V dílně, na jejíž stěně visí startovní čísla z vítězných závodů, leží nápravy z poničeného vozu. "To je šrot," mávne Loprais rukou.
Letos poprvé nedokončil slavný závod kvůli havárii. V první maratonské etapě se kamion několikrát převrátil a nepojízdný zůstal kousek od libyjských hranic. Trvalo dlouhé měsíce, než byl vůz dopraven domů. Najatá firma si poradila s dopravou z pouště, ale kamion uvázl v přístavu v Tripolisu.
"No jo, dělají, jak dělají," říká Loprais. "Možná jim chybělo jedno razítko. Ale jsem rád, že máme doma to, co potřebujeme."
Za několik týdnů by měl být opravený kamion už znovu připraven na testování. Zatím však ještě po částech leží v různých koutech země i Evropy. Motor, který má výkon 700 koní a tvoří až třetinu ceny desetimilionového auta, je na repasi v Německu.
"Tady se s ním raději nesnažíme nic dělat," říká Loprais. Je to nejspíš jediná věc, na které se nepodílí. Hned po návratu, i s nalomeným krčním obratlem, už dávali s bratrem a manažerem týmu Milanem dohromady plán, jak tatru znovu zprovoznit.
A tak třeba kabina byla připravena už předtím, než se kamion vrátil. Teď stejně jako spousta dalších dílů čeká na vývojovém oddělení kopřivnické Tatry, až bude usazena na podvozek.
Až skončí v továrně dovolená, začne Loprais denně jezdit několikakilometrovou štreku do továrny. "Musím ohlídat, aby nechyběl nějaký díl," říká napůl žertem.
Na voze se toho moc nezmění.
"Auto bylo výborně připravené," říká Loprais. Trochu jiné bude řazení, ve Velimi vznikne nástavba s pozměněným designem. I ta pomohla při havárii, udržela váhu auta. Jenže nic nepomohlo proti zlodějům. Posádka musela na místě nechat skoro všechno, z vybavení se vrátil jen pár bot.
"Moje ale nebyly," říká Loprais se smíchem. Zmizelo nářadí, agregáty, světlomety, sedačky. "Ty mě mrzí. Byly perfektní a taky výrobce chtěl vědět, jak utrpěly."
Ztratily se talismany, které mají ve voze pevné místo. Z chátrající kabiny jsou oloupané dokonce i některé nálepky včetně vlajky Valašského království, jehož je Loprais ministrem dopravy.
"Měli jsme tam taky takovou pěknou, s našimi jmény v hebrejštině. Asi se jim líbila." Vedle vyzkoušené tatry teď poroste v dílnách její "dvojče". Stejný typ vozu bude buď nabídnut jiným závodníkům, nebo se rozroste Tatra Team.
"Když se auta stavějí vedle sebe, jsou náklady nižší," říká Milan Loprais, manažer týmu. Jeho bratr na Dakar vyrazí zase s opravenou tatrovkou. Krunýř, který držel poraněná záda, už Karel Loprais dávno sundal, ale musí rehabilitovat.
I kdyby mu však lékaři sedmnáctý start zakazovali, nejspíš neuspějí. "Monsieur Dakar" se chce vydat za sedmým triumfem.