Horko v kabinách, nevypočitatelný povrch závislý na počasí, neobvykle dlouhé rychlostní zkoušky, vedoucí v běžném provozu, velmi vysoké rychlosti, nadmořská výška někdy přesahující i 3000 m – to vše jsou jedinečnosti, dělající z Rallye Safari jednu z nejtvrdších výzev soudobého motoristického sportu.
Testy pomohly
Navzdory tomu, že loni startovaly Octavie v Africe poprvé a prakticky tu netestovaly, prokázaly v náročných podmínkách vysokou dávku odolnosti a spolehlivosti a dojely si pro zasloužené tři body do Poháru konstruktérů. Oproti loňsku bude tým Škoda Motorsport ve velké výhodě: nejenže využije loňských zkušeností, ale přidá k nim také ty, které nashromáždil při testovacích jízdách v Keni na přelomu března a dubna a ve druhé polovině června.
První sérii testů absolvoval Bruno Thiry po Katalánské rallye, další cenné kilometry přidal po Akropolis také Armin Schwarz. Celkem oba tovární jezdci týmu Škoda Motorsport absolvovali více než 1000 kilometrů v podmínkách shodných s těmi, které na ně čekají za několik dnů. Vozy pro Rallye Safari se dost výrazně liší od těch, které jsou k vidění na evropských soutěžích.
Auta jsou jiná
„Je to dáno výjimečnými přírodními a klimatickými podmínkami,“ vysvětluje vedoucí týmu Pavel Janeba a vypočítává úpravy, které se vozů dotknou. „Auto je lépe vyztužené, zejména v těch nejkritičtějších oblastech, jako je uchycení náprav a tlumičů. Kvůli délce rychlostních zkoušek se zvyšuje objem palivové nádrže na 120 l."
Bude-li pršet, sání vzduchu je vyvedeno na střeše, aby motor při četných průjezdech brodů nenasál vodu. K dodatečnému utěsnění kabiny a karoserie proti prachu a tlakové vodě se používá speciální pěnová izolace, která několikanásobně zvětší svůj objem a zaplní sebemenší skulinku.
Čelní rám i více náhradních dílů
Světlá výška vozu se na Safari zvyšuje na maximálně povolených 200 mm. Jištěno je i uchycení předního skla, stejně jako další díly vozu, které nadměrně trpí vibracemi na známých afrických roletách. Typickým poznávacím znakem auta pro Safari je čelní rám, takzvaný bull bar, který chrání předek auta. Srážky se zvířaty jsou na Safari bohužel běžné.
K lepší viditelnosti aut na trati, zejména v rozbahněném terénu, slouží bodové reflektory na zpětných zrcátkách. Posádky s sebou vozí také více náhradních dílů, pravidla povolují dvě rezervní pneumatiky místo jedné. Nečekané nástrahy na tratích rychlostních zkoušek, které se jezdí za běžného provozu, jsou další z „výsad“ Safari.
Bez vrtulníků to nejde
I v tomto směru však budou mít obě posádky Octavií WRC snazší život než loni. Pavel Janeba k tomu říká: „Stejně jako všechny špičkové týmy máme i my pronajaté vrtulníky. Ty v průběhu rychlostních zkoušek neustále létají nad vozem a varují posádku vysílačkami před všemi nebezpečnými nástrahami na trati, běžně i na 100 – 200 m.“
Schwarz zostra, Thiry klidně
Janeba také poodkryl týmovou strategii: „Máme více zkušeností, a proto volíme útočnější taktiku než loni. To se týká zejména Armina Schwarze, který má za úkol jet až na hranici technických možností vozu. Bruno Thiry pojede defenzivněji s tím, že hlavním jeho úkolem bude dojet do cíle. Dá se tedy očekávat, že mezi oběma jezdci budou tentokrát větší rozdíly než obvykle.“
Schwarz, který těsně před Safari oslaví své 38. narozeniny, hledí k nadcházející rallye s důvěrou: „Věříme si, a myslím, že k tomu máme důvod. Bruno i já jsme v Africe hodně testovali a výsledky byly velmi povzbudivé. Myslím, že hovořit o bodech do Poháru konstruktérů je realistické. Za nejtěžší prvek Safari považuji nepředvídatelnost cest. Nevíte, co vás čeká za nejbližším rohem. Důležité také bude, jak vydrží pneumatiky Michelin – zřejmě pojedeme bez systému ATS, takže defekty mohou pořádně zamíchat kartami.“
Thiryho špatné vzopmínky
Bruno Thiry, který stejně jako na předchozí Rallye Akropolis odlétá z Prahy, neboť se tento týden účastnil v Česku sponzorské akce, má na Safari vesměs nedobré vzpomínky. V roce 1998 prožil Safari v místní nemocnici kvůli kuriózní nehodě, ke které došlo při seznamovacím tréninku.
„Mému kolegovi Juhovi Kankkunenovi vypověděl službu motor, a tak jsme se vraceli společně v mém autě do servisu. Juha řídil, já jsem seděl vzadu. Přitom Juha neodhadl díru na trati a havaroval. Odnesl jsem to nepříjemným zraněním. O rok později se subaru jsem odjel 10 kilometrů a odstoupil pro technickou závadu.“ Thiry doufá, že s Octavií WRC smůlu prolomí: „Mám všechny důvody být optimistický. Při březnových testech všechno fungovalo perfektně a věřím, že tak to bude i při soutěži.“
Velká šance mladíka Kresty
Téměř jistý je start posádky Roman Kresta/Jan Tománek se třetí tovární Octavií WRC. Půjde o modifikovaný model z roku 2000, se kterým loni startoval Luis Climent a který prověřili oba současní tovární jezdci při letošních testech v Keňi. Nadějný jezdec, který se zatím seznamoval s podmínkami soutěží mistrovství světa pouze prostřednictvím tréninků, má nyní jedinečnou možnost načerpat nové zkušenosti.
Posádky čeká na Safari téměř 2956,85 km, z toho 1129,76 km rychlostních testů, rozdělených do 13 rychlostních zkoušek. Nejdelší z nich měří 124,48 km. První rychlostní zkouška startuje v pátek 20.7. v 10.20 hod, první vůz má projet cílem v neděli 22.7. v 16.15 hod místního času. Časový posun: +1 hod.
PROGRAM RALLYE SAFARI
Pátek 20. července – 1. etapa (351,76 km RZ)
1. RZ Oltepesi (117,46 km) 10.20
2. RZ Kajiado (49,95 km) 12.28
3. RZ Orien (112,52 km) 14.32
4. RZ Maili Tisa (71,83 km) 16.41
Sobota 21. července – 2. etapa (426,24 km RZ)
5. RZ Marigat (124,48 km) 07.00
6. RZ Mbaruk (84,58 km) 09.10
7. RZ Nyaru (72,37 km) 11.51
8. RZ Marigat – Mogotio (60,23 km) 14.50
9. RZ Mbaruk (84,58 km) 16.39
Neděle 22. července - 3. etapa (351,76 km RZ)
10. RZ Oltepesi (117,46 km) 06.40
11. RZ Kajiado (49,95 km) 08.48
12. RZ Orien (112,52 km) 10.40
13. RZ Maili Tisa (71,83 km) 12.56