Oba závody Grand Tour tak znovu objela i osmičlenná parta Radovana Berana se svými servisními vozy, připravená pomoci a opravit takřka cokoliv na startu i v cíli etapy.
"Zatímco Tour byla, co se týče havárek, stejná jako loni, na Vueltě se tentokrát řidiči uklidnili," provnává Beran. Loni, kdy měli škodováci na starosti navrch ještě italské Giro, kralovala Vuelta žebříčku podniků Grand Tour coby závod s největším počtem potlučených vozů.
"Opravovali jsme tu letos kapotu, blatník, dveře, ale nebylo to jako před rokem, kdy jsme museli dělat třeba celý bok. Možná řidiči dostali pokyny, aby jezdili opatrněji. Nebo v tom je taky trocha štěstí," povídá Beran. "Loni jsme napočítali za celou Vueltu přes 200 zásahů, letos jen 150. A na Tour to bylo 180."
Přitom na Tour dodává Škoda organizačnímu výboru pro jeho potřeby 250 vozů, zatímco na Vueltu stovku. "Z 90 procent jsou to na Vueltě auta, která sem přejedou z Tour," říká Beran. Spolupráce mezi oběma podniky je úzká, vždyť společnost ASO, majitel Tour, je zároveň spolumajitelem Vuelty. Proto se i speciálně upravený červený superb Christiana Prudhomma stěhoval za Pyreneje, aby posloužil na Vueltě jejímu řediteli Javieru Guillénovi.
Beranova parta má v popisu práce starat se o vozy, které dostává k dispozici organizační výbor pro své pracovníky, ale i pro komisaře či pro VIP hosty. "Když se však u nás objeví jiná poškozená škodovka ze závodu, kterou nemáme v seznamu, opravíme ji taky." Většinou jde o auto některého ze startujících týmů, vozy Škoda jich tu využívá více než polovina. "Tentokrát za námi přijížděly jen s malými oděrkami."
Poslední den Grand Tour bývá pro Beranovu partu jedním z nejsložitějších, i když už k žádné havárii nedojde. "Přebíráme všechna auta. Většina se jich vrací do Francie do ASO, ale dva červené superby pojedou do Škodovky."
Pro červený ředitelský superb pánů Prudhomma a Guilléna to zároveň byla derniéra na Grand Tour. "Půjde do likvidace," říká Beran. "Letos to byl faceliftovaný loňský vůz, za rok už dostanou úplně nový model. Budeme na něm opět muset udělat i úpravy, které ASO vyžaduje: otočení střechy a další vnitřní záležitosti pro vysílačky a jiné přístroje."
Zatímco superb bude jiný, Beran a spol. se příští rok na Tour a Vueltu patrně opět vrátí. "Ale teď už toho mám docela plné zuby," přiznává šéf party. "Osm týdnů na cestách, vždy po měsíci. Doma jsme se mezitím jen otočili. Snažil jsem si vzít aspoň tři dny dovolené, na víc nebyl čas."