Velká cena Austrálie formule 1 splnila to, v co všichni fanoušci formule 1 před startem sezony doufali - byla napínavá do posledního okamžiku. Pár nudných fází závodu bylo střídáno dramatickými momenty, při kterých se přesýpalo pořadí.
Jediným jezdcem, který odolával všem nehodám a zmatkům, byl vítěz závodu Jenson Button. S jistotou, ke které se dopracoval v druhé polovině loňské sezony, mířil jezdec McLarenu za triumfem. Vedl od startu do cíle.
Závod jsme sledovali v on-line reportáži |
Zkušený Brit měl lepší start než jeho týmový kolega Hamilton a prohnal se kolem něj ještě před první zatáčkou. Od prvních kol byl o něco rychlejší a Lewis Hamilton mohl jen sledovat, jak se mu týmový kolega vzdaluje. Na boj s ním mohl brzo zapomenout.
Dvacet kol před cílem odstavil svůj nepojízdný monopost přímo naproti boxům Vitalij Petrov a na dráhu musel zpomalovací vůz. Oba jezdci McLarenu měnili pneumatiky jen o kolo dříve, takže Vettel získal pár vteřin, když zajel k mechanikům na začátku zpomalení závodu. Německý obhájce titulu se posunul před Hamiltona. Jen na Buttona nestačil.
Lídr závodu se během pomalého kroužení za safety car vyptával do vysílačky, jak je na tom Red Bull se svým závodním tempem. Jak je rychlý Vettel, na kterého měl 40 kol ohromný náskok, a který byl náhle těsně za jeho zadním křídlem. "Jsi o něco rychlejší," uslyšel Button.
A byl. Hned po návratu safety car do boxové uličky začal mistr světa ze sezony 2009, tedy předchůdce Vettela, všem ujíždět a o jeho triumfu bylo rozhodnuto. Před cílem si dokonce mohl dovolit trochu ubrat na tempu a Red Bull projel cílem dvě vteřiny za ním. Jenson Button začal sezonu nejlepším možným způsobem a není nereálné, aby opět bojoval o titul mistra světa. McLaren má zatím před Red Bullem malý technický náskok.
Třetí příčku uhájil Lewis Hamilton. Na plánovaný útok na druhého Vettela sice nemohl ani pomyslet, ale před nečekaně rychlým Markem Webberem hájil svou pozici bez problémů. Když se dozvěděl, co se dělo kousek za ním, nemohl být se svým výsledkem příliš nespokojen...
Naděje z kvalifikace vzaly za své
V sobotní jízdě na jediné kolo se skvěle předvedly týmy Mercedes, Lotus, nebo Williams. Zejména u druhých dvou jmenovaných se jednalo o velké překvapení. V cíli se však z bodů radoval pouze jeden ze šesti pilotů techto stájí. Shodou okolností to byl Kimi Räikkönen, který naopak kvalifikaci pokazil.
Pro Mercedes začal závod výborně. Tradičně výborný start ukázal Michael Schumacher, který se dostal před chybujícího Grosjeana na třetí místo. Zezadu proletěl kolem váhajících jezdců Red Bull Nico Rosberg a závod začínal na vynikající čtvrté příčce.
Pokud někdo start vyloženě nezvládl, byl to vedle Marka Webbera v sobotu tak nadšený Romain Grosjean. Ten se propadal startovním pole jako kámen a na začátku druhého kola neustál tvrdý útok Pastora Maldonada. Francouz uvízl se zlomeným pravým předním zavěšením v únikové zóně a po nejlepším kvalifikačním výsledku kariéry závod nedokončil.
Jeho týmový kolega Bruno Senna musel se svým monopostem hned po startu k opravě do boxů, ale ani po návratu na dráhu nebyl dost rychlý a nakonec se po kolizi s Felipem Massou v závěru závodu zařadil mezi jezdce, kteří neviděli cíl.
Startovní pole krátce po startu Velké ceny Austrálie formule 1.
Michael Schumacher po výborném začátku musel bránit svou pozici před Sebastianem Vettelem, který si rychle poradil s druhým jezdcem Mercedesu Rosbergem. Předjet Schumachera patří již dvacet let k nejobtížnějším dovednostem ve formuli 1 a také proti Vettelovi se německý veterán v přeci jen pomalejším Mercedesu držel. Dokonce donutil mistra světa k chybě. Vettel jednou vylétl do únikové zóny a musel dohánět ztrátu.
V 11. kole se však Vettel před svůj závodnický vzor dostal téměř zadarmo. Schumacherovi odešla převodovka, nemohl řadit některé převodové stupně a byl rád, že se mu podařilo dojet alespoň do boxů.
Nico Rosberg s druhým vozem německé stáje nevypadal na trati tak sebevědomě jako Schumacher, ale držel se a málem si pro body dojel. Před cílem držel osmou pozici, po bouračce Maldonada dokonce sedmou. Ale chtěl víc a pokusil se předjet Sergia Péreze z týmu Sauber, který vsadil na jedinou zastávku v boxech a měl hodně ojeté pneumatiky. Došlo však mezi nimi ke střetu a německý jezdec spadl s poškozeným autem na dvanáctou příčku.
Neúspěch Mercedesu a Grosjeanova smůla se asi těžko dají srovnávat s tragédií Pastora Maldonada, který jel nejlepší závod formule 1 kariéry. Dosud měl na kontě jediný bod z minulého roku, teď jich měl brát rovnou osm za šesté místo. Připravil se o ně ukázkovou jezdeckou chybou.
V posledním kole nezvládl Maldonado rychlou šikanu, dostal se koly mimo trať, ztratil kontrolu nad vozem a nebezpečným nárazem do boxové zídky zdemoloval předek svého Williamsu. Do cíle mu chyběla méně než minuta. Tradiční tým letos konečně místo slabších cosworthů získal motory renault, může opět bojovat o body, ale zkušenost v jeho kokpitech chybí. Maldonado není pomalý jako Senna, přesto mu k dokonalosti hodně chybí.
Na nehodě Venezuelana a problémech Rosberga vydělal Kimi Räikkönen. Finský pilot po startu z osmnácté příčky stoupal průběžně polem vzhůru. Možná nebyl tak rychlý, jak se očekávalo, pár kol před cílem ho dokonce předjel Japonec Kobajaši s vozem Sauberu, ale spolehlivě využil všech příležitostí, které mu Velká cena Austrálie nabídla.
Navrátilec z rallye skončil sedmý za Kobajašim, když se pár metrů před cílovou čarou prohnal kolem Sergia Péreze v druhém voze Sauberu. Mexičan po kolizi s Rosbergem uhájil alespoň osmé místo.
Z posledních příček v desítce nejlepších se radovali Daniel Ricciardo z Toro Rosso a Paul di Resta z Force India. Na bodech byli tři britští závodníci, ale také dva Australané. Poprvé v historii Velké ceny Austrálie.
Body se počítají až po závodě
Týmy Red Bull, Ferrari a Sauber po kvalifikaci naříkaly. Závod však ukázal, že kvalita se projeví až v jízdě na více kol.
U týmu Red Bull se očekávalo, že v samotné Velké ceně bude po McLarenu nejlepší. Ale boj s McLarenem? Podobně rychlé časy jako britský tým? To po kvalifikaci nemohli předpokládat ani samotní členové dominantní stáje posledních let.
Přitom po startu to pro Red Bull nijak růžově nevypadalo. Vettel sice poskočil na pátou příčku, ale pouze díky tradičnímu propadu týmového kolegy Marka Webbera, který jako by nemohl zařadit dvojku a padal startovním polem na devátou příčku. Po poměrně chaotickému závodu však úřadující šampion nakonec útočil na stupně vítězů.
Sebastian Vettel brzo předjel Nika Rosberga a po odstoupení Schumachera v jedenáctém kole byl rázem na stupních vítězů a musel si pouze kontrolovat zadní křídlo, kde se blížil Fernando Alonso. V té chvíli byl již Mark Webber šestý - využil výpadků soupeřů a předjel trápícího se Felipeho Massu.
Red Bull měl v Austrálii i štěstí. Vettel by za normálních okolností na Lewise Hamiltona neměl, ale safety car vyjel přesně ve chvíli, kdy to rakouský tým potřeboval - těsně po zastávkách v boxech jezdců McLarenu. Vettel ušetřil zastávkou po zpomalení závodu cenné vteřiny a posunul se před mistra světa sezony 2008. Mark Webber se díky safety car dostal před Fernanda Alonsa a těsně za vedoucí trojici.
Fernando Alonso sice neudržel čtvrté místo, přesto v některých fázích závodu nečekaně stačil jezdcům v čele a jeho Ferrari bylo rychlejší, než kdokoliv mohl očekávat. Konečná pátá příčka není po chmurných předpovědích pro Ferrari nijak tragická. Alonso ukázal, že se s ním musí počítat i v letošní sezoně.
Naopak počítat se opět nemusí s Felipem Massou. Brazilec nedokáže udržet auto po celý závod na hranici jeho možností jako týmový kolega, a proto na dráze nebojuje s red bully a mclareny, ale s vozy týmů Toro Rosso nebo Force India. Massa sice nedojel do cíle kvůli kolizi s krajanem Sennou, ale ani před ní nebyl na bodech. Po povedeném startu (vlétl do desítky nejlepších) jen padal startovním pole dolů. Bylo by překvapením, kdyby si pozici závodního jezdce Ferrari i letos udržel do konce sezony.
Třetím týmem, který v porovnání s kvalifikací zazářil, byl Sauber. Kamuj Kobajaši a Sergio Pérez, ten navíc s nezvyklou strategií jediné zastávky, téměř od startu aspirovali na body. Již loni oba mladíci ukázali, že jsou na svůj věk celkem spolehliví a zároveň jim nechybí rychlost. V Austrálii to potvrdili.
Japonec se stále tlačil dopředu, poradil si s Kimim Räikkönenem a navzdory poškozenému zadnímu křídlu si dojel pro osm bodů a šesté místo. Na stejné příčce byl ještě kolo před cílem jeho týmový kolega Sergio Pérez, ale ten doplatil na útok Nika Rosberga v posledním kole a na cílové rovince jen silou vůle uhájil s poškozeným autem osmou příčku.
Švýcarský tým po smolné Velké ceně Austrálie 2011, kdy byly jeho vozy kvůli spornému porušení technických předpisů diskvalifikovány, ukázal, že v Austrálii opravdu umí a do druhého podniku sezony v Malajsii jde na třetím místě v Poháru konstruktérů. Na okruhu Sepang International se jede již za týden.
Výsledky Velké ceny Austrálie F1:
Pořadí | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Jenson Button | McLaren | 1h34:09.565 |
2. | Sebastian Vettel | Red Bull | + 2.139 |
3. | Lewis Hamilton | McLaren | + 4.075 |
4. | Mark Webber | Red Bull | + 4.547 |
5. | Fernando Alonso | Ferrari | + 21.565 |
6. | Kamuj Kobajaši | Sauber | + 36.766 |
7. | Kimi Räikkönen | Lotus | + 38.014 |
8. | Sergio Pérez | Sauber | + 39.458 |
9. | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | + 39.556 |
10. | Paul di Resta | Force India | + 39.737 |
11. | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso | + 39.848 |
12. | Nico Rosberg | Mercedes | + 57.642 |
13. | Pastor Maldonado | Williams | + 1 kolo |
14. | Timo Glock | Marussia | + 1 kolo |
15. | Charles Pic | Marussia | + 2 kola |
16. | Bruno Senna | Williams | + 4 kola |
17. | Felipe Massa | Ferrari | DNF - 47 kol |
18. | Heikki Kovalainen | Caterham | DNF - 42 kol |
19. | Vitalij Petrov | Caterham | DNF - 37 kol |
20. | Michael Schumacher | Mercedes | DNF - 11 kol |
21. | Romain Grosjean | Lotus | DNF - 2 kola |
22. | Nico Hülkenberg | Force India | DNS - 1 kolo |