Pro soupeře Sébastiena Ogiera to byl zdrcující závěr Australské rallye. A nešlo ani tak o to, že tu Francouz s velkým předstihem získal třetí titul ve třech letech. Ale spíš o to, jaká slova on i jeho týmový šéf vyřkli v cíli. „Jestli jsem na vrcholu? Nemyslím si. Ještě mi k němu něco schází a já vím, že se ještě stále mohu učit.“
Načež Jost Capito, hlava týmu Volkswagen, hned přidal: „V každé rallye hledáme chyby, které jsme udělali, a dřeme na tom, abychom je už neopakovali. A já jsem rád, že tým je pořád hladový po titulech a výhrách. Že je stejně hladový jako před prvním závodem.“
Pakliže jejich věty nejsou diplomatickým plácnutím do vody, což vzhledem k tomu, že stáj letos vyhrála 9 z 10 klání, není, jsou to pro jejich soky děsivé vyhlídky: kralování Francouze v německých službách totiž jen tak neskončí.
A co víc – ono může klidně trvat i devět let, jak tomu bylo u Sébastiena Loeba, byť tomu veleli Francouzi z Citroënu. „Ogierova éra může být stejně dlouhá jako ta Loebova. Je dobrý, je nejrychlejší, dělá nejméně chyb. K tomu mu nechybí sebevědomí a ještě k tomu je v dobrém týmu,“ líčí Jan Kopecký, jezdec Škody, která se teď zase ve světovém šampionátu objevuje. A Kopecký odhaduje: „V seriálu je pár kluků, kteří ho dokážou porazit, ale ne porážet.“
Je tu několik aspektů, proč se rallye po odchodu legendy Loeba dál klaní Sébastienovi, byť druhému v pořadí. Jak už to v motorsportu je, zásadní roli hraje skvělý vůz, který Němci stvořili. Vždyť po letech pauzy se před třemi roky vrátili do šampionátu a výsledkem jsou tři individuální tituly i tři týmové.
Jenže proč vítězí jen a jen Ogier, zatímco týmoví kolegové Latvala a Mikkelsen končí za ním? „Rozdíl je v jeho přístupu. Umí si nejlépe vyhodnotit, kdy v závodě zabrat a čemu se věnovat, aby vyhrál. V tom se podobá Loebovi. I on si dokázal stanovit taktiku ještě před startem a uměl bezvadně improvizovat v nečekaných podmínkách, které přicházejí,“ míní Kopecký.
A je tu ještě jedna věc, která hraje v prospěch Ogiera. Jeho věk.
Je mu 31 let, což je v rallye období rozkvětu. Vzhledem k tomu, že jezdci začínají s kariérou později, později i zrají, takže Francouz může klidně závodit ještě dalších devět let. Ogier první titul získal pár měsíců před třicátinami, Loeb ve 30. Teď je mu 41 let a dál závodí, jen rallye, do které se sem tam vrací, vyměnil za světový šampionát cestovních vozů.
A i Kopecký říká: „Ogier pořád sbírá zkušenosti a teď, když pojede už několikátou sezonu, bude znát rychlostní zkoušky jako své boty. Každou vteřinu bude vědět, kde se na trati nachází, což hraje pro něj.“
Takže král žije a žít bude dál.