Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Slavných 500 mil Indianapolisu vyhrál podruhé britský pilot Franchitti

Dario Franchitti, čerstvý vítěz 500 mil Indianapolisu, přijímá gratulaci od své ženy Ashley Juddové. | foto: AP

30 2010
Čtyřiadevadesátý ročník "největšího závodu světa" v pozdních nedělních hodinách středoevropského času času vyhrál Dario Franchitti. Pilot stáje Ganassi za sebou nechal po tříhodinové honičce oválem další dva Brity: Dana Wheldona a Alexe Lloyda.

Americký monopostový sport prožívá již zhruba 15 let hlubokou krizi. Ta je ale o velkých Indy500 tradičně zapomenuta. Američané poukazují právem na to, že závod po "staré cihelně” přiláká více diváků, než jakýkoliv jiný sportovní podnik světa a že Indy rok po roce nabídne nesrovnatelnou show. Jejich hašteření o největší motoristický závod světa je tedy v jistém smyslu na místě.

Není divu, že tento klenot seriálu IndyCar Series strčí do kapsy v každém ohledu všechny ostatní závody mistrovství. Jeho výsledek je mnohem důležitější, než stav celkové tabulky na konci roku a podnik na pověstném Brickyardu svou tradicí, americkým pojetím a všeobecným mediálním blázincem s lehkostí zastíní i každou Ecclestoneho Grand Prix – s výjimkou Monaka. Kdo dnes mohl porovnat sterilní okolí velké ceny Turecka a její poloprázdné tribuny se stotisícovými ochozy v Indianě, ten ví, o čem je řeč.

Kvalifikaci v Indianapolisu vládli piloti stáje Penske, zahřívací Carburation Day v pátek ovšem ukázali jezdci Chipa Ganassiho, že ještě není rozhodnuto: Dario Franchitti a Scott Dixon našli nejlepší nastavení a byli nejrychlejší.

Úvod závodu skutečně nejlépe vyšel Franchittimu. 33členné pole, které letos mělo poprvé čtyři ženy, ale dlouho nezávodilo: veterán Davey Hamilton se otočil již ve druhé zatáčce a následovala první z mnoha neutralizací. Podobný kousek se po třech kolech ostré jízdy povedl i Brunovi Juncqueirovi, který tak pozitivně překvapil v poslední kvalifikaci s narychlo připraveným druhým vozem stáje Fazzt.

Také po této neutralizaci patřila špička pilotům stájí Ganassi a Penske v pořadí Franchitti – Power.

Než vedoucí duo po 36 kolech poprvé navštívilo boxy, jednou si vedení prohodilo a Will Power směl poprvé zkusit, jak chutná vedení v Indianapolisu. Následující nepovedené tankování ale stálo "muže roku” z Austrálie všechny naděje: vyrazil, když byla tankovací hadice ještě připevněna k vozu, za což obdržel penalizaci průjezdu boxy.

Po 50 kolech tedy opět vedl Franchitti, tentokrát s novým pronásledovatelem ve voze Rogera Penskeho – polemanem Helio Castronevesem. Dřívější hvězda britské F3 svůj náskok v této fázi dokonce zvětšila, zatímco výborné třetí místo dokázal držet Brazilec Raphael Matos. Až do nárazu jeho vozu stáje Ferran-Dragon do zdi první zatáčky v 73. kole.

Díky Pace-Caru byl Franchittiho náskok ztracen a nebezpečný Castroneves se mohl přisát až pod Skotův zadní spoiler. Dario ale udržel vedení a po 100 kolech, tedy "v poločasu", byl o tři desetiny před Castronevesem a dalším jezdcem stáje Penske, Ryanem Briscoem.

Úřadující šampion seriálu IndyCar Series byl jasně dominujícím mužem tohoto ročníku Indy500. V průběhu dalších 40 kol se mu podařilo vybudovat na tamní poměry gigantický náskok devíti vteřin na druhého Kanaana. Vedení zaslouženě držel i po předposledních zastávkách, když havaroval první z favoritů: 53 kol před cílem odložil Ryan Briscoe svůj vůz při vjezdu na cílovou rovinku.

Tak, jak je v USA zvykem, inscenovala následující 9 kol trvající neutralizace velké finále, pro které se za Franchittim seřadili Marco Andretti, Tony Kanaan, Ana Beatriz (!), Townsend Bell, Ryan Hunter-Reay a Dan Wheldon.

Brazilec Kanaan startoval jen z poslední řady, po re-startu se ovšem posunul před týmového kolegu Andrettiho na druhé místo, jen aby všichni opět museli z plynu: Kolumbijec Sebastian Saavedra havaroval v první zatáčce. Franchitti využil žluté fáze k poslednímu tankování. Brit Mike Conway, který se ještě před dvěma lety snažil v GP2, převzal vedení, protože riskoval – tak jako i někteří jiní jezdci – dojet bez doplnění paliva. Pilot Dreyer & Reinbold tedy vedl ostatní do 166. kola, když byl závod znovu rozjet.

Jeho taktika ovšem nevyšla. Další neutralizace nebylo zapotřebí a ryšavý Brit musel 22 kol před cílem do boxů, stejně tak jako Justin Wilson a Helio Castroneves po něm.

Do vedení se zaslouženě vrátil Franchitti a již ho nepustil. Závod byl ukončen za neutralizace kvůli težké nehodě Conwaye s Hunterem-Reayem v předposledním kole. Dario Franchitti se mohl radovat z druhého triumfu v Indianapolisu. Málokdy se vítěz prosadil na Brickyardu tak jednoznačně, jako letos 37letý rodák z Edinburghu.

Výsledek Indianapolisu 500 roku 2010:

1. Dario Franchitti, Ganassi
2. Dan Wheldon, Panther
3. Alex Lloyd, Coyne

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze