Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nový kurz: tvrdě proti podvodům v cyklistických závodech

Hned v první etapě skončil závod Paříž-Nice pro jednoho z favoritů, Romaina Bardeta. Nechal se táhnout týmovým vozem. | foto: Profimedia.cz

8 2017
Loni v červenci zachránil celou Francii před potupou. Tehdy po třicetikilometrovém úniku ovládl devatenáctou etapu Tour de France a získal tak jediný triumf pro svou zemi. Navíc se posunul na druhé místo v celkovém pořadí, které pak udržel až do Paříže. Francouzi Romaina Bardeta milovali a nosili na rukou. V neděli se 26letý cyklista vrátil na domácí silnice v závodě Paříž–Nice. A nebyl to návrat z nejšťastnějších.

Hned v úvodní etapě byl ze závodu diskvalifikován. Za to, že se nechal po pádu při návratu do skupiny táhnout týmovým autem.

„A to je skvělý posun v podobném posuzování, pro cyklistiku je to jenom dobře,“ říká mezinárodní rozhodčí Miroslav Janout. „Je dobře, že za podobný přečin cyklistu vyloučili i přesto, že je to Bardet a jelo se to ve Francii.“

Posouzení? Záleží na rozhodčím

Francouz hned po závodě na svém Twitteru vyvěsil omluvu s titulkem Mea Culpa – Moje chyba. „Je mi to opravdu hodně líto, omlouvám se všem fanouškům i organizátorům,“ psal. „Nic neospravedlní to, že jsem využil výhody při opravě mechanické závady. Ale tahle praxe je často v závodech akceptována.“

05.března 2017 v 19:44, příspěvek archivován: 08.března 2017 v 08:59

Mea Culpa. https://t.co/DhhnyblIlp

Ano, podobné záběry, kdy cyklisté dojíždějí ztrátu po pádu, vezou se vedle auta a mechanik jim „opravuje“ přehazovačku, se objevují téměř v každém závodu.

„A to pak záleží na lidech, jak celou situaci vyhodnotí. Určitý předpis, že se cyklista nesmí vézt za autem nebo se ho zbytečně držet, platí padesát let. Ale je na každém rozhodčím, jak se rozhodne. Jsou mezi námi lidé tolerantnější i přísnější,“ říká Janout.

Je tak možné, že kdyby byl na místě jiný rozhodčí, Bardet by v závodě pokračoval. Pro francouzského cyklistu měl být „Závod za sluncem“ jak se Paříž–Nice přezdívá, první skutečnou zkouškou formy. Ale Bardet se slunce nedočkal.

V nedělní etapě skončil na zemi 22 kilometrů před cílem, tedy zrovna v klíčové fázi závodu, kdy se nemohl spolehnout na pomoc týmových kolegů, kteří jeli daleko za ním. Vedoucí skupina navíc upalovala rychlostí 50 km/h, k tomu foukal silný vítr.

Věděl, že tady může ztratit šanci na celkové vítězství. „A v tu chvíli jsme zpanikařili,“ přiznal po závodě šéf týmu Vincent Lavenue.

Pomoc týmového auta byla až příliš viditelná. Nejprve se Francouz chytil auta, aby mu mohl mechanik „opravit“ přehazovačku. Pak se za doprovodu kamer celá situace opakovala, načež si Bardet vzal z auta bidon a nechal se přitom drahnou chvíli táhnout, až se za osm kilometrů dotáhl do supící stíhací skupiny.

A to rozhodčí naštvalo. Že je to největší domácí naděje na vítězství?
To v tu chvíli nehrálo roli.

Nepodvádějte, vidíme to

Následovala diskvalifikace a pokuta 200 švýcarských franků (asi pět tisíc korun), stáj AG2R přišla o jedno auto v koloně závodu i o sportovního ředitele Juliena Jurdieho.

„Je to poprvé za 26 let, co jsem v cyklistice něco podobného zažil. Je mi líto Romaina, on je příkladem sportovního ducha a lidské poctivosti,“ říká o něm Lavenue.

Bardet je v soukromí tichý a přemýšlivý mladý člověk. Získal také titul MBA v managementu na univerzitě v Grenoblu. Tentokrát se ale přepočítal a sám to věděl.

Před dvěma lety byl za podobný incident diskvalifikován Vincenzo Nibali ze španělské Vuelty. Loni cyklisté na klasice Milán–San Remo z něčeho podobného obviňovali Arnauda Démara. Vyloučen nebyl, rozhodčí přečin neviděli. „Oni taky nemůžou být všude, je jich jen šest,“ vysvětluje Janout.

Přesto, vyloučení Bardeta – největší francouzské hvězdy na francouzském závodě dává cyklistům na začátku sezony jasný vzkaz. Nepodvádějte, vidíme to a trestáme to.







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze