může být někdy
riskantní. Některé věci fungovaly dobře a jiné méně, ale v každém případě to byly důležité lekce," nechal se slyšet Kohoutek. 

Tým se v nadcházející sezoně představí pravděpodobně pouze v deseti z 16 podniků mistrovství světa.

Konečné pořadí: 1. Solberg (Nor./Subaru) 3:28:58,1h, 2. Loeb (Fr./Citroën) –43,6, 3. Mäkinen (Fin./Subaru) -2:58,8, 4. C. McRae (Brit./Citroen) -5:28,1, 5. Duval (Belg./Ford) -7:16,1, 6. Loix (Bel./Peugeot) -8:06,5, 7. Stohl (Rak./Peugeot) -8:48,4, 8. Kresta (ČR/Peugeot) -9:02,6,..., 11. Auriol (Fr./Škoda Fabia) -15:45,9, 32.  Liška (ČR/Mitsubishi) -57:32.

Konečné pořadí MS: 1. Solberg 72 b., 2. Loeb 71, 3. Sainz (Šp.) 63, 4. Burns (Brit.) 58, 5. Märtin (Est.) 49, 6. Grönholm (Fin.) 46, ...12. Gardemeister 9, 13. Auriol 4, 21. Kresta 1.
Pohár konstruktérů: 1. Citroën 160, 2. Peugeot 145, 3. Subaru 109, 4. Ford 93, 5. Škoda 23, 6. Hyundai 12.

 

Petter Solberg se stal vůbec prvním světovým šampionem v rallye z Norska. Prvně v dějinách MS se též z primátu v Poháru konstruktérů raduje koncern Citroën.

 

Během uplynulých 25 ročníků MS v automobilových soutěžích si titul v třinácti případech připsal finský jezdec. Dvěma z nich, Juhovi Kankkunenovi a Tommimu Mäkinenovi, se podařilo vyhrát čtyřikrát. Další čtyři piloti získali po dvou titulech. Nejvíce vítězství značek patří stále italské Lancii (10).

Přehled mistrů světa - jezdci a spolujezdci:
1979: Björn Waldegaard, Hans Thorszelius (Švéd./Ford Escort),
1980: Walter Röhrl, Christian Geistdörfer (Něm./Fiat 131),
1981: Ari Vatanen, David Richards (Fin.-Brit./Ford Escort),
1982: Walter Röhrl, Christian Geistdörfer (Něm./Opel Ascona),
1983: Hannu Mikkola, Arne Hertz (Fin.-Švéd./Audi Quattro),
1984: Stig Blomqvist, Björn Cederberg (Švéd./Audi Quattro),
1985: Timo Salonen, Seppo Harjanne (Fin./Peugeot 205),
1986: Juha Kankkunen, Juha Piironen (Fin./Peugeot 205),
1987: Juha Kankkunen, Juha Piironen (Fin./Lancia Delta),
1988: Massimo Biasion, Tiziano Siviero (It./Lancia Delta),
1989: Massimo Biasion, Tiziano Siviero (It./Lancia Delta),
1990: Carlos Sainz, Luis Moya (Šp./Toyota Celica),
1991: Juha Kankkunen, Juha Piironen (Fin./Lancia Delta),
1992: Carlos Sainz, Luis Moya (Šp./Toyota Celica),
1993: Juha Kankkunen, Nicky Grist (Fin.-Brit./Toyota Celica),
1994: Didier Auriol, Bernard Occelli (Fr./ Toyota Celica),
1995: Colin McRae, Derek Ringer (Brit./Subaru Impreza),
1996: Tommi Mäkinen, Sepo Harjanne (Fin./Mitsubishi Lancer),
1997: Tommi Mäkinen, Sepo Harjanne (Fin./Mitsubishi Lancer),
1998: Tommi Mäkinen, Risto Mannisenmäki (Fin./Mitsubishi),
1999: Tommi Mäkinen, Risto Mannisenmäki (Fin./Mitsubishi),
2000: Marcus Grönholm, Timo Rautiainen (Fin./Peugeot 206),
2001: Richard Burns, Robert Reid (Brit./Subaru),
2002: Marcus Grönholm, Timo Rautiainen (Fin./Peugeot 206),
2003: Petter Solberg, Philip Mills (Nor.-Brit./Subaru).
Počet titulů: 4x - Juha Kankkunen (1986-87, 1991 a 1993) a Tommi Mäkinen (1996-99); 2x - Walter Röhrl (1980 a 1982), Massimo Biasion (1988-89), Carlos Sainz (1990 a 1992) a Marcus Grönholm (2000 a 2002); 1x - Björn Waldegaard (1979), Ari Vatanen (1981), Hannu Mikkola (1983), Stig Blomqvist (1984), Timo Salonen (1985), Didier Auriol (1994), Colin McRae (1995), Richard Burns (2001) a Petter Solberg (2003).

Konstruktéři/typ:
1973: Renault Alpine (A110),
1974: Lancia (Stratos),
1975: Lancia (Stratos),
1976: Lancia (Stratos),
1977: Fiat (131 Abarth),
1978: Fiat (131 Abarth),
1979: Ford (Escort RS),
1980: Fiat (131 Abarth),
1981: Talbot (Sunbeam Lotus),
1982: Audi (Quattro),
1983: Lancia (037),
1984: Audi (Quattro),
1985: Peugeot (205 Turbo 16),
1986: Peugeot (205 Turbo 16),
1987: Lancia (Delta 4WD),
1988: Lancia (Integrale 8V),
1989: Lancia (Integrale 8V),
1990: Lancia (Integrale 16V),
1991: Lancia (Integrale 16V),
1992: Lancia (Integrale Evoluzione),
1993: Toyota (Celica GT4),
1994: Toyota (Celica GT4),
1995: Subaru (Impreza 555),
1996: Subaru (Impreza 555),
1997: Subaru (Impreza WRC),
1998: Mitsubishi (Lancer Evolution V),
1999: Toyota (Corolla WRC),
2000: Peugeot (206 WRC),
2001: Peugeot (206 WRC),
2002: Peugeot (206 WRC),
2003: Citroën (Xsara WRC).
Počet titulů: 10x - Lancia (1974-76, 1983 a 1987-92); 5x - Peugeot (1985-86 a 2000-02); 3x - Fiat (1977-78 a 1980), Subaru (1995-97) a Toyota (1993-94 a 1999); 2x - Audi (1982 a 1984); 1x - Ford (1979), Renault Alpine (1973), Talbot (1981), Mitsubishi (1998), Citroën (2003).

 O sobotní etapě čtěte ZDE

O páteční etapě čtěte ZDE a ZDE

Jan Kopecký se spolujezdcem Filipem Schovánkem s vozem Škoda Octavia WRC na trati Britské rallye.

Sebastien Loeb se v Briské rallye snažil se svým Citroënem Xsara dohnat Nora Solberga.

Freddie Loix s Peugeotem při jedné z rychlostních zkoušek Britské rallye.

Subaru Impreza Tommi Mäkinena se téměř schovalo za listy stromů.

Nor Petter Solberg (vpravo) oslavuje se svým kolegou ze stáje Subaru Tommi Mäkinenem titul mistra světa.

Rakušan Manfred Stohl byl v Britské rallye největším soupeřem českého závodníka Romana Kresty.

Autoři: ,






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze