Monopost nový, motor zůstává
Poté, co se odpůrci F3000 stále hlasitěji začínaly ozývat s argumentem, že zastaralé monoposty Lola B99-50, na rozdíl od moderních vozů používaných ve
formuli 3, mladým pilotům neposkytují tu správnou průpravu pro postup do F1, musela FIA koncem 2001 reagovat. Těžkopádný B99-50, který byl v této
třídě používán od roku 1999 a vlastně představoval jen lehké vylepšení svého předchůdce T96 z léta 1996, bude od letoška nahrazen novým vozem Lola B2-50.
Nový typ se bude monopostům F1 podobat nejen opticky, ale i co se týče jízdních vlastností a možností k vyladění. Pohonnou jednotkou zůstane spolehlivý agregát Zytek V8. Letos tedy F3000 vstupuje do zcela nové éry, tak jako 1985, kdy vzestala z formule 2, či 1996 po zavedení jednotných monopostů.
Kdo budou klíčoví hráči Mezinárodního mistrovství FIA F3000, které bude mimo tohoto víkendu v Brazílii startovat i v rámci všech evropských Velkých Cen?
Enge je favoritem
Pokus Tomáše Enge o vstup do cirkusu formule 1 koncem minulého roku můžeme hodnotit jakkoliv, pro letošní pole F3000 ale bude Severočech měřítkem. Enge se ve
svém novém týmu Arden zabydlel stejně rychle, jako v novém voze. Dominoval prvním testům v Estorilu a svým nejrychlejším časem dosaženým v Silverstone těsně před odletem do Brazílie své soupeře šokoval. Enge dobře ví, že všechno kromě získání titulu by v jeho páté sezoně v této třídě bylo zklamáním. Druhý kokpit
britského týmu obsadí nováček F3000, Švéd Björn Wirdheim, který 2001 dvakrát vyhrál v německé F3 a v Macau dokonce stál na pole-position.
Nejvážnější konkurenty pilota z Liberce najdeme v týmu Petrobras Junior. Oba brazilští piloti 2001 vyhráli po závodě a i pro ně letos platí jediný cíl, titul. Antonio Pizzonia roku 2000 ovládl britskou F3 a jako testovací pilot Williamse je již jednou
nohou ve formuli 1. Druhý silný pilot týmu je ten rychlejší z dvojčat Speraficů, Ricardo. I jemu je jasné, že letos musí podat prvotřídní výkon, chce-li si udržet přízeň brazilského olejového giganta Petrobras.
Super Nova chce znovu dominovat
Jediný Francouz v poli, Sebastien Bourdais, pojede ve F3000 třetím rokem a i on patří do nejužšího kruhu favoritů. Po dvou letech strávených ve francouzských
týmech Apomatox a DAMS našel místo u asi nejlepšího týmu třídy, Super Nova, který titul již dobyl s piloty jako Montoya, Sospiri a Zonta. I když tento tým opět nastoupí v barvách Renault-Junior, bylo kupodivu nutné do druhého kokpitu posadit
jezdce, který s sebou především přinesl peníze. Po dlouhé tahanici s Pantanem (která bude mít i soudní dohru v červnu) jím bude Portugalec Tiago Monteiro,
přicházející z francouzské F3. Špičkovými výsledky by ale Tiago překvapil nejen sebe...
Posledním v řadě vážných uchazečů o celkové vavříny je Ital Giorgio Pantano, mistr německé F3 roku 2000 a vítěz dosud posledního závodu F3000. Minulý rok
Pantano jezdil za tým Astromega a jeho management si již byl jistý, že mu pro 2002 obstaral místo u Super Novy, než vyvstala otázka peněz. Giorgio tak musel
vzít zavděk posledním ještě volným místem v týmu Coloni. Jeho kolegou v celoitalském projektu je Enrico Toccacelo, který s Pantanem 2000 jezdil v Německu F3 a koncem minulé sezóny u Astromegy. V silnějších F3000 se Enrico zatím nedokázal prosadit.
Střed jezdeckého pole
Teoreticky tím opouštíme skupinu uchazečů o titul a jako možní piloti s reálnou nadějí na jednotlivá vítězství zůstávají už jen jezdci týmu Red-Bull-Marko. Zkušenější Ricardo Mauricio z Brazílie je také jedním z veteránů této formule, do které nastoupil po úspěších v britské F3 roku 1999 u Super Novy. V rakouském týmu Helmuta Marka již patří k inventáří a na první úspěch je téměř přezrálý. Druhým pilotem je zde chráněnec sponsora Red Bull, Rakušan Patrick Friesacher, který byl nejrychlejší v barcelonských testech a minulý rok několikrát udivil zejména v kvalifikaci. Podá-li letos očekávané výsledky, může na křídlech Red Bullu vylétnout hodně vysoko...
Outsideři
Úspěch jednoho z pilotů zbývajících pěti týmů by byl nemalou senzací. 2001 dominující tým Nordic jasně uvidí, do jaké míry za minulé úspěchy vděčil výkonům
jezdců Wilsona a Engeho. Maďar Zsolt Baumgartner ve své dosavadní kariéře nikde nepřesvědčil a letos na sebe upozornil jen demolovaným vozem v Barceloně.
Relativně nezkušený druhý pilot Nordicu, Australan Ryan Briscoe, je členem juniorského programu Toyoty a přichází s formule Renault. Hned od začátku testů bez problémů dosahoval baumgartnerových časů.
Také tým Astromega bude asi už jen vzpomínat na úspěchy dosažené v minulosti s piloty jako Pantano, či Rodriguez. Za Belgičany pojede svou čtvrtou sezonu F3000 Brazilec Mario Haberfeld, britský mistr F3 roku ´98, který v F3000 zatím navzdory špičkovému materiálu, který měl k dispozici zůstal všechno dlužen.
Kde vedení Astromegy přišlo na nápad, posadit do druhého kokpitu Roba Nguyena zůstane asi tajemstvím. Australanovým "doporučením" je celkové 5. místo ve slabém německém mistrovství formule Volkswagen.
Již po léta marně hledá úspěch ve F3000 italský tým Durango, který letos nastoupí s "druhým" Speraficem, Rodriguem a Němcem Alexem Müllerem. Sperafico má zkušenosti z italské F3000 a minulý rok jezdil mezinárodně za Coloni. Müller to ve F3000 zkoušel již roku ´98, klikatá kariéra jej ale teprve letos po působení v F3, italské F3000 a ojedinělých pokusech v mezinárodní F3000 opět zavedla natrvalo zpět.
Přichází nový tým
Nováčkem seriálu je německý tým PSM, sesterský tým GM z F3. Páreček pilotů tak také přichází od GM a z německého šampionátu F3. Němec Tony Schmidt, jehož největším kladem je sponsor Deutsche Post, již jeden vůz týmu rozbil v Imole a Dán Nicolas Kiesa již po léta marně zkouší potvrdit svůj talent, který ukázal ve formuli Ford.
Desátým a posledním týmem mistrovství je European Minardi, jehož účast v kompletním seriálu není zajištěna. Tým se nezúčastnil žádného z testů a v Sao Paolu za něj nastoupí veterán David Saelens a třetí z rodiny Speraficů, bratránek Alex. Saelens je sice v zásadě rychlý, ve voze ale ještě neseděl a Sperafico, přicházející z americké formule Barber-Dodge, nemá zkušeností na rozdávání.
Malé pole, které se představí na startu v Interlagos právě nesvědčí o "zdravém" mistrovství a poněkud připomíná začátky F3000 roku 1985, kdy podniky čítaly jen kolem tuctu účastníků. Ale jako tenkrát platí i dnes: Co se kvality pilotů na špičce týče, je F3000 stále tou nejsilnější dorosteneckou třídou na světě a její mistři by si od principálů týmů F1 zasloužili více pozornosti, než mistr roku 2001, Justin Wison.
On line přenos ze závodu sledujte od 19:30 na iDNES
Tomáš Enge si našel chvíli na pózování fotografům. |